№ 76
град Първомай, 07.11.2017 година
Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на двадесет и шести септември две хиляди и седемнадесета
година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска Гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 178 по описа на Съда за
2017 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 17 – 0325 –
000394 / 20.07.2017 година на Началника на Районно управление „Полиция” към
Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на С.Д.И.,
ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по
пътищата е наложена глоба в размер на 1000
(хиляда) лева и лишаване от право да управлява
МПС за срок от дванадесет месеца
на основание чл. 174, ал. 1 от Закона за движение по пътищата и на
основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година
на Министъра на вътрешните работи са отнети 10 контролни точки.
Жалбоподателят С.Д.И. чрез процесуалния си
представител адвокат Н.З.И. от Адвокатска колегия – Пловдив моли да се отмени
Наказателното постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно
заседание на въззивната инстанция.
Въззиваемата страна, РУ на МВР – Първомай, редовно
призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по
жалбата.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
и е процесуално допустима, а
разгледана по същество, същата е частично
основателна.
От 20:00 часа на 18.05.2017 година до 08:00 часа на
19.05.2017 година младши автоконтрольор в звено „Пътен контрол” при РУ на МВР -
Първомай Т.В.В. (актосъставител) и негов колега са дежурен автопатрул и
изпълняват служебните си задължения по безопасност на движението в град
Първомай.
Около 22:21 часа на 18.05.2017 година органите на
реда на улица „Орфей” до № 12 спират за проверка лек автомобил „Фолксваген
Транспортер” с ДК № *, управляван от жалбоподателя и негова собственост. С.Д.И.
предоставя на полицаите документи, от които е установена самоличността му.
Тъй като водачът лъха на алкохол, е изпробван от
актосъставителя с техническо средство „Дрегер Алкотест 7410” с № ARSМ – 0071 и по издишания въздух уредът отчита
концентрация от 0,59 промила алкохол в кръвта на нарушителя. С.И. е запознат с
данните от техническото средство и му е издаден Талон за медицинско изследване
№ 0045118 / 18.05.2017 година. За констатираното нарушение на място е съставен Акт
за установяване на административно нарушение № 394 / 18.05.2017 година (бланка
серия Г № 744393).
Жалбоподателят обяснява, че се връща от сватба,
където е пил една ракия и две бири.
От Писмо изх. № 1566 / 04.09.2017 година на Директора
на ЦСМП – Пловдив и приложените заверени копия от страници от журнала за взети
кръвни проби за алкохол във ФСМП – Първомай е видно, че С.И. не изпълнява
издадения му талон за медицинско изследване.
От Протокол за извършена проверка на техническо
средство „Дрегер 7410+” с фабричен № ARSM 0071
се установява, че използваният на 18.05.2017 година от полицаите дрегер успешно
е преминал последваща проверка на 28.02.2017 година със срок на валидност шест
месеца.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната
инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от
приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената
административнонаказателна преписка.
По фактически установеното Съдът намира, че
наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя за нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по
пътищата, чийто текст към датата на нарушението визира: На водача на пътно превозно средство е забранено да управлява пътно превозно
средство под въздействие на алкохол, и/или наркотични вещества или техни
аналози.
Точно е посочена и санкционната разпоредба по чл. 174,
ал. 1 от Закона за движение по пътищата, но неправилно е определен размерът на
наказанието за конкретното нарушение.
Законовият текст в редакцията си към датата на
нарушението и издаване на наказателното постановление гласи: Наказва се с лишаване от право да управлява
моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина, който управлява
моторно превозно средство, трамвай или самоходна машина с концентрация на
алкохол в кръвта, установена с медицинско изследване и/или с техническо
средство, определящо съдържанието на алкохол в кръвта чрез измерването му в
издишвания въздух: над 0,5 на хиляда
до 0,8 на хиляда включително – за срок от 6 месеца и глоба 500 лв. (т. 1); над 0,8 на хиляда до 1,2 на хиляда
включително – за срок от 12 месеца и глоба 1000 лв. (т. 2).
В случая е безспорно, че С.Д.И. управлява моторно
превозно средство след употреба на алкохол, установено в съответствие с Наредба № 30 от 27.06.2001 година за реда за установяване
употребата на алкохол или друго упойващо вещество от водачите на моторни
превозни средства (отменена на 29.09.2017 година), но наказанието му следва да
е глоба
от 500 лева и лишаване от право
да управлява моторно превозно средство за срок от шест месеца, тъй като алкохолната концентрация в кръвта на водача е
над 0,5 на хиляда, но под 0,8 на хиляда, т.е. по чл. 174, ал. 1, т. 1 от Закона
за движение по пътищата - тъй като
санкцията е конкретно определена от законодателя и административнонаказващият
орган не може да преценя размера й.
Настоящата инстанция не следва да се произнася
отделно за отнетите контролни точки за нарушението по чл. 5, ал. 3, т. 1 от
Закона за движение по пътищата, съгласно Наредба
№ Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне на първоначалния максимален размер на
контролните точки, условията и реда за отнемането и възстановяването им,
списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните контролни точки
на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно допуснатото
нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за провеждане на
допълнително обучение, тъй като съгласно чл. 157, ал. 1 от Закона за
движение по пътищата те служат за отчет
на извършваните нарушения и отнемането им не е нито наказание, нито
принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен
характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана
компетентност, а в случая отнемането е съобразено с текста на чл. 6, ал. 1, т.
1 от Наредбата, който визира: За
нарушения на Закона за движението по пътищата
на водачите на МПС се отнемат контролни точки, както следва: за управление на
МПС… с концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда
включително (чл. 174, ал. 1 ЗДвП) - 10
контролни точки.
При съставяне на Акта за установяване на административно
нарушение и издаване въз основа на него Наказателно постановление Съдът не
констатира процесуални нарушения, ограничаващи правото на защита на
жалбоподателя, водещи до отмяна на акта на административнонаказващия орган.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Изменя Наказателно
постановление № 17 – 0325 – 000394 / 20.07.2017 година на Началника на Районно
управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление
- Първомай, с което на С.Д.И., ЕГН **********,***, за нарушение по чл. 5, ал.
3, т. 1 от Закона за движение по пътищата е наложена глоба в размер на 1000 (хиляда) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от дванадесет месеца на основание чл. 174,
ал. 1 от Закона за движение по пътищата и на основание Наредба № Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи
са отнети 10 контролни точки, като намаля размера на наказанията,
както следва:
ü
глоба в размер на 500
(петстотин) лева;
ü
лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от шест
месеца.
Потвърждава Наказателно
постановление № 17 – 0325 – 000394 / 20.07.2017 година на Началника на Районно
управление „Полиция” към Областна дирекция на МВР – Пловдив, Районно управление
– Първомай в останалата част.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Председател: (п)
СЗ
/ АГ