№ 58

 

град Първомай, 31.12.2019 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на седемнадесети септември две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

с участието на секретаря Атанаска Гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 156 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 36 - 0000011 / 08.01.2019 година на Главен инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Пловдив при Главна дирекция „Автомобилна инспекция“ към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което на Н.А.Н., ЕГН **********,***, на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози е наложена глоба в размер 2000 (две хиляди) лева за нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 15.03.2002 година за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси.

Жалбоподателят Н.А.Н., редовно призован за съдебно заседание на въззивната инстанция, не се явява, за да упражни лично правото си на защита. Представя изложение по същество за отмяна на Наказателното постановление като неправилно и незаконосъобразно, а алтернативно – да се приложи чл. 28 от ЗАНН.

Въззиваемата страна Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Пловдив, редовно призована и. д. Началник, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

От фактическа страна:

Към инкриминираната дата Н.А.Н. работи по трудов договор в „***” ЕООД със седалище и адрес на управление в село ***, като по утвърдени с Решение № 206 / 27.04.2017 година на Общински съвет - Първомай маршрутни разписания търговското дружество изпълнява обществен превоз на пътници на територията на общината.

След 13:00 часа на 11.12.2018 година като водач на лек автомобил (микробус) „Пежо Боксер” с ДК № *** в изпълнение на Маршрутно разписание № 2 (Приложение № 3;2 към Решение № 206 / 27.04.2017 година) жалбоподателят извършва редовен превоз на пътници по автобусна линия град Първомай, област Пловдив – село Воден, община Първомай, област Пловдив, и се движи по Главен път Е-80 (граница Сърбия - Калотина - Драгоман - ок. п. София - о. п. Ихтиман - Костенец - Белово - Пазарджик - Пловдив - Поповица - о. п. Хасково - Харманли - Любимец - Свиленград - Капитан Андреево), когато на 266 км – на излизане от град Първомай в посока град Хасково, е спрян за проверка от контролиращи органи на Сектор „Пътна полиция” при Областна дирекция на МВР - Пловдив.

За констатирани по Закона за движението по пътищата нарушения полицаите съставят на Н.Н. актове за установяването им и уведомяват Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Пловдив.

По разпореждане от ръководителя на Областния отдел на място пристигат инспектори С.К.М. (актосъставител) и К.В.Ш., които установяват шестима пътници в микробуса със закупени билети.

При документална проверка Н.Н. не може да представи документ за пътното превозно средство, удостоверяващ правото за извършване на обществен превоз на пътници – търси в микробуса, но не намира нищо и заявява, че не носи у себе си. Тогава проверяващите чрез телефон по регистрационния номер на пежото правят справка в информационния масив на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“ и констатират, че за моторното превозно средство липсва издадено удостоверение за обществен превоз на пътници, съответно – лиценз на Общността за това.

В присъствието на жалбоподателя му е съставен и връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия А – 2018 № 258999), с който са приобщени билетите на пътниците в микробуса, предната регистрационна табела на автомобила и копия от свидетелството за регистрация на моторното превозно средство и Акт за установяване на административно нарушение серия Д № 767917 / 11.12.2018 година, съставен от служителите на Сектор „Пътна полиция” при Областна дирекция на МВР - Пловдив.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетел, които се кредитират като обективни и логични, от приетите писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

Правилно на жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 15.03.2002 година за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси, чийто текст гласи: По време на работа водачът е длъжен да представи при поискване на контролните органи следните документи: удостоверение на ППС за обществен превоз на пътници на територията на Република България (при превози с лиценз на Общността се изисква заверено копие от лиценза).

От доказателствената съвкупност може да се направи несъмнен извод, че към инкриминираната дата – 11.12.2018 година, от жалбоподателя (водач на моторно превозно средство по смисъла на § 6, т. 11 и т. 25 от Допълнителните разпоредби на Закона за движението по пътищата) е извършен обществен превоз на пътници по смисъла на §1, т. 1 и т. 3 от Допълнителните разпоредби на Закона за автомобилните превози – превоз със специално оборудвано моторно превозно средство срещу заплащане, като по време на проверката не се представя изискуем по закон документ за дейността.

Отчита се, че от инспекторите е констатирана изначална липса на издадено удостоверение / лиценз за извършваната дейност, като по силата на чл. 7а, ал. 1 от Закона за автомобилните превози задължението е за превозвача да осъществява превоз на пътници и товари на територията на Република България само с моторни превозни средства, за които има издадени удостоверения за обществен превоз на пътници или товари. Водачът на моторното превозно средство, с което се извършва обществен превоз на пътници, може да е различно лице от осъществяващото дейността по обществен превоз на пътници, но е негова отговорността да представи при поискване на контролните органи удостоверение на пътното превозно средство за обществен превоз на пътници на територията на Република България или заверено копие от документа при превоз с лиценз на Общността.

Във връзка с горното правилно е наложена санкция по чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози, който визира: Водач на моторно превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за регистрация или други документи, които се изискват от регламент на европейските институции, от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, се наказва със: глоба 2000 лв. - при първо нарушение.

Наложеното наказание е в съответствие с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН – в границите е на посоченото в закона, като санкцията е строго определена и административнонаказващият орган не може да преценя размера й.

При отчитане на конкретиката на деянието (нарушение на просто извършване), липсват предпоставки, които да го характеризират като такова с по-ниска степен на обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на административно нарушение от този вид, за да се приложи чл. 28 от ЗАНН – общественият превоз на пътници е свързан със засягането на правата на множество трети лица и стриктно разписаните правила при упражняването на дейността целят обезпечаване на максимална сигурност на транспорта и изобщо на движението по пътищата, а в конкретния казус се установява и че на инкриминираната дата, освен без необходимия лиценз, моторното превозно средство, в което се превозват хора, е и с изменена конструкция без необходимото за това разрешение (за което е съставен Акт за установяване на административно нарушение серия Д № 767917 / 11.12.2018 година).

И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган.

С оглед на гореизложеното са несъстоятелни доводите на жалбоподателя за несъставомерност на деянието и за допуснати процесуални нарушения, като във връзка с второто по изложените в представеното писмено становище аргументи следва да се отбележи отличната информираност и задълбочени познания на Н.А.Н. по отношение на приложимата нормативната база, за да се счете, че не е наясно какво нарушение за кои негови действия му се вменява в отговорност и да не е в състояние да организира адекватна защита.

По изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав,

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № 36 - 0000011 / 08.01.2019 година на Главен инспектор в Областен отдел „Автомобилна администрация“ - Пловдив при Главна дирекция „Автомобилна инспекция“ към Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация“, с което на Н.А.Н., ЕГН **********,***, на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози е наложена глоба в размер 2000 (две хиляди) лева за нарушение по чл. 40, ал. 1, т. 1 от Наредба № 2 от 15.03.2002 година за условията и реда за утвърждаване на транспортни схеми и за осъществяване на обществени превози на пътници с автобуси.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                   (п)               

СЗ