№ 23

 

град Първомай, 06.06.2019 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и деветнадесети февруари две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 260 по описа на Съда за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 18 - 0325 - 000800 / 15.11.2018 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на А.А.Д., ЕГН **********,***, са наложени:

·  глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки;

·  глоба в размер на 300 (триста) лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 150а, ал. 1 от същия закон;

·  глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.

Жалбоподателят А.А.Д. чрез процесуалния си представител адвокат И.К.К. от Адвокатска колегия - Пловдив моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна, Районно управление на МВР - Първомай, редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е частично основателна.

 

От фактическа страна:

 

За времето от 08:30 часа до 20:30 часа на 21.08.2018 година полицаи А.И.Д. (младши автоконтрольор) и Г. П. К. (полицай по охрана на обществения ред към онзи момент) са дежурен автопатрул в село Дълбок извор, когато на улица № 18 забелязват пред тях да се движи мотоциклет „Симсон С51” с регистрационен номер * (стар образец).

Щом ги вижда, водачът на моторното превозно средство спира до дом № 22. Оказва се, че няма документи, които да представи за проверка. Предоставя данните си на органите на реда и след справка в оперативно-дежурната част на Управлението в град Първомай полицаите установяват, че А.А.Д. е правоспособен водач, но с изтекъл срок на свидетелство за управление и не притежава съответната категория за управление на мотоциклет.

На място в присъствието на водача му е съставен и връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка № 362531), а на мотора е извършен оглед, с който на основание чл. 356, ал. 3 от НПК срещу е образувано бързо производство № 222 / 2018 година по описа на РУ на МВР - Първомай за престъпление по чл. 345, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК.

Разпитан в хода на разследването в качеството на свидетел, А.А.Д. сочи, че не знае чия собственост е мотоциклетът, който от дълго време се намира в стопанския двор на село Дълбок извор и се ползва от работещите там, като се кара предимно по черни пътища и че когато е спрян от полицаите, е отивал да си купи цигари. Заявява, че знае, че регистрационната табела е от старите – черна, с бели букви и цифри, че вече не е валидна и че не трябва да се кара мотоциклетът. Впоследствие представя по делото свидетелство за регистрация на моторното превозно средство и доброволно предава регистрационната му табела.

С Писмо УРИ 1228р-13255 / 24.08.2018 година началникът на Сектор „Пътна полиция” при Областна дирекция на МВР – Стара Загора уведомява, че на основание чл. 37 от Наредба № І-45 / 2000 година на МВР всички документи, които съдържат данни за регистрация, промени в нея или прекратяване на регистрация на превозни средство се съхраняват в Областната дирекция за срок от 8 години, поради което е невъзможно представянето на надлежно заверено копие от документи, послужили за регистрацията на инкриминираното превозно средство. Към Писмото е приложена разпечатка от АИС „КАТ – Регистрация“, в която не фигурират данни за въпросното моторно превозно средство, включително и датата и основанието за прекратяване на регистрацията.

По събраните данни прокурорът преценя, че липсва дължимо поведение от страна както на собственика на моторното превозно средство, така и на контролния орган – Сектор „Пътна полиция” при Областна дирекция на МВР - Стара Загора, за прекратяване на регистрацията на мотоциклета в съответствие с чл. 18 от Наредба № I-45 / 24.03.2000 година за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства и е налице постоянна регистрация по смисъла на чл. 22 от Наредбата, като, макар и регистрационната табела да не отговаря на изискванията на българските стандарти към датата на деянието, липсват действия от страна на компетентния орган (Сектор „Пътна полиция” при Областна дирекция на МВР - Стара Загора) за служебно прекратяване на регистрацията, считано от 01.06.2006 година, в съответствие с § 3 от Преходните и заключителни разпоредби на Наредбата, тъй като прекратяването не настъпва автоматично.

Представителят на Държавното обвинение намира, че не може и не следва да се приеме, че управляваният на инкриминираната дата от А.А.Д. „Симсон С51” не е регистриран по надлежния ред по смисъла на чл. 345, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК, т.е. от обективна страна деянието е несъставомерно, и с Постановление № 787 / 2018 / 05.11.2018 година прекратява наказателното производство на основание чл. 24, ал. 1, т. 1 от НПК.

Прокурорът преценя още, че са извършени административни нарушения и изпраща екземпляр от Постановлението на Началника на РУ на МВР - Първомай по компетентност с оглед реализиране на административнонаказателна отговорност на лицето, предвидена в съответните нормативни актове.

Въз основа на прокурорския акт е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетели – актосъставителя и работодателя на жалбоподателя, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по надлежния ред писмени доказателства и от приложените административнонаказателна преписка и бързо производство № 222 / 2018 година по описа на РУ на МВР - Първомай.

 

От правна страна:

 

Незаконосъобразно е ангажирана административнонаказателната отговорност на А.А.Д. за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст (изречение първо) към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, и е санкциониран на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 същия закон: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер, защото това деяние е несъставомерно от обективна страна по изложените от Районния прокурор на град Първомай мотиви в Постановление № 787 / 2018 / 05.11.2018 година, които настоящата инстанция не следва да преповтаря - още повече, че прокурорският акт е връчен лично на жалбоподателя на 21.11.2018 година.

По различен начин стоят нещата с другите две вменени в административнонаказателна отговорност на А.А.Д. деяния, в разрез с правилата за движение.

По установените обстоятелства правилно от наказващия орган се сочат нарушения по чл. 150а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст (предложение първо) сочи: За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, и по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата, съгласно който: Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него.

Спазено е от наказващия орган и изискването за точно определяне на санкционните норми – за нарушението по чл. 150а, ал. 1 наказанието е определено на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата: Наказва се с глоба от 100 до 300 лв., който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено (като текстът инкорпорира в себе си и задължителното правило на поведение), а за нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1 наказанието е наложено по чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата: Наказва се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи - свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство.

Безспорно установено е, че на инкриминираната дата жалбоподателят управлява моторно превозно средство без съответната категория за него и без да носи свидетелството си за управление и са несъстоятелни възраженията на защитника му, че А.А.Д. не следва да носи отговорност за деянието по чл. 150а от Закона за движение по пътищата, тъй като симсонът е мотопед, за който се изисква категория М (АМ по сега действащия закон), а доверителят му притежава такава.

Още на инкриминираната дата от полицейски орган е извършен оглед на местопроизшествие и е констатирано, че „Симсон С51” с регистрационен номер * е с километраж, разграфен до 140 км/ч, т.е. моторното превозно средство е мотоциклет по смисъла на т. 13 от § 6 на Допълнителните разпоредби на Закона за движение по пътищата – двуколесно пътно превозно средство, чиято конструктивна максимална скорост надвишава 45 км/ч, за управлението на който се изисква категория A по смисъла на чл. 150а, ал. 2, т. 4, буква А от Закона за движение по пътищата, а видно от представената по преписката Справка за нарушител / водач А.А.Д. притежава издадено от Областна дирекция на МВР - Пловдив Свидетелство за управление на моторно превозно средство № 241665947 / 16.06.2006 година за категории B, М и AM.

Наложените за нарушенията по чл. 150а, ал. 1 и по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата санкции са в границите на посоченото в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, като според настоящият състав са съобразени и с изискването на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН при определяне на размера им.

За неизпълнението на императива на чл. 100, ал. 1, т. 1 санкцията по чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата е конкретно определена и административнонаказващият орган не може да я преценя, а за деянието, покриващо състава на чл. 150а, ал. 1 от същия Закон, се отчита, че не само А.А.Д. управлява симсона на 21.08.2018 година без необходимата категория, а прави това с изтекъл преди две години срок на валидност на свидетелството за управление – на 16.06.2016 година. Нещо повече: към инкриминираната дата лицето работи и като тракторист (НКПД 83412003), видно от представеното от работодателя му „Грин Инвест” ЕООД - София Удостоверение № 1 / 16.01.2019 година, без да притежава изискуемата по чл. 150а, ал. 2, т. 16 от Закона за движение по пътищата категория Т - колесни трактори (Ткт).

С оглед на горното и като се отчита, че А.А.Д. до момента е наказван за тридесет и две нарушения на правилата за движение, настоящата инстанция намира, че наказанието по чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата правилно е наложено в максимален размер, с който би се постигнала целта на по чл. 12 от ЗАНН.

И двете нарушения – по чл. 150а, ал. 1 и по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата, описани в Акта за установяване на административно нарушение и Наказателното постановление, - са конкретизирани по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като и двата документа са издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните работи, и са несъстоятелни възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № 18 - 0325 - 000800 / 15.11.2018 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, в частта, в която на А.А.Д., ЕГН **********,***, е наложена глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки.

 

Потвърждава Наказателно постановление № 18 - 0325 - 000800 / 15.11.2018 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, в частта, в която на А.А.Д., ЕГН **********,***, са наложени:

·  глоба в размер на 300 (триста) лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 150а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата;

·  глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия: (п)

СЗ