№ 23
град Първомай, 05.04.2018 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на дванадесети януари две хиляди и осемнадесета година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска
Гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 229 по описа на Съда за
2017 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 1019 / 18.10.2017
година на Началника на Митница - Пловдив, с което на „Пегас
Ø
за нарушение на чл.
95, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове (ЗАДС) на основание чл. 118,
ал. 1 от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 3000 (три хиляди) лева;
Ø
на основание чл.
124, ал. 2 от Закона за акцизите и данъчните складове е отнето в полза на държавата средството, послужило за извършване на
нарушението – метален накрайник за зареждане на туристически бутилки,
заприходен в Митница - Пловдив по Складова разписка № 4900326268 / 08.08.2017
година.
Я.Д.К. в качеството си на управител чрез процесуалния
си представител адвокат Е.И.К. от Адвокатска
колегия - Пловдив иска Наказателното постановление да бъде отменено като неправилно
и незаконосъобразно по съображения, изложени в Жалбата и в съдебно заседание на
въззивната инстанция.
Въззиваемата страна – Митница - Пловдив, чрез процесуалния
си представител митнически инспектор с висше юридическо образование Н.Д.К. моли
Съдът да потвърди изцяло Наказателното постановление като правилно и
законосъобразно.
Съдът след преценка на събраните по делото доказателства
и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна
следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество е неоснователна.
От фактическа страна:
По получен на 18.07.2017 година сигнал в Митница –
Пловдив за незаконно пълнене на LPG
бутилки в станции за зареждане на моторни превозни средства в град Първомай,
област Пловдив, на 03.08.2017 година свидетелят С.Г.Г. (старши митнически инспектор
в сектор „Оперативен контрол и борба с наркотрафика”при отдел „Митническо
разузнаване и разследване” в Митница - Пловдив) и неин колега са в града и
извършват проверка на находяща се в промишлената зона бензино-газстанция,
стопанисвана от фирма „Пегас
По същото време оператор на станцията, изпълняващ
служебните си задължения да зарежда с гориво идващите автомобили, е К. И. Т..
След 18:30 часа на бензино-газстанция идва П. И. Д. –
клиент, който вади от багажника на автомобила си бутилка за битови нужди и иска
да му се зареди газ, а К. И. Т. извършва услугата, като със специален накрайник
започва пълненето от автоколонката. В това време идват проверяващите,
легитимират се и преустановяват зареждането. На колонката идва и Я.Д.К..
Снети са обяснения от Т., Д. и К., съгласно които в
нарушение на издадена от управителя на „Пегас
Съставен е Протокол № 1887 / 03.08.2017 година за
извършена проверка, към който е приложен фискален бон за зареденото гориво;
взет е и накрайникът за пълнене на втечнен нефтен газ, за което е съставен Опис
№ 1887 / 03.08.2017 година на иззетите акцизни стоки.
С Протокола от извършената проверка управителят е
поканен да се яви в Митница - Пловдив на 24.08.2017 година, където е
представено Допълнително споразумение № 14 / 05.01.2015 година към Трудов договор
№ 3 / 15.10.1998 година за работника К. И. Т. и в
присъствието на Я.Д.К. е съставен и му е връчен Акт № 581 за установяване на
административно нарушение, с който е приобщен накрайникът за зареждане на
бутилки за бита с втечнен нефтен газ (LPG) и
въз основа на който Акт е издадено атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на актосъставителя, разпитан в качеството
на свидетел, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по
предвидения в НПК ред писмени и веществени доказателства и приложената
административнонаказателна преписка.
От правна страна:
В административнонаказателното производство при
обжалване на Наказателното постановление пред Съда тежестта на доказване лежи
единствено и само върху административнонаказващия орган, който с предвидените
по закон процесуални способи и средства следва да докаже: 1) че е установено
извършване на административно нарушение; 2) че нарушението е извършено от
лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител, работник
или служител, когато се касае за дружество или едноличен търговец); 3) че
нарушителят го е извършил виновно, когато е физическо лице.
На „Пегас
Несъстоятелни са възраженията на защитата, че не на
юридическото лице, а на работника на бензиностанцията е следвало да бъде
ангажирана административнонаказателната отговорност, защото е безспорно от
фактите по делото, че за търговеца е нормативното задължение да спазва
забраната на чл. 95, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове при
осъществяване на дейността си и в съответствие с разпоредбата на чл. 83 от ЗАНН
за него е следващата се от неправомерните действия санкция, а фактът, че И. Т. заявява
пред проверяващите, че на своя глава зарежда от колонката за автомобили
туристическата бутилка на П. Д., е основание за евентуално ангажиране на
отговорността му от „Пегас
Неоснователна е и претенцията на адвокат Е. И. за
приложението на чл. 28, буква А от ЗАНН.
Отчита се от настоящия състав, че втечненият нефтен
газ – LPG (Liquefied Petroleum Gas от английски, с популярно название пропан-бутан)
е енергиен продукт по смисъла на чл. 13 от ЗАДС и подлежи на облагане с
акциз на основание чл. 2, т. 3 от Закона
за акцизите и данъчните складове, а по нормата на чл. 32, ал. 1, т. 5 от Закона
„Акцизните ставки върху моторните горива са, както следва: за втечнен нефтен
газ (LPG) с кодове по КН от 2711 12 11 до 2711 19 00, включително за
енергийните продукти с код по КН 2901, 2711 29, 2902 11 и 2902 19 – 340 лв. за
Административнонаказателната преписка не съдържа
данни за комбинираната номенклатура (код по КН) на заредените на 03.08.2017
година на бензино-газстанцията в град Първомай 1,07 литра газ за 0,97 лева, но
дори да се счете, че относителното тегло на пропан-бутана е равно на
количеството му в течна фаза, т. е.
В конкретния казус двойният размер на акциза е 0,72
лева, но наличието на чл. 126б в ЗАДС,
препращащ към чл. 39, ал. 2
от ЗАНН за налагане на по-ниски по размер санкции, не е правна
пречка административнонаказателното производство да протече по общия ред и да
се прецени липсата / наличието на основание по чл. 28 от
ЗАНН. Това са два различни правни института: нормата на чл. 126б от
ЗАДС – уреден със закон привилегирован състав, не е специална
разпоредба, дерогираща чл. 28 от ЗАНН
като обща, а допълнително основание, което наред с чл. 93, т. 9
от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН
квалифицира изрично посочени в ЗАДС нарушения по размера на дължимия акциз като
маловажни, за които е допустимо налагане на наказание с фиш по ЗАНН, но не
изключва възможността административнонаказателното производство да се проведе и
приключи по общия ред с предвидените от закона процесуални възможности за това,
включително по чл. 28 от ЗАНН.
Легалната дефиниция на понятието маловажен случай се съдържа в чл. 93, т. 9
от НК, чиито разпоредби по препращащата норма на чл. 11 от
ЗАНН се прилагат субсидиарно по въпросите за отговорността. Съгласно
т. 9 на чл. 93 от НК,
„маловажен случай“ е този, при който
извършеното деяние с оглед липсата или незначителността на вредните последици
или с оглед на други смекчаващи обстоятелства представлява по-ниска степен на
обществена опасност в сравнение с обикновените случаи на нарушение от
съответния вид, а по силата на Тълкувателно решение № 1 / 12.07.2007 година
по н. д. № 1 / 2007 година на ВКС преценката за маловажност на случая по чл. 28
от ЗАНН е задължителна и се прави по законосъобразност.
Нарушението по чл. 95, ал. 1 от Закона за акцизите и
данъчните складове е формално и признаците на състава му не включват
настъпването на вредоносен резултат, т.е. е деяние „на просто извършване” – с
факта на установяване се презюмира от законодателя настъпване на неблагоприятни
за установения обществен ред правни последици, достатъчно значими, за да
подлежат на административно наказание с предвидената в правната норма санкция,
а обществените отношения, регламентирани от Закона за акцизите и
данъчните складове, имащ за цел да регулира облагането с акциз,
както и контрола върху производството, употребата, складирането, движението и
обезпечаването на стоките, подлежащи на облагане с акциз, са от особена
обществена важност.
В случая тази обществена важност правилно е отчетена
от наказващия орган за ангажиране на административнонаказателната отговорност
на „Пегас
За идентично неспазване на забраната по чл. 95, ал. 1
от ЗАДС на 22.03.2016 година с Наказателно постановление № 599 / 02.08.2016
година на Началника на Митница - Пловдив на основание чл. 118, ал. 1 от ЗАДС на
„Пегас
Първоинстанционният съдебен акт е потвърден с
окончателно Решение № 1342 / 21.07.2017 година по АНД (К) № 1075 / 2017 година
на Административен съд - Пловдив и 13 дни по-късно – на 03.08.2017 година, „Пегас
Санкцията е съобразена с разпоредбата на чл. 27 от
ЗАНН, тъй като е в рамките на предвиденото по закон, а във връзка с горното за
настоящият състав е странно решението на наказващия орган да определи размера й
в минимума по чл. 118, ал. 1 от ЗАДС, но с оглед на забраната за reformatio
in peius е безпредметно обсъждането за евентуално налагане на по-високо
наказание.
Правилно на основание чл. 124, ал. 2 от ЗАДС металният
накрайник за зареждане на туристически бутилки като средство, собственост на
нарушителя, послужило за извършване на нарушението, е отнет в полза на
държавата.
И Актът, и издаденото въз основа на него
Наказателното постановление са конкретизирани по време, място, извършител, в
съответствие са с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН и не
са налице процесуални нарушения, водещи до ограничаване на правото на защита на
жалбоподателя.
По изложените мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от
ЗАНН Районен съд - Първомай, първи съдебен състав
Потвърждава Наказателно
постановление № 1019 / 18.10.2017 година на Началника на Митница - Пловдив, с
което на „Пегас
Ø
за нарушение на чл.
95, ал. 1 от Закона за акцизите и данъчните складове на основание чл. 118, ал. 1
от същия Закон е наложена имуществена
санкция в размер на 3000 (три хиляди) лева;
Ø
на основание чл.
124, ал. 2 от Закона за акцизите и данъчните складове е отнето в полза на държавата средството, послужило за извършване на
нарушението – метален накрайник за зареждане на туристически бутилки,
заприходен в Митница - Пловдив по Складова разписка № 4900326268 / 08.08.2017
година.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването
му.
Районен съдия: (п)
СЗ / АГ