№ 21
град Първомай, 15.03.2018 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на дванадесети януари две хиляди и осемнадесета година със
Съдия докладчик Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска
Гаджева,
разгледа
докладваното от съдията АНД № 234 по описа на Съда за 2017 година
и за да се произнесе, взе предвид следното:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 17-0325-000528
/ 24.08.2017 година на Началник-група към Областна дирекция на МВР - Пловдив,
Районно управление - Първомай, с което на З.Д.Л., ЕГН **********, с адрес: ***,
са наложени:
·
глоба в размер на 300
(триста) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от девет месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона
за движение по пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон;
·
глоба в размер на 10
(десет) лева на основание чл. 183,
ал. 1, т. 1, предложение 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл.
100, ал. 1, т. 1 от същия закон.
В Жалбата си З.Д.Л. не оспорва отразените в Акта и
Наказателното постановление констатации и моли последното да бъде изменено в
частта за ангажиране на административнонаказателната му отговорност по чл. 175,
ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата, като наказанията бъдат
намалени в минималния, предвиден в закона размер.
В съдебно заседание чрез процесуалния си представител
адвокат И.С.Д.от Адвокатска колегия - Пловдив жалбоподателят моли Наказателното
постановление да бъде отменено; алтернативно – да бъде изменено с налагане на
санкцията по чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по пътищата в
минимален размер.
Въззиваемата страна – Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай – редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по Жалбата.
След преценка на събраните по делото доказателства
във връзка с направеното оплакване и съобразно задължението си по чл. 314 от
НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН в качеството си на въззивна инстанция да
провери изцяло правилността на обжалваното наказателно постановление,
независимо от основанията, посочени от страните, Съдът намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е основателна.
На 11.08.2017 година младши автоконтрольор при РУ на
МВР - Първомай полицай Т.В.В. (актосъставител) и негов колега са дневна смяна
дежурен автопатрул. Около 08:30 часа в квартал Дебър на град Първомай, област
Пловдив, виждат на кръстовището на улица „Васил Петлешков” с улица „Цветница”
да се движи червен мотопед solo mofa 712 без регистрационна табела и го спират за проверка.
Установяват, че водачът З.Д.Л. притежава необходимата правоспособност за
управление на моторното превозно средство, но не носи контролвия талон към
свидетелството си за правоуправление, а мотопедът не е регистриран по надлежния
ред.
На място в присъствието на водача му е съставен и
връчен Акт за установяване на административно нарушение (бланка № 034787); на
мотопеда е извършен оглед, с който на основание чл. 356, ал. 3 от НПК срещу З.Д.Л.
е образувано бързо производство № 249 / 2017 година по описа на РУ на МВР - Първомай
за престъпление по чл. 345, ал. 2 във връзка с ал. 1 от НК.
В хода на разследването са събрани писмени и гласни
доказателства, въз основа на които наблюдаващия прокурор преценя, че деянието
на жалбоподателя – управление на нерегистрирано по надлежния ред моторно
превозно средство, поради своята по-ниска степен на обществена опасност
представлява нарушение по Закона за движение по пътищата, а не престъпление по
Наказателния кодекс и с Постановление № 839 / 2017 / 17.08.2017 година
прекратява наказателното производство с указание за реализиране на
административнонаказателната отговорност на З.Д.Л..
Въз основа на прокурорския акт е издадено атакуваното
Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на
въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и
логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства, от
приложените административнонаказателна преписка и бързо производство № 249 / 2017
година по описа на РУ на МВР - Първомай.
По фактически установеното Съдът намира, че от наказващия
орган правилно се сочат нарушения по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата, чийто текст (изречение първо) към инкриминираната дата визира, че По пътищата, отворени за обществено
ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са
регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за
това места, и по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата,
съгласно който Водачът на моторно
превозно средство е длъжен да носи свидетелство за управление на моторно
превозно средство от съответната категория и контролния талон към него, а е
безспорно, че на 11.08.2017 година З.Д.Л., без да носи контролния талон към
свидетелството си за правоуправление управлява мотопед solo
mofa 712, който не е регистриран в
съответствие с изискванията на Наредба № I-45 / 24.03.2000 година за
регистриране, отчет, пускане в движение и спиране от движение на моторните
превозни средства и ремаркета, теглени от тях, и реда за предоставяне на данни
за регистрираните пътни превозни средства.
Спазено е от наказващия орган и изискването за точно
определяне на санкционните норми – за нарушението по чл. 140, ал. 1 наказанието
е определено на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение
по пътищата същия закон: Наказва се с
лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 6 до 12
месеца и с глоба от 200 до 500 лв. водач, който управлява моторно превозно
средство, което не е регистрирано по надлежния ред или е регистрирано, но е без
табели с регистрационен номер, а за нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1
наказанието е наложено по чл. 183, ал. 1, т. 1, предложение 2 от Закона за
движение по пътищата: Наказва се с глоба
10 лв. водач, който не носи определените документи - свидетелство за
управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното
моторно превозно средство.
И Актът, и
Наказателното постановление са конкретизирани по време, място, извършител и са
в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.
Въпреки всичко гореизложено, Наказателно
постановление № 17-0325-000528 / 24.08.2017 година на Началник-група към Областна дирекция на МВР -
Пловдив, Районно управление - Първомай следва да се отмени, тъй като с оглед на
конкретиката на деянието е налице маловажен
случай по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК (приложим по аргумент на чл. 11 от
ЗАНН).
Съгласно Тълкувателно решение № 1 / 12.07.2007 година
по н. д. № 1 / 2007 година на ВКС преценката за маловажност на случая по чл. 28
от ЗАНН е задължителна и се прави по законосъобразност и щом като административнонаказващият
орган в нарушение на чл. 53, ал. 1 от ЗАНН не е извършил тази преценка за
приложението на чл. 28 от ЗАНН, е налице основание за отмяна на наказателното
постановление.
Наказващият орган действа при задължителни указания
на Районна прокуратура - Първомай, дадени с Постановление № 839 / 2017 / 17.08.2017
година, за ангажиране на отговорността на жалбоподателя за нарушение по чл.
140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, но по силата на цитираното
Тълкувателно решение преценката за маловажност на случая подлежи на съдебен
контрол и съдът, който не може да бъде обвързан от решението на административен
орган и не може да бъде възпрепятстван в правомощията си да проучи в пълнота
фактите, релевантни за спора, с който е сезиран, изследва и решава всички
въпроси, както по фактите, така и по правото, от които зависи изходът на
делото.
Настоящият състав намира, че в случая е приложима
разпоредбата на чл. 28 от ЗАНН и за двете вменени на З.Д.Л. в отговорност
нарушения, тъй като от приложената на л. 20 от досъдебното производство Справка
за нарушител / водач е видно, че лицето е правоспособен водач от 1978 година с
последно придобита категория през 1984 година и до момента няма регистрирано
нито едно нарушение на правилата за движение по пътищата, същият е с чисто
съдебно минало и добри характеристични данни – достатъчни основания да се счете
обществената опасност на жалбоподателя като изключително ниска и случаят за
инцидентен, а доколкото нарушенията, макар и формални, са факт – не са спазени
императивни разпоредби на Закона за движение по пътищата, актът на наказващия
орган следва да се счита за писмено предупреждение.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН, Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Отменя Наказателно
постановление № 17-0325-000528 / 24.08.2017 година на Началник-група към
Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на З.Д.Л.,
ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени глоба в размер на 300 (триста) лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от девет
месеца на основание чл. 175, ал. 3, предложение 1 от Закона за движение по
пътищата за нарушение по чл. 140, ал. 1 от същия закон и глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложение 2 от Закона за
движение по пътищата за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон, като същото
се счита за писмено предупреждение по чл. 28, буква А от ЗАНН.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Районен съдия: (п)
СЗ