№ 77

 

град Първомай, 07.11.2017 година

 

 

Районен съд- Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и шести септември две хиляди и седемнадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска Гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 104 по описа на Съда за 2017 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 16 - 0325 - 001371 / 28.11.2016 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, с което на С.П.С., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени:

·  глоба в размер на 50 (петдесет) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 140, ал. 1 от същия закон;

·  глоба в размер на 50 (петдесет) лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 137е от същия закон;

·  глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон,

като с Постановлението на водача са отнети 6 контролни точки.

Жалбоподателят С.П.С. моли да се отмени Наказателното постановление или размерът на глобите да бъде намален в минимума, тъй като е пенсионер, като лишаването от право да управлява моторно превозно средство също е проблем за него, защото не може да ползва лекия си автомобил, а се придвижва трудно и има проблеми със сърцето.

Въззиваемата страна РУ на МВР – Първомай, редовно призована чрез Началника, не изпраща представител и не взема становище по жалбата.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество е частично основателна, но не по изложените в нея съображения.

 

От 08:00 часа до 20:00 часа на 11.09.2016 година младши автоконтрольор в звено „Пътен контрол” при РУ на МВР - Първомай Т.В.В. (актосъставител) и негов колега – полицай по охрана на обществения ред, са дежурен автопатрул и изпълняват служебните си задължения по безопасност на движението в малките населени места на Община Първомай.

Около 13:30 часа органите на реда са в село Градина и на улица „Иван Вазов” до № 35 спират за проверка жълт мотопед „Пежо Луксор“ без регистрационни табели, управляван от жалбоподателя без каска.

С.П.С. не носи документи у себе си и след справка чрез дежурно-оперативната част на полицейското управление в град Първомай е установена самоличността му, както и че моторното превозно средство не е регистрирано по надлежния ред.

За констатираните нарушения на място е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 1371 / 11.09.2016 година (бланка серия Г № 567249), въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

По фактически установеното Съдът намира, че наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за нарушението по чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, който в редакцията си към датата на проверката и издаване на Наказателното постановление визира: По пътищата, отворени за обществено ползване, се допускат само моторни превозни средства и ремаркета, които са регистрирани и са с табели с регистрационен номер, поставени на определените за това места, а е установено, че „Пежо Луксор“ (моторно превозно средство – мотопед, по смисъла на § 6, т. 11 и т. 14 от ДР на ЗДП) е без надлежна регистрация по реда на Наредба № I-45 от 24.03.2000 година на министъра на вътрешните работи и е управлявано от С.С. по път, отворен за обществено ползване.

Точно е посочена санкционната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата към редакцията й, касаеща нарушението: Наказва се с лишаване от право да управлява моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и с глоба от 50 до 200 лв. водач, който: управлява моторно превозно средство, което не е регистрирано по надлежния ред или което е регистрирано, но е без табели с регистрационен номер или табелите с регистрационния номер не са поставени на определените за това места.

Правилно е вменено в отговорност на жалбоподателя и второто нарушение от Закона за движение по пътищата и следващото се за него наказание – по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата: Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него, за което чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона визира: Наказва се с глоба 10 лв. водач, който не носи определените документи - свидетелство за управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното моторно превозно средство.

Двете нарушения и следващата се за всяко от тях административнонаказателна разпоредба са описани в АУАН и Наказателното постановление, конкретизирани по време, място, извършител, и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.

Наложените наказания са в границите на предвиденото в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН. За нарушението по чл. 140, ал. 1 от ЗДП глобата е съобразена с изискванията на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН – отчетено е, че жалбоподателят друг път не е нарушавал правилата за движение по пътищата и размерът й е в минимума. Но това не е сторено за другото кумулативно предвидено от законодателя наказание – лишаването от право да се управлява МПС, чийто размер с оглед на смекчаващите отговорността обстоятелства според настоящият състав също следва да е в минимума от един месец. За нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДП санкцията е конкретно определена и административнонаказващият орган не може да преценя размера. Наказанието не е съобразено с изискванията на чл. 18 от ЗАНН за налагането му за всяко нарушение, тъй като при управление на МПС и неносенето на свидетелство за правоуправление, и неносенето на контролния талон към него са отделни нарушения, но с оглед на забраната за reformatio in peius Съдът не може да ревизира акта на наказващия орган в тази насока.

По различен начин стоят нещата с вмененото на С.П.С. нарушение по чл. 137е от Закона за движение по пътищата: Водачите и пътниците на мотоциклети и мотопеди използват защитни каски, и наложеното му наказание по чл. 183, ал. 4, т. 7 от Закона: Наказва се с глоба 50 лв. водач, който: не изпълнява задължението за използване на предпазен колан или носене на каска.

Санкционната разпоредба разграничава две хипотези на неизпълнение на дължимо поведение – неизползване на предпазен колан или неносене на каска. В случая е безспорно, че на инкриминираната дата жалбоподателят управлява мотопеда си без предпазна каска, но е глобен по първото от двете предложения на чл. 183, ал. 4, т. 7 от Закона за движение по пътищата, което прави атакуваното Наказателно постановление незаконосъобразно в тази част, както и в частта за отнемането на 6 контролни точки на водача.

Съгласно чл. 157, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, контролните точки служат за отчет на извършваните нарушения и отнемането им не е нито наказание, нито принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен характер, извършвано в условията на обвързана компетентност от наказващия орган, който следва да посочи за кое нарушение се отнемат и по кой закон.

В случая контролните точки са отнети във връзка с наказанието по чл. 183, ал. 4, т. 7 от Закона за движение по пътищата на основание Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 година, издадена от министъра на вътрешните работи, чийто чл. 6, т. 9 към датата на нарушението и издаване на Наказателното постановление гласи: За неизпълние на задължението за използване на предпазен колан или за носене на каска (чл. 183, ал. 4, т. 7 ЗДвП) - 6 контролни точки, но административнонаказващият орган се е задоволил да опише единствено: „На основание се отнемат общо 6 точки“, а и както се посочи по-горе, за нарушението по чл. 137е от Закона за движение по пътищата актът му е незаконосъобразен.

Мотивиран от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав

 

РЕШИ:

 

Изменя Наказателно постановление № 16 - 0325 - 001371 / 28.11.2016 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление - Първомай, в частта, в която на С.П.С., ЕГН **********, с адрес: ***, са наложени глоба в размер на 50 (петдесет) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца на основание чл. 175, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 140, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, като намаля наказанието лишаване от право да управлява МПС за срок от един месец.

Отменя Наказателно постановление № 16 - 0325 - 001371 / 28.11.2016 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление – Първомай, в частта, в която на С.П.С., ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена глоба в размер на 50 (петдесет) лева на основание чл. 183, ал. 4, т. 7, предложение 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 137е от Закона за движение по пътищата и са отнети 6 контролни точки.

Потвърждава Наказателно постановление № 16 - 0325 - 001371 / 28.11.2016 година на Началника на Районно управление „Полиция“ към Областна дирекция на МВР - Пловдив, Районно управление – Първомай, в частта, в която на С.П.С., ЕГН **********, с адрес: ***, е наложена глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ