№ 22

 

град Първомай, 15.03.2018 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на дванадесети януари две хиляди и осемнадесета година със

Съдия докладчик Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска Гаджева,

разгледа докладваното от съдията АНД № 272 по описа на Съда за 2017 година и за да се произнесе, взе предвид следното:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 17-0325-000779 / 21.11.2017 година на Началника на Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Х.А.А., ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки.

Х.А.А. чрез процесуалния си представител адвокат И.С.Д. *** в Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция моли Наказателното постановление да бъде отменено, поради маловажност на случая, а алтернативно – да бъде изменено в предвидения минимален размер на санкциите по Закона за движение по пътищата.

Въззиваемата страна – Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.

След преценка на събраните по делото доказателства във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление, независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.

 

Около 18:00 часа на 18.06.2017 година Т.Й.П. (съсед на жалбоподателя) се прибира от Германия, като докарва с платформа лекия си автомобил „Ауди А6”, тъй като е оставил регистрационните му табели в град Дортмунд.

Към 20:00 часа пристига Х.А.А., с когото преди това П. се е разбрал да му продаде автомобила. При тях идва и свидетелят М.Я.О.от същото село, който ги познава. Тримата свалят багажа на П., след което жалбоподателят урежда отношенията си по сделката с него, взема документите на колата и решава да я откара на собствен ход до дома си, който е на 200-300 метра от този на П., а и улица 3 в село Крушево е без изход и би било трудно да се маневрира с натоварената платформа.

На инкриминираната дата младши автокнтрольор при РУ на МВР - Първомай Г.Д.Г. (актосъставител) и колегата му полицай Н.П.К. са изпратени с патрулен автомобил в населеното място във връзка със снемане на обяснения по заведена преди това преписка и на връщане към Управлението около 21:00 часа виждат на кръстовището на улица 3 с улица 17 да се движи „Ауди А6” без регистрационни табели.

Щом още вижда органите на реда, водачът спира, а полицаите отиват при него. Установяват, че това е Х.А.А., който им представя документите си за правоуправление и тези за автомобила и им обяснява какъв е случаят.

На място в присъствието на водача му е съставен и връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия Г № 744375) и по случая срещу него е образувано бързо производство № 187 / 2017 година по описа на РУ на МВР - Първомай за престъпление по чл. 345, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК.

В хода на разследването са събрани писмени и гласни доказателства, въз основа на които наблюдаващия прокурор преценя, че деянието на жалбоподателя – управление на нерегистрирано по надлежния ред моторно превозно средство, поради своята по-ниска степен на обществена опасност представлява нарушение по Закона за движение по пътищата, а не престъпление по Наказателния кодекс и с Постановление № 661 / 2017 / 26.06.2017 година прекратява наказателното производство с указание за реализиране на административнонаказателната отговорност на Х.А.А..

Въз основа на прокурорския акт е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложеното бързо производство № 187 / 2017 година по описа на РУ на МВР - Първомай.

По фактически установеното Съдът намира, че от наказващия орган правилно се сочи нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст (изречение първо) към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, а е безспорно, че на 18.06.2017 година Х.А.А. управлява лек автомобил „Ауди А6”, който не е регистриран в съответствие с изискванията на Наредба № I-45 / 24.03.2000 година за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.

Спазено е от наказващия орган и изискването за точно определяне на санкционната норма по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12 месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер.

И Актът, и Наказателното постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.

Въпреки всичко гореизложено, Наказателно постановление № 17-0325-000779 / 21.11.2017 година на Началника на Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление – Първомай следва да се отмени, тъй като с оглед на конкретиката на деянието е налице маловажен случай по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК (приложим по аргумент на чл. 11 от ЗАНН).

Съгласно Тълкувателно решение № 1 / 12.07.2007 година по н. д. № 1 / 2007 година на ВКС преценката за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН е задължителна и се прави по законосъобразност и щом като административнонаказващият орган в нарушение на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН не е извършил тази преценка за приложението на чл. 28 от ЗАНН, е налице основание за отмяна на наказателното постановление.

Наказващият орган действа при задължителни указания на Районна прокуратура - Първомай, дадени с Постановление № 661 / 2017 / 26.06.2017 година, за ангажиране на отговорността на жалбоподателя за нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, но по силата на цитираното Тълкувателно решение преценката за маловажност на случая подлежи на съдебен контрол и съдът, който не може да бъде обвързан от решението на административен орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота фактите, релевантни за спора, с който е сезиран, изследва и решава всички въпроси, както по фактите, така и по правото, от които зависи изходът на делото, а настоящият състав намира, че в случая е приложима разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН.

При определяне размера на наложените на Х.А.А. санкции (в максимума на предвиденото в закона) Началникът на РУ на МВР - Първомай явно се ръководи от предишните нарушения на лицето на правилата за движение по пътищата, но не е отчетено, че то е с чисто съдебно минало, предвид настъпилата реабилитация за предишните му осъждания, че целта му да управлява нерегистрирания автомобила е единствено да го прибере в дома си на няколкостотин метра от този на продавача и че два дни след деянието – на 20.06.2017 година, „Ауди А6” вече е регистриран с издадено Разрешение за временно движение (л. 19 и л. 20 от досъдебното производство) – все достатъчни основания да се счете обществената опасност на жалбоподателя като изключително ниска и случаят за незначителен, а доколкото нарушението, макар и формално, е факт – не е спазена императивна разпоредба на Закона за движение по пътищата, актът на наказващия орган следва да се счита за писмено предупреждение.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Отменя Наказателно постановление № 17-0325-000779 / 21.11.2017 година на Началника на Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Х.А.А., ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки, като същото се счита за писмено предупреждение по чл. 28, буква А от ЗАНН.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

Районен съдия: (п)

СЗ