№ 28

 

град Първомай, 21.06.2018 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и първи март две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Петя Монева,

като разгледа докладваното АНД № 29 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС - 441 / 13.12.2018 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Първомай, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от А.А.П. - кмет, е ангажирана административнонаказателната отговорност, както следва:

Ø   за нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева;

Ø   за нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 2 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

В Жалбата си Община Първомай чрез Кмета моли за отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно по подробно изложени съображения. Излагат се и доводи за предпоставките на чл. 28 от ЗАНН. Алтернативно се иска намаляване на наказанията до минимално предвидения в Закона размер. Редовно призован за съдебно заседание, за жалбоподателя не се явява никой, депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа Жалбата.

За въззиваемата страна Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно призована чрез Зам.-председателя, също не се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа искане за отхвърляне на Жалбата като неоснователна и недоказана и оставяне в сила на Наказателното постановление.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледани по същество е основателна.

 

От фактическа страна:

 

По сила на Акт № 75 / 28.04.2010 година за публична общинска собственост Община Първомай стопанисва язовир „Пилшево 3“ (Чуфлата) – поземлен имот с площ 91,508 дка с начин на трайно ползване: язовир, съставляващ имот с № 068028 в местността Илан дере / Чилингиров кайряк по картата на възстановената собственост за землището на село Буково (ЕКАТТЕ 56335), община Първомай, област Пловдив, като на основание чл. 12, ал. 5 от Закона за общинската собственост имотът се управлява от Кмета на Общината.

На 17.07.2018 година комисия в състав О.Б.Г. (главен инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор), колегата му главен инспектор П.Ж.Ц. и директор в Дирекция „Общинска собственост, стопанска и икономическа дейност“ в Община Първомай М.И.Я. извършват планова проверка на язовир „Пилшево 3“.

Чрез обхождане и оглед на земнонасипната язовирна стена са установени неизправности – около 50 метра от преливника короната е обрасла с дървесна и храстовидна растителност, което не позволява подробен оглед на участъка; в най-горната част на водния откос, на около метър и половина под кота „Корона“, се наблюдава силно обрушване (свличане на земните маси); въздушният откос също е обрасъл с дървесна и храстовидна растителност в десния си скат; язовирната стена не е оборудвана с контролно-измервателна система (КИС), отговаряща на изискванията на чл. 174, ал. 4 от Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние, поради което не се извършват измервания и не може да се следи покачването на водното ниво и деформациите по язовирната стена.

М.И.Я. предоставя Констативен протокол от 11.04.2018 година от вътрешна проверка на Общината с констатация за слягане и стесняване на короната в участък на около 20 метра преди преливника и с дадена препоръка за ремонтни дейности за възстановяване на геометрията на стената чрез донасипване и уплътняване, но не са представени документи за това.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-56 / 17.07.2018 година, въз основа на който представителите на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” стигат до извод, че Община Първомай не поддържа собствеността си в изискуемата техническа изправност и след изпратена покана и явяване на Кмета в офиса в град Пловдив е съставен и му е връчен Акт за установяване на административно нарушение № 07-156 / 25.09.2018 година.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по предвидения в НПК ред писмени доказателства и приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

Правилно от наказващия орган са посочени нарушения по чл. 141, ал. 1 от Закона за водите: Собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и / или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят: поддържането им в техническа изправност (т. 1) и използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на тяхното състояние, отговаряща на изискванията на наредбата по ал. 2 (т. 2), като в случая издаденият подзаконов нормативен акт на основание чл. 141, ал. 2 от Закона за водите е приетата с ПМС № 262 от 05.10.2016 година Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние (обн., ДВ, бр. 81 от 14.10.2016 година), чийто чл. 174, ал. 4 визира: За задължително необходими, като налични, се считат следните елементи на КИС: геодезическа мрежа за следене на поведението на язовирната стена (т. 1); нивомерно устройство за измерване на водно ниво и на наносите в язовирното езеро, което да осигурява връзка с информационната система за язовирите и съоръженията към тях на ДАМТН (т. 2); изграден пункт за измерване на филтриралото водно количество под и през тялото на язовирната стена (т. 3); нивомерен стълб в язовирното езеро за измерване на наносите (т. 4).

Точно е определена и следващата се наказателна норма по чл. 200, ал. 1, т. 38 от Закона за водите: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни задължение по чл. 141, ал. 1 – от 1000 до 10 000 лв., като в съответствие с разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН за всяко нарушение е наложена отделна санкция.

Не се спори, че Община Първомай стопанисва собствения си язовир „Пилшево 3“ в землището на село Буково, община Първомай, област Пловдив, при проверката на който на 17.07.2018 година са констатирани технически неизправности и е установено, че не е осигурено използването на измервателна и контролна апаратура за мониторинг на дейността на язовирната стена и съоръженията към нея.

Въпреки горното, Наказателно постановление № НЯСС - 441 / 13.12.2018 година следва да се отмени.

В административнонаказателното производство при обжалване на наказателно постановление пред съда тежестта на доказване лежи единствено и само върху административнонаказващия орган, който с предвидените по закон процесуални способи и средства следва да докаже, че е установено извършване на административно нарушение, че нарушението е извършено от лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, когато се касае за ЮЛ или ЕТ), че нарушителят го е извършил виновно (когато се касае за ФЛ), а в случая констатираните нарушения по Закона за водите не могат да се вменят в отговорност на жалбоподателя.

С измененията на Закона от 03.07.2018 година (ДВ, бр. 55) е създаден нов чл. 141а, с който е въведено разделение между язовирите на големи и малки в зависимост от височината на стената и завиряващия обем, като тези с височина на стената, по-голяма от 15 м от най-ниската точка на основата до короната, и тези с височина на стената между 5 м и 15 м и завиряващи обем, по-голям от 3 милиона куб. м, са големи (ал. 1), а останалите, които не отговарят на посочените условия, са малки (ал. 2).

По силата на ал. 3 на чл. 141а от Закона за водите на контрол по него и по наредбата по чл. 141, ал. 2 (Наредба № 13 / 29.01.2004 година за условията и реда за осъществяване на техническата експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях - обн., ДВ, бр. 17 от 02.03.2004 година и / или Наредба за условията и реда за осъществяване на техническата и безопасната експлоатация на язовирните стени и на съоръженията към тях, както и на контрол за техническото им състояние - обн., ДВ, бр. 81 от 14.10.2016 година) подлежат и големите, и малките язовири, но за вторите, за да подлежат на контрол, са въведени допълнителни критерии – по отношение на потенциалната им опасност да е установено, че нарушаването на конструктивната цялост на язовирните им стени създава заплаха за човешки жертви или застрашават критична инфраструктура (първи критерий) и да отговарят поне на едно от следните условия: създаваният воден напор да е по-малък от 7,00 м и завиреният обем да е по-малък от 50000 куб. м; създаваният воден напор да е по-малък от 2,00 м, независимо от завирения обем; завиреният обем да е по-малък от 15000 куб. м, независимо от създавания воден напор; водосборният басейн да е не повече от 2,00 кв. км и водохранилището да не се пълни чрез деривации или помпена станция (втори критерий при четири различни хипотези).

От доказателствената съвкупност се установява, че язовир „Пилшево 3“ на Община Първомай е малък – завиреният му обем е 560000 куб. м (отразен в Констативен протокол № 07-01-56 / 17.07.2018 година) и по аргумент за противното от нормата на чл. 141а, ал. 1, т. 2 от Закона за водите не може да се класифицира като голям. Но липсва информация изобщо за потенциалната опасност на язовира, критериите за която по разпоредбата чл. 141б, ал. 2 от Закона за водите се определят съгласно наредбата по чл. 141, ал. 2 от назначена от Министерския съвет междуведомствената комисия, включваща представители на Министерството на околната среда и водите, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Министерството на земеделието, храните и горите, на Министерството на енергетиката, на Министерството на икономиката, на Министерството на вътрешните работи и на научните среди, имащи пряко отношение към язовирните стени и съоръженията към тях, а съгласно чл. 141б, ал. 3 от Закона класификацията на язовирите по степен на потенциална опасност се извършва от комисия по чл. 138а, ал. 3 – назначени от областния управител представители на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ при МВР, на областната администрация, на басейновата дирекция и на общината, на чиято територия се намира язовирът.

При липса на обективни данни по императива на чл. 141а, ал. 3 от Закона за водите и по специално – липса на информация за класификация по потенциална опасност, няма как да се определи дали водният обект – поземлен имот с площ 91,508 дка с начин на трайно ползване: язовир, съставляващ имот с № 068028 в местността Илан дере / Чилингиров кайряк по картата на възстановената собственост за землището на село Буково (ЕКАТТЕ 56335), община Първомай, област Пловдив, не попада сред изключените от контрол малки язовири и да се счете по несъмнен начин, че за констатираните на 17.07.2018 година технически неизправности стопанинът му следва да носи административнонаказателна отговорност.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд -Първомай, първи съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № НЯСС - 441 / 13.12.2018 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Първомай, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от А.А.П. - кмет, е ангажирана административнонаказателната отговорност, както следва:

Ø   за нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева;

Ø   за нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 2 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд - Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия: (п)

СЗ