№ 27

 

град Първомай, 21.06.2018 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и първи март две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Петя Монева,

като разгледа докладваното АНД № 28 по описа на Съда за 2019 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НЯСС - 449 / 13.12.2018 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Първомай, ЕИК 0*, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от А.А.П. - кмет, за нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

В Жалбата си Община Първомай чрез Кмета моли за отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно по подробно изложени съображения; алтернативно – да бъде намалено наказанието до минимално предвидения в Закона размер. Редовно призован за съдебно заседание, за жалбоподателя не се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа Жалбата и се излагат доводи и за предпоставките на чл. 28 от ЗАНН.

За въззиваемата страна Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, редовно призована чрез Зам.-председателя, също не се явява никой; депозирано е писмено становище от процесуален представител, с което се поддържа искане за отхвърляне на Жалбата като неоснователна и оставяне в сила на Наказателното постановление.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледани по същество е основателна.

 

От фактическа страна:

 

По сила на Акт № 324 / 20.02.2017 година за публична общинска собственост Община Първомай стопанисва язовир „Старото лозе“ – поземлен имот с площ 7,199 дка с начин на трайно ползване: друг воден терен, съставляващ имот с № 175002 в местността Мерията по картата на възстановената собственост за землището на село Брягово (ЕКАТТЕ 06745), област Пловдив, като на основание чл. 12, ал. 5 от Закона за общинската собственост имотът се управлява от Кмета на Общината.

На 11.09.2018 година комисия в състав О.Б.Г. (главен инспектор в регионален отдел „Надзор на язовирните стени и съоръженията към тях” – Южна Централна България, град Пловдив, в Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” при Държавна агенция за метрологичен и технически надзор), Й.К.К. (началник на Регионалния отдел в град Пловдив) и М.И.Я. (директор в Дирекция „Общинска собственост, стопанска и икономическа дейност“ в Община Първомай) извършват планова проверка на язовира „Старото лозе“.

Чрез обхождане и оглед на земнонасипната язовирна стена са установени неизправности – короната е проходима, но със слягания в зоната на основния изпускател и по въздушния откос, а вследствие на вълновите и ветровите въздействия по цялата дължина на водния откос се наблюдава силна ерозия, водеща до стесняване на самата язовирна стена. М.И.Я. предоставя Констативен протокол от 11.04.2018 година от вътрешна проверка на Общината с отразяване, че основният изпускател на язовира е в неизправно състояние и с дадена препоръка за ремонтирането му, но не са представени документи за това, а жената потвърждава, че изпускателят не работи.

Данните от проверката са описани в Констативен протокол № 07-01-114 / 11.09.2018 година, въз основа на който представителите на Главна дирекция „Надзор на язовирните стени съоръженията към тях” стигат до извод, че Община Първомай не поддържа собствеността си в изискуемата техническа изправност и след изпратена покана и явяване на Кмета в офиса в град Пловдив е съставен и му е връчен Акт за установяване на административно нарушение № 07-175 / 16.10.2018 година.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в качеството на свидетел актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по предвидения в НПК ред писмени доказателства и приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

Правилно от наказващия орган е посочено нарушение по чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите, чийто текст визира: Собствениците на водностопански системи и хидротехнически съоръжения, включително на язовирни стени и / или съоръженията към тях, са длъжни да осигурят поддържането им в техническа изправност, и не се спори, че Община Първомай стопанисва собствения си язовир „Старото лозе“ в землището на село Брягово, община Първомай, област Пловдив, при проверката на който на 11.09.2018 година са констатирани технически неизправности.

Точно е определена и следващата се за нарушението санкция по чл. 200, ал. 1, т. 38 1 от Закона за водите: Наказва се с глоба, съответно имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, физическото или юридическото лице, което не изпълни задължение по чл. 141, ал. 1 – от 1000 до 10 000 лв.

Въпреки горното, Наказателно постановление № НЯСС - 449 / 13.12.2018 година следва да се отмени.

В административнонаказателното производство при обжалване на наказателно постановление пред съда тежестта на доказване лежи единствено и само върху административнонаказващия орган, който с предвидените по закон процесуални способи и средства следва да докаже, че е установено извършване на административно нарушение, че нарушението е извършено от лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, когато се касае за ЮЛ или ЕТ), че нарушителят го е извършил виновно (когато се касае за ФЛ), а в случая констатираното нарушение по Закона за водите на може да се вмени в отговорност на жалбоподателя.

С измененията на Закона от 03.07.2018 година (ДВ, бр. 55) е създаден нов чл. 141а, с който е въведено разделение между язовирите на големи и малки в зависимост от височината на стената и завиряващия обем, като тези с височина на стената, по-голяма от 15 м от най-ниската точка на основата до короната, и тези с височина на стената между 5 м и 15 м и завиряващи обем, по-голям от 3 милиона куб. м, са големи (ал. 1), а останалите, които не отговарят на посочените условия, са малки (ал. 2).

По силата на ал. 3 на чл. 141а от Закона за водите на контрол по него и по наредбата по чл. 141, ал. 2 (Наредба № 13 / 29.01.2004 година за условията и реда за осъществяване на техническата експлоатация на язовирните стени и съоръженията към тях - обн., ДВ, бр. 17 от 02.03.2004 година) подлежат и големите, и малките язовири, но за вторите, за да подлежат на контрол, са въведени допълнителни критерии – по отношение на потенциалната им опасност да е установено, че нарушаването на конструктивната цялост на язовирните им стени създава заплаха за човешки жертви или застрашават критична инфраструктура (първи критерий) и да отговарят поне на едно от следните условия: създаваният воден напор да е по-малък от 7,00 м и завиреният обем да е по-малък от 50000 куб. м; създаваният воден напор да е по-малък от 2,00 м, независимо от завирения обем; завиреният обем да е по-малък от 15000 куб. м, независимо от създавания воден напор; водосборният басейн да е не повече от 2,00 кв. км и водохранилището да не се пълни чрез деривации или помпена станция (втори критерий при четири различни хипотези).

От доказателствената съвкупност се установява, че язовир „Старото лозе“ на Община Първомай е малък, съгласно техническите си параметри, но няма данни нито за водния му напор, нито за завирения обем, нито за водосборната му област, нито за залятата от него площ, като последните три отрицателни факта са отразени и в съставения от проверяващата комисия Констативен протокол № 07-01-114 / 11.09.2018 година. Същевременно не е налице информация изобщо за потенциалната опасност на язовира, критериите за която по разпоредбата чл. 141б, ал. 2 от Закона за водите се определят съгласно наредбата по чл. 141, ал. 2 от назначена от Министерския съвет междуведомствена комисия, включваща представители на Министерството на околната среда и водите, на Министерството на регионалното развитие и благоустройството, на Министерството на земеделието, храните и горите, на Министерството на енергетиката, на Министерството на икономиката, на Министерството на вътрешните работи и на научните среди, имащи пряко отношение към язовирните стени и съоръженията към тях, а съгласно чл. 141б, ал. 3 от Закона класификацията на язовирите по степен на потенциална опасност се извършва от комисия по чл. 138а, ал. 3 – назначени от областния управител представители на Държавната агенция за метрологичен и технически надзор на Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“ при МВР, на областната администрация, на басейновата дирекция и на общината, на чиято територия се намира язовирът.

При липса на обективни данни по императива на чл. 141а, ал. 3 от Закона за водите няма как да се определи дали водният обект – поземлен имот с площ 7,199 дка с начин на трайно ползване: друг воден терен, съставляващ имот с № 175002 в местността Мерията по картата на възстановената собственост за землището на село Брягово (ЕКАТТЕ 06745), област Пловдив, не попада сред изключените от контрол малки язовири и да се счете по несъмнен начин, че за констатираните на 11.09.2018 година технически неизправности стопанинът му следва да носи административнонаказателна отговорност.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд -Първомай, първи съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № НЯСС - 449 / 13.12.2018 година на Зам.-председателя на Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, с което на Община Първомай, ЕИК 0*, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица „Братя Миладинови“ - юг № 50, представлявана от А.А.П. - кмет, за нарушение на чл. 141, ал. 1, т. 1 от Закона за водите на основание чл. 200, ал. 1, т. 38 от същия Закон е наложена имуществена санкция в размер на 2000 (две хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия: (п)

СЗ