№ 19

 

град Първомай, 17.05.2019 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на деветнадесети февруари две хиляди и деветнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 241 по описа на Съда за 2018 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 18-0325-000663 / 18.10.2018 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Р.К.М., ЕГН **********,***, са наложени:

·  глоба в размер на 300 (триста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от осем месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки;

·  глоба в размер на 200 (двеста) лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 150а, ал. 1 от същия закон.

Жалбоподателят Р.К.М. чрез процесуалния си представител адвокат Н.Л.Г. *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна, Районно управление на МВР - Първомай, редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.

 

За времето от 08:00 часа до 20:00 часа на 13.10.2018 година младши автоконтрольор Г.П.К. и полицаи по охрана на обществения ред Г.С.П. и С.Б.Б. са дежурен автопатрул, когато около 15:00 часа са изпратени в село Искра, община Първомай, област Пловдив, по сигнал за силна музика.

След обработката на случая, на излизане от селото към 16:00 часа органите на реда забелязват по улицата да се движи мотоциклет MZ 150 ETZ без регистрационна табела и със звуков и светлинен сигнал го спират за проверка в близост до бензиностанция angas. Установено е, че водач на моторното превозно средство е Р.К.М., който вози 8-годишния си син без каска на задната седалка. Констатирано е още, че мотоциклетът не е регистриран по надлежния ред, а водачът му е правоспособен, но не и за категорията, необходима за машината, която управлява.

В присъствието на водача му е съставен и връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия АА № 102630); на мотоциклета е извършен оглед, с който на основание чл. 356, ал. 3 от НПК срещу жалбоподателя е образувано бързо производство № 283 / 2018 година по описа на РУ на МВР - Първомай за престъпление по чл. 345, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК.

В хода на разследването са събрани писмени и гласни доказателства, въз основа на които наблюдаващият прокурор преценя, че деянието – управление на нерегистрирано по надлежния ред моторно превозно средство, поради своята по-ниска степен на обществена опасност представлява нарушение по Закона за движение по пътищата, а не престъпление по Наказателния кодекс и с Постановление № 927 / 2018 / 17.10.2018 година прекратява наказателното производство с указание за реализиране на административнонаказателната отговорност на Р.К.М..

Въз основа на прокурорския акт е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства, от приложените административнонаказателна преписка и бързо производство № 283 / 2018 година по описа на РУ на МВР - Първомай.

 

По установените обстоятелства Съдът намира, че от наказващия орган правилно се сочат нарушения по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст (изречение първо) към инкриминираната дата визира, че По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, и по чл. 150а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, съгласно който За да управлява моторно превозно средство, водачът трябва да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, да не е лишен от право да управлява моторно превозно средство по съдебен или административен ред, както и свидетелството му за управление да е в срок на валидност, да не е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс и да не е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено.

Безспорно, че на 13.10.2018 година Р.К.М. управлява мотоциклет MZ 150 ETZ, който не е регистриран в съответствие с изискванията на Наредба № I-45 / 24.03.2000 година за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства, и са несъстоятелни възраженията на защитника му, че не следва да се носи отговорност за това деяние, тъй като не е установено от административнонаказващия орган кога нарушителят е придобил правото на собственост върху пътното преводно средство, има ли той сключен договор за покупко-продажба, както и от момента на покупката до момента на установяване на нарушението било ли е превозното средство регистрирано по надлежния ред в КАТ и имало ли е за него издадени регистрационни табели.

Съгласно чл. 3, ал. 1 от посочения подзаконов нормативен акт моторните превозни средства се регистрират в срок до един месец от придобиване на собствеността или оформянето от митническия орган на постоянния или временен внос. Но е установено още на предварителното разследване, че Р.К.М. (по собствените му показания) закупува етезето от непознат за него човек още преди седем години и не го регистрира заради липса на документи, а задължението да се управлява регистрирано моторно превозно средство е за водачите, а не за собствениците, като инкриминираната машина не е сред изброените в чл. 1, ал. 4 от Наредбата.

В тази връзка е без значение фактът, че не е изяснено по несъмнен начин дали улицата, на която жалбоподателят е спрян за проверка в село Искра, е „Марица“ или „Христо Ботев“, каквито данни се сочат от Община Първомай относно запитване за административния адрес на бензиностанция angas и точното местонахождение оттам на улица „Марица“, защото и двата пътя са отворени за обществено ползване (за което няма спор) и Р.К.М. едва ли не е наясно в кое точно населено място управлява мотоциклета си, а нарушението на процедурата при съставяне на акт и издаване на наказателно постановление е съществено, когато е до степен жалбоподателят да не може да организира адекватна защита на правата си, какъвто не е настоящият случай.

Неоснователни са възраженията на процесуалния представител на Р.К.М. и по отношение на второто, вменено в отговорност административно нарушение – по чл. 150а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, заради липса на данни за това в каква категория попада пътното превозно средство според кубатурата на двигателя и мощността на същия, липса на официална информация или документ, въз основа на който да се определи в коя категория спада управляваното пътно превозно средство.

Още на инкриминираната дата от полицейски орган е извършен оглед на местопроизшествие и е констатирано, че MZ 150 ETZ е с двигател 150 см3 и километраж, разграфен до 140 км/ч, т.е. моторното превозно средство е мотоциклет по смисъла на т. 13 от § 6 на Допълнителните разпоредби на Закона за движение по пътищата – двуколесно пътно превозно средство с двигател с работен обем над 50 см3 и конструктивна максимална скорост, надвишаваща 45 км/ч, за управлението на който се изисква категория A по смисъла на чл. 150а, ал. 2, т. 4, буква А от Закона за движение по пътищата, а видно от представената по преписката Справка за нарушител / водач Р.К.М. притежава издадено от Областна дирекция на МВР - Пловдив Свидетелство за управление на моторно превозно средство № 281238004 / 26.10.2011 година с дата на валидност до 26.10.2021 година за категории B, C, AM, TKT.

Точно са посочени от наказващия орган и санкционните разпоредби за вменените в отговорност нарушения – по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер, и по чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата: Наказва се с глоба от 100 до 300 лв., който управлява моторно превозно средство, без да е правоспособен водач, без да притежава свидетелство за управление, валидно за категорията, към която спада управляваното от него моторно превозно средство, или след като е загубил правоспособност по реда на чл. 157, ал. 4, или след като свидетелството му за управление на моторно превозно средство е временно отнето по реда на чл. 171, т. 1 или 4 или по реда на чл. 69а от Наказателно-процесуалния кодекс, или е обявено за невалидно, тъй като е изгубено, откраднато или повредено, като текстовете инкорпорират в себе си и задължителното правило на поведение.

Санкциите са в границите на посоченото в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, но според настоящия състав не са съобразени с изискването на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, защото са наложени в завишен размер и не отговорят на целите по чл. 12 от ЗАНН.

Установено е, че на 13.10.2018 година Р.К.М. при управление без съответната категория на нерегистрирания си мотоциклет вози и малолетното си дете в нарушение на чл. 133, ал. 2 от Закона за движение по пътищата и то без защитна каска, като жалбоподателят и преди е наказван за неспазване на правилата за движение по пътищата, а Съдът намира тези обстоятелства да не се приложи разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН за маловажност на случая. Но наказанията са достатъчно тежки и в предвидения от законодателя минимум, до който настоящата инстанция счита да се намалят като най-подходящи за предупреждение и превъзпитание на нарушителя към спазване на установения правен ред и за възпитателно и предупредително въздействие върху останалите граждани.

Съгласно чл. 157 от Закона за движение по пътищата, контролните точки служат за отчет на извършваните нарушения и се отнемат съобразно допуснатото нарушение, което е фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана компетентност, като в случая отнетите с Наказателното постановление 10 контролни точки за нарушението във връзка с чл. 175, ал. 3 от Закона за движение по пътищата е в съответствие с чл. 6, ал. 1, т. 5 от Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение.

И двете нарушения, описани в Акта за установяване на административно нарушение и Наказателното постановление, са конкретизирани по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, като и двата документа са издадени от компетентен орган, съгласно Заповед № 8121з-515 / 14.05.2018 година на Министъра на вътрешните работи, и са несъстоятелни възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя за допуснати процесуални нарушения.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Изменя Наказателно постановление 18-0325-000663 / 18.10.2018 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Р.К.М., ЕГН **********,***:

·  за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата са наложени глоба в размер на 300 (триста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от осем месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата, като намаля наказаниятаглоба в размер на 200 (двеста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от шест месеца;

·  за нарушение по чл. 150а, ал. 1 от Закона за движение по пътищата е наложена глоба в размер на 200 (двеста) лева на основание чл. 177, ал. 1, т. 2 от Закона за движение по пътищата, като намаля наказаниетоглоба в размер на 100 (сто) лева.

Потвърждава Наказателно постановление 17-0325-000663 / 18.10.2018 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай в останалата част.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия:                                  (п)                  

СЗ / ВХ