№ 76

 

град Първомай, 07.11.2017 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и шести септември две хиляди и седемнадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска Гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 178 по описа на Съда за 2017 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 17 – 0325 – 000394 / 20.07.2017 година на Началника на Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на С.Д.И., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по пътищата е наложена глоба в размер на 1000 (хиляда) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 174, ал. 1 от Закона за движение по пътищата и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки.

Жалбоподателят С.Д.И. чрез процесуалния си представител адвокат Н.З.И. от Адвокатска колегия – Пловдив моли да се отмени Наказателното постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна, РУ на МВР – Първомай, редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е частично основателна.

 

От 20:00 часа на 18.05.2017 година до 08:00 часа на 19.05.2017 година младши автоконтрольор в звено „Пътен контрол” при РУ на МВР - Първомай Т.В.В. (актосъставител) и негов колега са дежурен автопатрул и изпълняват служебните си задължения по безопасност на движението в град Първомай.

Около 22:21 часа на 18.05.2017 година органите на реда на улица „Орфей” до № 12 спират за проверка лек автомобил „Фолксваген Транспортер” с ДК № *, управляван от жалбоподателя и негова собственост. С.Д.И. предоставя на полицаите документи, от които е установена самоличността му.

Тъй като водачът лъха на алкохол, е изпробван от актосъставителя с техническо средство „Дрегер Алкотест 7410” с № ARSМ – 0071 и по издишания въздух уредът отчита концентрация от 0,59 промила алкохол в кръвта на нарушителя. С.И. е запознат с данните от техническото средство и му е издаден Талон за медицинско изследване № 0045118 / 18.05.2017 година. За констатираното нарушение на място е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 394 / 18.05.2017 година (бланка серия Г № 744393).

Жалбоподателят обяснява, че се връща от сватба, където е пил една ракия и две бири.

От Писмо изх. № 1566 / 04.09.2017 година на Директора на ЦСМП – Пловдив и приложените заверени копия от страници от журнала за взети кръвни проби за алкохол във ФСМП – Първомай е видно, че С.И. не изпълнява издадения му талон за медицинско изследване.

От Протокол за извършена проверка на техническо средство „Дрегер 7410+” с фабричен № ARSM 0071 се установява, че използваният на 18.05.2017 година от полицаите дрегер успешно е преминал последваща проверка на 28.02.2017 година със срок на валидност шест месеца.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

По фактически установеното Съдът намира, че наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст към датата на нарушението визира: На водача на пътно превозно средство е забранено да управлява пътно превозно средство под въздействие на алкохол, и/или наркотични вещества или техни аналози.

Точно е посочена и санкционната разпоредба по чл. 174, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, но неправилно е определен размерът на наказанието за конкретното нарушение.

Законовият текст в редакцията си към датата на нарушението и издаване на наказателното постановление гласи: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който управлява моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина с концентрация на алкохол в кръвта, установена с медицинско изследване и/или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в издишвания въздух: над 0,5 на хиляда до 0,8 на хиляда включително – за срок от 6 месеца и глоба 500 лв. (т. 1); над 0,8 на хиляда до 1,2 на хиляда включително – за срок от 12 месеца и глоба 1000 лв. (т. 2).

В случая е безспорно, че С.Д.И. управлява моторно превозно средство след употреба на алкохол, установено в съответствие с Наредба № 30 от 27.06.2001 година за реда за установяване употребата на алкохол или друго упойващо вещество от водачите на моторни превозни средства (отменена на 29.09.2017 година), но наказанието му следва да е глоба от 500 лева и лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от шест месеца, тъй като алкохолната концентрация в кръвта на водача е над 0,5 на хиляда, но под 0,8 на хиляда, т.е. по чл. 174, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата - тъй като санкцията е конкретно определена от законодателя и административнонаказващият орган не може да преценя размера й.

Настоящата инстанция не следва да се произнася отделно за отнетите контролни точки за нарушението по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по пътищата, съгласно Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на допълнително обучение, тъй като съгласно чл. 157, ал. 1 от Закона за движение по пътищата те служат за отчет на извършваните нарушения и отнемането им не е нито наказание, нито принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана компетентност, а в случая отнемането е съобразено с текста на чл. 6, ал. 1, т. 1 от Наредбата, който визира: За нарушения на Закона за движението по пътищата на водачите на МПС се отнемат контролни точки, както следва: за управление на МПС… с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда включително (чл. 174, ал. 1 ЗДвП) - 10 контролни точки.

При съставяне на Акта за установяване на административно нарушение и издаване въз основа на него Наказателно постановление Съдът не констатира процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на жалбоподателя, водещи до отмяна на акта на административнонаказващия орган.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Изменя Наказателно постановление № 17 – 0325 – 000394 / 20.07.2017 година на Началника на Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на С.Д.И., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по пътищата е наложена глоба в размер на 1000 (хиляда) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 174, ал. 1 от Закона за движение по пътищата и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки, като намаля размера на наказанията, както следва:

ü         глоба в размер на 500 (петстотин) лева;

ü         лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от шест месеца.

Потвърждава Наказателно постановление № 17 – 0325 – 000394 / 20.07.2017 година на Началника на Районно управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление – Първомай в останалата част.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ