№ 46
град Първомай, 27.07.2018
година
Районен съд - Първомай, първи съдебен
състав, в открито заседание на двадесет и втори март две хиляди и осемнадесета
година със
Съдия докладчик Спасимир Здравчев
при
секретаря Мария
Запрянова,
разгледа
докладваното от съдията АНД № 273 по описа на Съда за 2017 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Обжалвани са две Наказателни
постановления на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив, с които
на Ц.Д.Б., ЕГН **********, с адрес: ***, е
ангажирана административнонаказателната отговорност, както следва:
Ø
с
Наказателно постановление № НП - П - 001 / 30.10.2017 година за нарушение на чл.
8, ал. 1 от Закона за пчеларството на основание чл. 37,
ал. 1 от същия Закон е наложена глоба в размер на 50 (петдесет) лева;
Ø
с
Наказателно постановление № НП - П - 002 / 30.10.2017 година за нарушение на чл.
8, ал. 5 от Закона за пчеларството на основание чл. 37, ал. 1 от същия Закон е
наложена глоба в размер на 50
(петдесет) лева.
Жалбоподателят Ц.Д.Б. моли Съдът да
отмени атакуваните наказателни постановления по съображения, изложени в жалбите
и в съдебно заседание на въззивната инстанция.
Въззиваемата страна Областна дирекция
„Земеделие“ - Пловдив чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт Т.
Х. Ц.моли и двете наказателни постановления да бъда потвърдени като правилни и
законосъобразни.
Съдът след преценка на събраните по
делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира следното:
Липсват доказателства за начин на
депозиране на Жалбите в Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив (по пощата, по
куриер, на ръка, др.) и същите следва се считат в срока по чл. 59, ал. 2 от
ЗАНН, т.е. са процесуално допустими,
а разгледани по същество са основателни.
От фактическа
страна:
Покойният съпруг на Ц.Д.Б. Д. Г. Б.(починал
на 01.03.2015 година – Акт за смърт № 0046 / 02.03.2015 година на Община
Първомай) придобива в режим на СИО недвижимите имоти, както следва: с
Нотариален акт № *** урегулиран поземлен имот с жилищно предназначение с
построена в него жилищна сграда в ***, съставляващо УПИ
***по регулационния план на селото; с Нотариален акт № *** дворно място с
построена в него 24 м2 паянтова жилищна сграда в ***, съставляващо УПИ с жилищно предназначение ***по регулационния план
на селото; с Нотариален акт № ***– ***дка урегулиран поземлен имот (пета
категория нива) в местността ***, съставляващо имот № *** по плана за
земеразделяне на ***.
Имотите си граничат взаимно и
образуват обща площ от 2,526 дка, като урегулираните парцели са с
административен адрес: ***, улица ***.
Още след закупуването на първия парцел
*** поставят кошери, като след смъртта на съпруга на Ц.Б. съсобственици на
имотите остават тя и дъщеря й М. Д. М., но за пчелите се грижи жалбоподателката.
През 2010 година З. Р. Е.закупува
застроено дворно място на улица ***в село ***, в съседство с пчелина на Б..
По депозирана на 16.08.2017 година
(вх. № 16-00-7165) от Е. и мъжът, с който живее на семейни начала, Жалба за
нерегламентирано настаняване на над сто кошера с пчелни семейства с писма от
21.08.2017 година и от 22.08.2017 година до Директора на Областна дирекция по
безопасност на храните, Кмета на село ***, Началника на Общинска служба
„Земеделие“ - Първомай, Кмета на Община Първомай и Пчеларско сдружение „Акация
- 1899“ - Пловдив Директорът на Областна дирекция
„Земеделие“ - Пловдив разпорежда определената с негова Заповед № РД-11-2986
/ 05.04.2017 година комисия по чл. 36 от Закона за пчеларството да извърши от
10:30 часа на 25.08.2017 година проверка за регистрация на пчелина и
изискуемите отстояния в съответствие с чл. 8, ал. 2 и чл. 15, т. 1 от Закона за
пчеларството в имотите на Ц.Б. ***.
С нарочни писма от 21 и 22 август 2017
година Директорът на Областна дирекция „Земеделие“ -
Пловдив уведомява и жалбоподателката за проверката и изисква от кмета на
селото информация за точното местонахождение на пчелина, собствеността му и наличието
на регистрация по реда на чл. 8, ал. 1 от Закона за пчеларството.
С Писмо изх. № 90 / 25.08.2017 година кметът
на село *** уведомява Директора на Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив, че
в селото на адреси: улица ***и улица № ***, съществува пчелин, стопанисван от Ц.Б.
(собственичка на имотите) и пчелинът не е регистриран в Кметството.
В посочения час на
25.08.2017 година Комисията по чл. 36 от Закона за пчеларството, състояща
се от представители на Община Първомай, главен инспектор от Областна дирекция
по безопасност на храните и пчелар проверител, и старши експерт в Главна
дирекция „Аграрно развитие“ при Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив Б.С.С. (актосъставител)
посещават имотите на Ц.Б. ***. Присъстват и кметът на селото и
жалбоподателката.
Установено е, че в двора на Б. *** има
86 кошера с пчелни семейства, като липсва регистрация в Областна
дирекция по безопасност на храните - Пловдив в съответствие със Закона за
ветеринарномедицинската дейност и Наредба № 10 от
01.04.2015 година за условията за регистрация и реда за идентификация на
пчелните семейства,
липсва регистрация в Кметство, село ***, в съответствие със Закона за
пчеларството, липсват табелка с регистрационен номер на обекта и
ветеринарномедицински дневник и не са изпълнени мерките по Програма за
профилактика, надзор, контрол и ликвидиране на болестите по животните и
зоонозите, но са спазени изискванията по чл. 15 от Закона за пчеларството за изискуемото
разстояние на пчелина от определени обекти.
За констатациите от проверката
Комисията съставя Констативен протокол № 01 / 25.08.2017 година, а
представителят на Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив съставя
още: Протокол 01 / 25.08.2017 година, Акт за възбрана № 07 / 25.08.2017 година
за транспортиране на пчелина към друг имот и животновъден обект и Предписание №
01 / 25.08.2017 година.
Документите са връчени срещу подпис на
жалбоподателката, като с Констативния протокол й е даден 20-дневен срок да
извърши регистрация на пчелните семейства, съгласно чл. 8, ал. 1 от Закона за
пчеларството, и да постави табелка с регистрационен номер, а с Предписанието й
е указано до 15.09.2017 година (до 20 дни) да регистрира пчелина като
животновъден обект.
С Молба вх. № 92 / 29.08.2017 година
до Кмета на село *** Ц.Б. иска становище за
отглеждане на сто пчелни кошера в имотите си на улица *** в селото, но липсват
доказателства по делото да е отговорено.
Със Заявление вх. № 94 - 00 - 1238 /
05.09.2017 година до Кмета на Община Първомай жалбоподателката представя копия от
трите нотариални акта за имотите си село *** и от личната си карта и иска
регистрация на пчелина си, а с Писмо изх. № 94-00-1238 / 15.09.2017 година й е
отговорено, че съгласно чл. 2, ал. 1 от Наредба № 10 /
01.04.2015 година регистрацията на животновъдните обекти, в които се отглеждат
пчели, се извършва от Българската агенция по безопасност на храните (БАБХ),
а идентификацията на кошерите с пчелните семейства – от собствениците и
ползвателите на пчелините, че съгласно чл. 8, ал. 1 от Закона за пчеларството
Община Първомай и кметствата по населените места в нея водят регистри на
пчелините, включително пчелните семейства, но към момента не може да бъде извършено
вписване в регистъра на Общината, тъй като липсва приложена информация за
регистрационен номер на пчелина, за брой отглеждани пчелни семейства, брой
новозакупени и новосъздадени пчелни семейства и отводки към 30 август на
съответната година и брой зазимени пчелни семейства.
С Писмо изх. № 103 / 12.10.2017 година
от кмета на село *** и с Писмо изх. № 1918 / 12.10.2017 година от Директора на
Областна дирекция по безопасност на храните Директорът
на Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив е уведомен, че за пчелина на Ц.Б.
липсва регистрация както в Кметството на селото, така и по реда на чл. 137 от
Закона за ветеринарномедицинската дейност.
На същата дата Директорът на Областна
дирекция „Земеделие“ разпорежда повторна проверка на улица ***в село *** от
10:30 часа на 13.10.2017 година, за което е уведомена и жалбоподателката.
При посещението на посочената дата
Комисията по чл. 36 от Закона за пчеларството и старши експерт Б.С.
констатират, че дадените на 25.08.2017 година указания не са изпълнени.
На Ц.Б. са
съставени и връчени Акт № 001 / 13.10.2017 година за установяване на
административно нарушение по чл. 8, ал. 1 от Закона за пчеларството и Акт № 002
/ 13.10.2017 година за установяване на административно нарушение по чл. 8, ал.
5 от Закона за пчеларството.
На 16.10.2017 година Б. депозира в
Областна дирекция „Земеделие“ – Пловдив възражение по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН, в
което сочи опитите да регистрира пчелина си и счита, че заради отказите на
Кмета на Община Първомай е в омагьосан кръг.
Въз основа на първия акт е издадено
Наказателно постановление № НП - П - 001 / 30.10.2017 година, а въз основа на
втория – Наказателно постановление № НП - П - 002 / 30.10.2017 година, като и
двата документа са връчени на лицето на 21.11.2017 година, а по входирани на
29.11.2017 година жалби срещу Наказателните постановления са образувани
производства по чл. 59 и сл. от ЗАНН, но усилията на жалбоподателката да
узакони кошерите си продължава.
Със Заявление вх. № 94-00-1238 / 12.12.2017
година за издаване на становище за регистрация на животновъден обект - пчелин
по реда на чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност (попълнена
бланка образец) Ц.Б. за трети път сезира Кмета на Първомай и на 17.01.2018
година й е издадено Становище изх. № 94-00-1238, съгласно което Община Първомай
не възразява да бъде издадено удостоверение за регистрация на животновъден
обект по чл. 137 от Закона за ветеринарномедицинската дейност за отглеждане на 86 пчелни семейства в дворно място от 800 м2
със застроена площ от 24 м2, съставляващо УПИ ***по регулационния
план на ***, и в земеделска земя, представляваща имот № *** с площ от ***дка,
находяща се в местността *** – землище на ***.
По Заявление вх. № ЗЖ-59 / 26.01.2018
година Директорът на Областна дирекция по безопасност на храните - Пловдив със
Заповед № ЗЖ-13 / 30.01.2018 година нарежда оглед на обекта и становище относно
съответствие с ветеринарномедицинските изисквания и на 31.01.2018 година е изготвен
протокол от извършената проверка.
На Ц.Б. е издадено Удостоверение №
2338 / 31.01.2018 година за регистрация на пчелина, като същият е вписан в
регистрите на БАХБ и на Кметството в село ***.
Горната фактическа обстановка Съдът
приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание
на въззивната инстанция актосъставител в качеството на свидетели свидетел,
които се кредитират като обективни, логични и кореспондиращи с приетите по
съответния процесуален ред подробно посочени писмени доказателства и
приложените административнонаказателни преписки.
От правна
страна страна:
От доказателствената съвкупност по
делото безспорно се установява, че към датата на двете проверки – на 25.08.2017
година и на 13.10.2017 година, 86-те пчелни семейства на улица ***в село ***,
отглеждани от Ц. Д. Б., нито са регистрирани по надлежния ред, нито на пчелина
е поставена табелка с регистрационния му номер, като няма спор, че е налице пчеларство по смисъла на § 1, т. 4 от
Допълнителните разпоредби на закона на пчларството – дейност ,
свързана с отглеждане, развъждане и използване на медоносните пчели за
опрашване на ентомофилни култури и производство на пчелни продукти.
Въпреки горното, и двете атакувани Наказателни
постановление следва да се отменят.
С Наказателно постановление № НП - П -
001 / 30.10.2017 година отговорността на Б. е ангажирана за нарушение по чл. 8,
ал. 1 от Закона за пчеларството: В
кметствата се води регистър на пчелините, включително пчелните семейства.
Но правната норма е с декларативен характер относно наличието на воден регистър
на пчелините и пчелните семейства, а реалното задължение на жалбоподателя
произтича от ал. 2 на чл. 8 от Закона за пчеларството: Собствениците на пчелни семейства в 15-дневен срок от тяхното
придобиване подават заявление за регистрация по ал. 1 – за неизпълнението
на този императив законодателят предвижда наказание глоба по чл. 37, ал. 1 от Закона. Друг е въпросът дали при
установените по делото факти на жалбоподателя би следвало да се ангажира
сочената административнонаказателна отговорност, но при неправилно приложение
на материалния закон обсъждането е безпредметно, защото това Наказателно
постановление е незаконосъобразно.
С Наказателно постановление № НП - П -
002 / 30.10.2017 година отговорността на Б. е
ангажирана за нарушение по чл. 8, ал. 5 от Закона
за пчеларството: В срока по ал. 2
собственикът поставя на оградата табелка с регистрационен номер на пчелина
съгласно наредба на министъра на земеделието, храните и горите (изречение
второ).
В случая срокът е 15-дневен и започва
да тече от подаване на заявлението за регистрация в съответното кметство. Но на
Молбата от 29.08.2017 година за становище няма данни Кметът на село *** да
отговаря на жалбоподателката, а на Заявлението й от 05.09.2017 година Кметът на
Община Първомай я препраща Българската агенция по безопасност на храните и
отказва вписване в регистъра, заради липса на приложена информация, между която
и регистрационен номер на пчелина(?!).
Подзаконовият нормативен акт на
министъра на земеделието и храните по текста на чл. 8, ал. 5 от Закона за
пчеларството е Наредба № 10 / 01.04.2015 година за условията за регистрация и
реда за идентификация на пчелните семейства, чийто чл. 4, ал. 1, изречение
първо визира: Регистрационният номер на
животновъдния обект за отглеждане на пчели се състои от осем позиции и се
образува от пощенския код на населеното място в землището, на което се намира
обектът, и поредния му номер съгласно регистрацията в Областната дирекция по
безопасност на храните (ОДБХ), т.е. за снабдяване с изискуемия
регистрационен номер на пчелин лицето следва да подаде заявление за регистрация
в дирекцията по безопасност на храните в съответната област.
Регистрацията се извършва по Закона на
ветеринарномедицинската дейност, съгласно чиято разпоредбата на чл. 137, ал. 1
към датата на деянието и издаване на Наказателното постановление гласи: Собствениците или ползвателите на животновъдни
обекти подават заявление за регистрация по
образец до директора на съответната ОДБХ, към което прилагат…
(подчертаването на Съда). Но видно от изпратеното с Писмо изх. № 0468 /
13.03.2018 година на Директора на Областна дирекция по Безопасност на храните -
Пловдив Заявление вх. № ЗЖ-59 / 26.01.2018 година за регистрация на
животновъден обект пчелин (л. 26, л. 27 от делото), бланката образец съдържа
изискване за представяне на „Копие от Становище на общината за допустимия вид и
брой животни за отглеждане“, а на Ц.Б. *** е отказано издаване на такова
становище и едва след ангажиране на административнонаказателната й отговорност
е издадено, довело и до последващо регистриране на пчелина й.
По посоченото нарушението по чл. 8,
ал. 5 от Закона за пчеларството не може да се вмени в отговорност на
жалбоподателката и второто Наказателно постановление се явява необосновано.
Воден от горното и на основание чл.
63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав,
РЕШИ:
Отменя Наказателно постановление № НП - П -
001 / 30.10.2017 година на Директора на Областна дирекция „Земеделие“ - Пловдив,
с което на Ц.Д.Б., ЕГН **********, с адрес: ***, за нарушение на чл. 8, ал. 1
от Закона за пчеларството на основание чл. 37, ал. 1 от същия Закон е наложена глоба
в размер на 50 (петдесет) лева.
Отменя
Наказателно постановление № НП - П - 002 / 30.10.2017 година на Директора на Областна
дирекция „Земеделие“ - Пловдив, с което на Ц.Д.Б., ЕГН **********, с адрес: ***,
за нарушение на чл. 8, ал. 5 от Закона за пчеларството на основание чл. 37, ал.
1 от същия Закон е наложена глоба в размер на 50 (петдесет) лева.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
Районен съдия: (п)
СЗ/ЕД