№ 22
град Първомай, 15.03.2018 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на дванадесети януари две хиляди и осемнадесета година със
Съдия докладчик Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска
Гаджева,
разгледа
докладваното от съдията АНД № 272 по описа на Съда за 2017 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 17-0325-000779
/ 21.11.2017 година на Началника на Районно управление „Полиция” към Областна
дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на Х.А.А.,
ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена глоба в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от дванадесет
месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по
пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на
Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки.
Х.А.А. чрез процесуалния си представител адвокат И.С.Д.
*** в Жалбата си и в съдебно заседание на въззивната инстанция моли
Наказателното постановление да бъде отменено, поради маловажност на случая, а
алтернативно – да бъде изменено в предвидения минимален размер на санкциите по
Закона за движение по пътищата.
Въззиваемата страна – Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.
След преценка на събраните по делото доказателства
във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от
НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да
провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.
Около 18:00 часа на 18.06.2017 година Т.Й.П. (съсед
на жалбоподателя) се прибира от Германия, като докарва с платформа лекия си
автомобил „Ауди А6”, тъй като е оставил регистрационните му табели в град
Дортмунд.
Към 20:00 часа пристига Х.А.А., с когото преди това П.
се е разбрал да му продаде автомобила. При тях идва и свидетелят М.Я.О.от
същото село, който ги познава. Тримата свалят багажа на П., след което
жалбоподателят урежда отношенията си по сделката с него, взема документите на
колата и решава да я откара на собствен ход до дома си, който е на 200-300
метра от този на П., а и улица 3 в село Крушево е без изход и би било трудно да
се маневрира с натоварената платформа.
На инкриминираната дата младши автокнтрольор при РУ
на МВР - Първомай Г.Д.Г. (актосъставител) и колегата му полицай Н.П.К. са изпратени
с патрулен автомобил в населеното място във връзка със снемане на обяснения по
заведена преди това преписка и на връщане към Управлението около 21:00 часа
виждат на кръстовището на улица 3 с улица 17 да се движи „Ауди А6” без
регистрационни табели.
Щом още вижда органите на реда, водачът спира, а
полицаите отиват при него. Установяват, че това е Х.А.А., който им представя
документите си за правоуправление и тези за автомобила и им обяснява какъв е
случаят.
На място в присъствието на водача му е съставен и
връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка серия Г №
744375) и по случая срещу него е образувано бързо производство № 187 / 2017
година по описа на РУ на МВР - Първомай за престъпление по чл. 345, ал. 2 във
връзка с ал. 1 от НК.
В хода на разследването са събрани писмени и гласни
доказателства, въз основа на които наблюдаващия прокурор преценя, че деянието
на жалбоподателя – управление на нерегистрирано по надлежния ред моторно
превозно средство, поради своята по-ниска степен на обществена опасност
представлява нарушение по Закона за движение по пътищата, а не престъпление по
Наказателния кодекс и с Постановление № 661 / 2017 / 26.06.2017 година
прекратява наказателното производство с указание за реализиране на
административнонаказателната отговорност на Х.А.А..
Въз основа на прокурорския акт е издадено атакуваното
Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на
въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни и логични,
от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложеното бързо
производство № 187 / 2017 година по описа на РУ на МВР - Първомай.
По фактически установеното Съдът намира, че от наказващия
орган правилно се сочи нарушение по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата, чийто текст (изречение първо) към инкриминираната дата визира: По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места, а е безспорно, че на 18.06.2017 година Х.А.А. управлява лек
автомобил „Ауди А6”, който не е регистриран в съответствие с изискванията на Наредба
№ I-45 / 24.03.2000 година за регистриране, отчет, пускане в движение и спиране
от движение на моторните превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда
за предоставяне на данни за регистрираните пътни превозни средства.
Спазено е от наказващия орган и изискването за точно
определяне на санкционната норма по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за
движение по пътищата: Наказва се с
лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12
месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без
табели с регистрационен номер.
И Актът, и
Наказателното постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са
в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.
Въпреки всичко гореизложено, Наказателно
постановление № 17-0325-000779 / 21.11.2017 година на Началника на Районно
управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление
– Първомай следва да се отмени, тъй като с оглед на конкретиката на деянието е
налице маловажен случай по смисъла на
чл. 93, т. 9 от НК (приложим по аргумент на чл. 11 от ЗАНН).
Съгласно Тълкувателно решение № 1 / 12.07.2007 година
по н. д. № 1 / 2007 година на ВКС преценката за маловажност на случая по чл. 28
от ЗАНН е задължителна и се прави по законосъобразност и щом като административнонаказващият
орган в нарушение на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН не е извършил тази преценка за
приложението на чл. 28 от ЗАНН, е налице основание за отмяна на наказателното
постановление.
Наказващият орган действа при задължителни указания
на Районна прокуратура - Първомай, дадени с Постановление № 661 / 2017 / 26.06.2017
година, за ангажиране на отговорността на жалбоподателя за нарушение по чл.
140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, но по силата на цитираното
Тълкувателно решение преценката за маловажност на случая подлежи на съдебен
контрол и съдът, който не може да бъде обвързан от решението на административен
орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота
фактите, релевантни за спора, с който е сезиран, изследва и решава всички
въпроси, както по фактите, така и по правото, от които зависи изходът на делото,
а настоящият състав намира, че в случая е приложима разпоредбата на чл. 28 от
ЗАНН.
При определяне размера на наложените на Х.А.А. санкции
(в максимума на предвиденото в закона) Началникът на РУ на МВР - Първомай явно
се ръководи от предишните нарушения на лицето на правилата за движение по
пътищата, но не е отчетено, че то е с чисто съдебно минало, предвид настъпилата
реабилитация за предишните му осъждания, че целта му да управлява
нерегистрирания автомобила е единствено да го прибере в дома си на
няколкостотин метра от този на продавача и че два дни след деянието – на 20.06.2017
година, „Ауди А6” вече е регистриран с издадено Разрешение за временно движение
(л. 19 и л. 20 от досъдебното производство) – все достатъчни основания да се
счете обществената опасност на жалбоподателя като изключително ниска и случаят
за незначителен, а доколкото нарушението, макар и формално, е факт – не е
спазена императивна разпоредба на Закона за движение по пътищата, актът на
наказващия орган следва да се счита за писмено предупреждение.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Отменя Наказателно
постановление № 17-0325-000779 / 21.11.2017 година на Началника на Районно
управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление
- Първомай, с което на Х.А.А., ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена глоба
в размер на 500 (петстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от
Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон и
на основание Наредба № Iз-2539 / 2012
година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки, като същото
се счита за писмено предупреждение по чл. 28, буква А от ЗАНН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Районен съдия: (п)
СЗ