№ 77
град Първомай, 07.11.2017 година
Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на двадесет и шести септември две хиляди и седемнадесета
година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска Гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя АНД № 104 по описа на Съда за
2017 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 16 - 0325 -
001371 / 28.11.2016 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към
Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на С.П.С., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:
·
глоба в размер на 50
(петдесет) лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от три месеца на основание чл.
175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 140, ал.
1 от същия закон;
·
глоба в размер на 50
(петдесет) лева на основание чл.
183, ал. 4, т. 7, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение
на чл. 137е от същия закон;
· глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона
за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон,
като с Постановлението на водача са отнети 6
контролни точки.
Жалбоподателят С.П.С. моли да се отмени Наказателното
постановление или размерът на глобите да бъде намален в минимума, тъй като е
пенсионер, като лишаването от право да управлява моторно превозно средство също
е проблем за него, защото не може да ползва лекия си автомобил, а се придвижва
трудно и има проблеми със сърцето.
Въззиваемата страна РУ на МВР – Първомай, редовно
призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по
жалбата.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
и е процесуално допустима, а разгледана
по същество е частично основателна,
но не по изложените в нея съображения.
От 08:00 часа до 20:00 часа на 11.09.2016 година младши
автоконтрольор в звено „Пътен контрол” при РУ на МВР - Първомай Т.В.В. (актосъставител)
и негов колега – полицай по охрана на обществения ред, са дежурен автопатрул и изпълняват
служебните си задължения по безопасност на движението в малките населени места на
Община Първомай.
Около 13:30 часа органите на реда са в село Градина и
на улица „Иван Вазов” до № 35 спират за проверка жълт мотопед „Пежо Луксор“ без
регистрационни табели, управляван от жалбоподателя без каска.
С.П.С. не носи документи у себе си и след справка чрез
дежурно-оперативната част на полицейското управление в град Първомай е
установена самоличността му, както и че моторното превозно средство не е
регистрирано по надлежния ред.
За констатираните нарушения на място е съставен Акт
за установяване на административно нарушение № 1371 / 11.09.2016 година (бланка
серия Г № 567249), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно
постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на
въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и
логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от
приложената административнонаказателна преписка.
По фактически установеното Съдът намира, че
наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност на
жалбоподателя за нарушението по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата, който в редакцията си към датата на проверката и издаване на
Наказателното постановление визира: По
пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни
средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен
номер, поставени на определените за това места, а е установено, че „Пежо
Луксор“ (моторно превозно средство – мотопед, по смисъла на § 6, т. 11 и т. 14 от
ДР на ЗДП) е без надлежна регистрация по реда на Наредба № I-45 от 24.03.2000
година на министъра на вътрешните работи и е управлявано от С.С. по път,
отворен за обществено ползване.
Точно е посочена санкционната разпоредба на чл. 175,
ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата към редакцията й, касаеща
нарушението: Наказва се с лишаване от
право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба
от 50 до 200 лв. водач, който: управлява моторно превозно средство, което не е
регистрирано по надлежния ред или което е регистрирано, но е без табели с
регистрационен номер или табелите с регистрационния номер не са поставени на
определените за това места.
Правилно е вменено в отговорност на жалбоподателя и второто
нарушение от Закона за движение по пътищата и следващото се за него наказание –
по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата: Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за
управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния
талон към него, за което чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона визира: Наказва се с глоба 10 лв. водач, който не
носи определените документи - свидетелство за управление, контролен талон и
свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство.
Двете нарушения и следващата се за всяко от тях
административнонаказателна разпоредба са описани в АУАН и Наказателното
постановление, конкретизирани по време, място, извършител, и са в съответствие
с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.
Наложените наказания са в границите на предвиденото в
закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН. За нарушението по чл. 140,
ал. 1 от ЗДП глобата е съобразена с изискванията на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН –
отчетено е, че жалбоподателят друг път не е нарушавал правилата за движение по
пътищата и размерът й е в минимума. Но това не е сторено за другото кумулативно
предвидено от законодателя наказание – лишаването от право да се управлява МПС,
чийто размер с оглед на смекчаващите отговорността обстоятелства според
настоящият състав също следва да е в минимума от един месец. За нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДП санкцията
е конкретно определена и административнонаказващият орган не може да преценя
размера. Наказанието не е съобразено с изискванията на чл. 18 от ЗАНН за налагането
му за всяко нарушение, тъй като при управление на МПС и неносенето на
свидетелство за правоуправление, и неносенето на контролния талон към него са
отделни нарушения, но с оглед на забраната за reformatio in peius Съдът не може
да ревизира акта на наказващия орган в тази насока.
По различен начин стоят нещата с вмененото на С.П.С.
нарушение по чл. 137е от Закона за движение по пътищата:
Водачите и пътниците на мотоциклети и
мотопеди използват защитни каски, и наложеното му наказание по чл. 183, ал.
4, т. 7 от Закона: Наказва се с глоба 50
лв. водач, който: не изпълнява задължението за използване на предпазен колан
или носене на каска.
Санкционната разпоредба разграничава две хипотези на
неизпълнение на дължимо поведение – неизползване на предпазен колан или
неносене на каска. В случая е безспорно, че на инкриминираната дата
жалбоподателят управлява мотопеда си без предпазна каска, но е глобен по
първото от двете предложения на чл. 183, ал. 4, т. 7 от
Закона за движение по пътищата, което прави атакуваното Наказателно
постановление незаконосъобразно в тази част, както и в частта за отнемането на
6 контролни точки на водача.
Съгласно чл. 157, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата, контролните точки служат за
отчет на извършваните нарушения и отнемането им не е нито наказание, нито
принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен
характер, извършвано в условията на обвързана компетентност от наказващия орган,
който следва да посочи за кое нарушение се отнемат и по кой закон.
В случая контролните точки са отнети във връзка с
наказанието по чл. 183, ал. 4, т. 7 от Закона за движение по пътищата на
основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 година, издадена от министъра на
вътрешните работи, чийто чл. 6, т. 9 към датата на нарушението и издаване на
Наказателното постановление гласи: За
неизпълние на задължението за използване на предпазен колан или за носене на каска
(чл. 183, ал. 4, т. 7 ЗДвП) - 6 контролни
точки, но административнонаказващият орган се е задоволил да опише
единствено: „На основание се отнемат общо 6 точки“, а и както се посочи по-горе,
за нарушението по чл. 137е от Закона за движение по пътищата актът му е
незаконосъобразен.
Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Изменя Наказателно
постановление № 16 - 0325 - 001371 / 28.11.2016 година на Началника на Районно
управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление
- Първомай, в частта, в която на С.П.С., ЕГН **********, с адрес: ***, са
наложени глоба в размер на 50
(петдесет) лева и лишаване от право да
управлява МПС за срок от три месеца
на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за
нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, като намаля наказанието лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец.
Отменя Наказателно
постановление № 16 - 0325 - 001371 / 28.11.2016 година
на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР -
Пловдив, Районно управление – Първомай, в частта, в която на С.П.С., ЕГН **********,
с адрес: ***, е наложена глоба в размер на 50 (петдесет) лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1 от Закона за
движение по пътищата за нарушение на чл. 137е от Закона за движение по пътищата
и са отнети 6 контролни точки.
Потвърждава Наказателно
постановление № 16 - 0325 - 001371 / 28.11.2016 година на Началника на Районно
управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление
– Първомай, в частта, в която на С.П.С., ЕГН **********, с адрес: ***, е
наложена глоба в размер на 10
(десет) лева на основание чл. 183,
ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение
на чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Председател: (п)
СЗ
/ АГ