№ 52

 

град Първомай, 07.11.2019 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесети август две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

разгледа докладваното от съдията АНД № 67 по описа на Съда за 2019 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 18-0325-001125 / 13.02.2019 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Д.Г.М., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1. от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия Закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки.

В Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция чрез процесуалния си представител адвокат И.С.Д. *** Д.Г.М. моли за отмяна на Наказателното постановление като незаконсъобразно и неправилно, заради несъставомерност на деянието от субективна страна; алтернативно – за приложението на чл. 28 от ЗАНН.

Въззиваемата страна – Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неснователна.

 

От фактическа страна:

От 20:00 часа на 01.11.2018 година 08:00 часа до на 02.11.2018 година актосъставителят Я.Г.Д. (младши автоконтрольор при РУ на МВР - Първомай) и колегата му Я.М.П. (полицай по охрана на обществения ред при РУ на МВР - Първомай) са дежурен автопатрул и в изпълнение на задълженията си по контрол на безопасността на движението двамата са на установъчен пункт до бензиностанция „Брент Ойл” в град Първомай, област Пловдив – на улица „Васил Левски” до № 60.

Към 21:30 часа на 01.11.2018 година органите на реда виждат приближаващ ги лек автомобил „Фолксваген Голф” с ДК № *** и полицай Я.Д. го спира за проверка. Установява се, че водач е Д.Г.М., който представя изискуемите документи.

След изписване в служебния таблет на номера на автомобила не излизат данни за него и чрез дежурния в оперативната част на РУ на МВР - Първомай проверяващите констатират, че моторното превозно средство е с прекратена регистрация за това, че след сключване на договор за покупко-продажба обстоятелството не е заявено в съответното звено на МВР от новия собственик, за да се издаде на негово име регистрационно свидетелство на фолксфагена, а жалбоподателят обяснява, че е закупил автомобила преди няколко дни с уверението, че всичко е наред.

В присъствието на Д.М. младши автоконтрольорът му съставя и връчва на място Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 102752), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

По разпореждане на основание чл. 107, ал. 2, предложение 2. от НПК от въззиваемата стана са представени разпечатки от информационната система на МВР и документи от Нотариус рег. № 326 с район на действие Районен съд - Пловдив, видно от които с договор за покупко-продажба с нотариална заверка на подписите № * от 10.10.2017 година лек автомобил „Фолксваген Голф” с ДК № *** е прехвърлен в собственост от Н.Г.К. на Д.З.Й. (и двамата от град Пловдив), като в съответствие с чл. 144, ал. 4 от Закона за движението по пътищата нотариусът уведомява по електронен път Министерството на вътрешните работи (сектор „Пътна полиция“ към Областна дирекция - Пловдив) за извършената сделка и договорът за покупко-продажба е маркиран в системата на КАТ в 16:05 часа на 19.01.2018 година, но поради неизпълнение на задължението Д.З.Й. да регистрира на свое име моторното превозно средство в двумесечен срок от придобиването му, в 19:24 часа на 28.06.2018 година регистрацията на лек автомобил „Фолксваген Голф” с ДК № *** е прекратена служебно.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетел по Акта, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

По фактически установеното Съдът намира, че от наказващия орган правилно се сочи нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата, чието изречение първо към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, а е констатирано безспорно, че на 01.11.2018 година Д.Г.М. шофира лекия автомобил на Д.З.Й., чиято регистрация, заради липса на нова такава от приобретателя в двумесечен срок от придобиването, на основание чл. 143, ал. 15 от Закона за движението по пътищата е служебно прекратена, считано от 19:24 часа 28.06.2018 година.

За нарушението по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата се отчита, че жалбоподателят не е собственик на процесния фолксваген, но го управлява на инкриминираните дати по отворен за обществено ползване път, а задължението за допускане на пътя само на регистрирани моторни превозни средства е за водачите им. Като субект на правото Д.Г.М. е длъжен да познава законите в страната и в частност (като правоспособен водач) – разпоредбите на Закона за движението по пътищата, вменяващ задължение управляваните моторни превозни средства да са с надлежна регистрация, както и че служебно, с отбелязване в автоматизираната информационна система, се прекратява регистрацията на регистрирано пътно превозно средство на собственик, който в двумесечен срок от придобиването не изпълни задължението си да регистрира превозното средство (чл. 143, ал. 15 от Закона за движението по пътищата).

Към 01.11.2018 година жалбоподателят може и да не е предвиждал обществено опасните последици от деянието си на просто извършване, които настъпват със самото управление на нерегистрирания лек автомобил, но е бил длъжен и е могъл да ги предвиди, а по аргумент от чл. 7, ал. 2 на ЗАНН, непредпазливостта като проявна форма на вина не изключва противоправността на деянието, освен в изрично предвидените от закона случаи, какъвто не е настоящият.

Фактите по делото сочат, че Д.Г.М. следва да е наясно с нередности по документалното оформяне във връзка със собствеността на автомобила, за да може основателно да предположи активизиране на императива на чл. 143, ал. 15 от Закона за движението по пътищата, защото при спирането му за проверка от органите на реда лично предоставя документите на фолксвагена, в които по разпоредбите на Наредба № I-45 от 24.03.2000 година за регистриране, отчет, спиране от движение и пускане в движение, временно отнемане, прекратяване и възстановяване на регистрацията на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства фигурира името на собственика Н.Г.К. (описано в Акта за установяване на административно нарушение), а пред полицаите нарушителят разговаря по телефона с лице от мъжки пол (вероятно Д.З.Й.), за когото заявява, че му е продал колата.

Спазено е от наказващия орган и изискването за точно определяне на санкционната норма по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движението по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

В съответствие с текста на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН наказанията са в определените от законодателя граници, но са наложени в максимума за нарушението. Отчита се от настоящия състав, че съгласно представената с преписката Справка за нарушител / водач Д.Г.М., който е правоспособен за категории В, М и АМ от 21.01.1999 година, до момента има наложени с 12 влезли в сила наказателни постановления и 3 фиша административни наказания за 27 нарушения на правилата за движение по пътищата, което е и основание да не се счете и настоящият случай, предмет на делото, за маловажен и да се приложи чл. 28 от ЗАНН. Въпреки това, с оглед тежестта на конкретното нарушение и подбудите за извършването му – да се прегледа технически автомобила, пред закупуване, Съдът намира, че целите по чл. 12 от ЗАНН – да се предупреди и превъзпита нарушителят към спазване на установения правен ред и да се въздейства възпитателно и предупредително върху останалите граждани, биха се постигнали и с по-леки наказания в средата на предвиденото по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движението по пътищата, а именно – глоба в размер на 350 лева и лишаване от право да се управлява МПС за срок от девет месеца.

Съгласно чл. 157, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, контролните точки служат за отчет на извършваните нарушения и се отнемат съобразно допуснатото нарушение – това не е нито наказание, нито принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана компетентност, но следва да се отбележи, че в случая правилно е приложена Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 година за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, съгласно чийто чл. 6, ал. 1, т. 5 за управление на моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер се отнемат 10 контролни точки.

И Актът, и издаденото въз основа на него Наказателно постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като документите са издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните работи.

С оглед на гореизложеното са несъстоятелни възраженията за допуснати процесуални нарушения и несъставомерност на деянието, за което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав,

 

РЕШИ:

 

Изменя Наказателно постановление № 18-0325-001125 / 13.02.2019 година на Началника на Районно управление към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Д.Г.М., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени административни наказания глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1. от Закона за движението по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движението по пътищата и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки, като намаля размера на глобата на 350 (триста е петдесет) лева и лишаването от право да се управлява МПС на срок от девет месеца.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                             (п)               

СЗ