49

 

град Първомай, 03.08.2017 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на осемнадесети април две хиляди и седемнадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря Венета Хубенова,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 38 по описа на Съда за 2017 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 34 / 08.02.2017 година на Директора на Регионална дирекция по горите – Пловдив, с което на И.Г.Р., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл. 266, ал. 1 от Закона за горите е наложено административно наказание глоба в размер на по 100 (сто) лева за нарушение по чл. 266, ал. 1 във връзка с чл. 213, ал. 1, т. 2 от същия Закон.

Жалбоподателят И.Г.Р. моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление, по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна – Директорът на Регионална дирекция по горите - Пловдив, редовно призована, не се явява, не изпраща представител, но с писмото, с което са представени Жалбата и административнонаказателната преписка, изразява становище да бъде потвърдено Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е процесуално допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания, а разгледана по същество, е основателна, но не посъображенията, изложени в нея.

 

От фактическа страна:

Във връзка с получена в началото на месец септември 2016 година от кмета на Община Първомай заповед за почистване на деретата и осигуряване на проводимостта им, а през 2014 година от оточното дере от язовира към река Марица водата преминава през преливника и наводнява село Добри дол, община Първомай, област Пловдив, свидетелят Я.Т.Н. - кметски наместник на селото, разговаря с К.З. - оправомощено от кмета на Община Първомай лице за упражняване на лесовъдска практика, който му казва, че знае фирма, с която да се сключи договор за изчистване на деретата срещу добитата дървесина. Кметският наместник знае, че цената на продаваната от дърводобивните търговци дървесина за предходната година е 80 лева за кубик, информира се от директора на Териториално горско стопанство – Първомай и от К.З., че минималната продажна цена на дървесината тогава е около 35 лева за кубик, прави общоселско допитване и решава друго – почистването да се извърши от местни момчета и след приспадане на разходите отсеченото да се продаде на минимална тарифа на населението в Добри дол, като се разбира с И.Г.Р. да се ползват колата и ремаркето му за доставяне на дървата и жалбоподателят се съгласява да получава по 2 лева на курс, щом е за бабите и дядовците от селото.

Така първоначалната цената на почистената дървесина е формирана по 37 лева за кубик, от които 2 лева за Р., 18-19 лева за консумативи (бензин, масла, вериги, шини) и за трактор, с който дървата от деретата се вадят завързани и вечерта се прекарват до двора на кметството, а останалите пари - за резачите, които около 4-5 часа на ден са във вода до кръста, подрязват, режат и връзват с въжета, а се премахват и тънките клечки от храсти и храстовидни дръвчета. Но тъй като оправомощеният от кмета на Община Първомай служител, който следва да маркира отсеченото и да издава превозни билети, е един за територията на общината и кметският наместник трябва да го взема от град Първомай и после да го връща, за покриване и на тези разходи цената на дървата се определя по 40 лева на кубик.

Първият етап от почистването е до 18.09.2016 година, когато идва заповед от кмета на Община Първомай за спирането му, заради липса на документи от централно ниво, а през декември идва нова заповед с необходимата придружаваща документация и работата продължава.

От сечта по разчистването на деретата в село Добри дол на община Първомай, на местното население е доставена към 130 кубика маркирана дървесина, 30 кубика от която по преценка на Я.Т.Н. – безплатно и без превозен билет на хора в много лошо финансово и битово състояние, а останалите 100 кубика – продадени за по 40 лева на кубик, само за около 40-42 кубика от които – с издадени превозни билети, а за останалите – не, тъй като К.З. трябва да е на всички места в община Първомай, на които се извършва почистване на деретата, а кметският наместник в село Добри дол не може да държи отсечените дърва при себе си, макар и маркирани, за да не бъдат откраднати.

От премахната от деретата дървесина И.Г.Р. срещу заплащане придобива общо 6 пространствени кубични метра маркирана такава: на 09.09.2016 година 1 пространствен кубичен метър акация и 1 пространствен кубичен метър бряст, за които му е издаден Превозен билет № 040895 / 09.09.2016 година, а на 29.12.2016 година – 2 пространствени кубични метра акация, за които му е издаден Превозен билет № 041007 / 29.12.2016 година, като на първата дата - 09.09.2016 година след маркирането на дървата на сечището в района на Текирска река остават два кубика, за които липсват желаещи, и тъй като кметският наместник трябва да върне до град Първомай К.З., който идва в извънработно време и е без автомобил, моли жалбоподателя да ги вземе, ако има нужда, и И.Г.Р. пренася дървесината до дома си, без издаден превозен билет.

На 23.01.2017 година свидетелят Р.Я.С. - горски стражар в Териториално поделение „Държавно горско стопанство” – Първомай към Южноцентрално държавно предприятие – Смолян (актосъставител) е изпратен със служители от РУ на МВР – Първомай и служители от Икономическа полиция – Пловдив в село Добри дол за съвместна проверка по частни домове за незаконна дървесина.

В имота на жалбоподателя органите на реда откриват шест пространствени кубика дърва за горене, маркирани с общинска марка № 01, като за четири от кубиците собственикът представя превозните си билети – два по за два кубика.

Актосъставителят прави извод, че останалите два кубика дървесина се държат неправомерно – без превозен билет, и на място изготвя Констативен протокол (бланка № 012781), а на следващия ден - 24.01.2017 година, в присъствието на И.Г.Р. съставя Акт за установяване на административно нарушение (бланка № 011732) и Разписка за отговорно пазене на вещи (бланка № 007347), с която оставя у жалбоподателя на отговорно пазене 2 пространствени кубични метра дърва за огрев от акация.

За случая е уведомена Районна прокуратура – Първомай, която с Постановление № 92 / 01.02.1017 година отказва образуване на наказателно производство за престъпление по чл. 235 от НК и разпорежда копие от преписката да се изпрати на Директора на Регионална дирекция по горите - Пловдив за реализиране на административнонаказателната отговорност И.Г.Р..

На 08.02.2017 година е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетели, от приобщените по надлежния ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

От правна страна:

Отговорността на нарушителя е ангажирана по чл. 266, ал. 1 във връзка с чл. 213, ал. 1, т. 2 от от Закона за горите, съгласно чиито текстове Наказва се с глоба от 50 до 3000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, физическо лице, което в нарушение на този закон и на подзаконовите актове по прилагането му сече, извозва, товари, транспортира, разтоварва, придобива, съхранява, преработва или се разпорежда с дървесина и недървесни горски продукти (чл. 266, ал. 1) и Забраняват се покупко-продажбата и други разпоредителни сделки, товаренето, транспортирането, разтоварването, придобиването, съхраняването и преработването на дървесина, непридружена с превозен билет (чл. 213, ал. 1, т. 2).

Всяка една от посочените неправомерни дейности с дървесина е отделно деяние, с което се осъществява съставът на нарушението, а от доказателствената съвкупност безспорно се установява, че на 23.01.2017 година И.Г.Р. ***, шест пространствени кубични метра дърва за огрев, два от които непридружени с превозен билет.

Непосредствен обект на защита според чл. 1 от Закона за горите са обществените отношения, свързани с опазването, стопанисването и ползването на горските територии в Република България, с цел гарантиране на многофункционално и устойчиво управление на горските екосистеми и както придобиването, така и съхранението на дървесина, макар и маркирана с контролна горска марка, е самостоятелно нарушение, щом е не е придружена с превозен билет.

Въпреки горното, атакуваният акт на Директора на Регионална дирекция по горите - Пловдив следва да се отмени като неправилен, тъй като при съставянето му е нарушен императивът на чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН.

И в Акта за установяване на административно нарушение от 24.01.2017 година, и в Наказателно постановление № 34 / 08.02.2017 година при описание на обстоятелствата по извършване на деянието се сочи, че И.Г.Р. съхранява без превозен билет 2 пространствени кубични метра дърва за огрев от акация. Но от Докладна изх. № 10 / 11.04.2017 година на кметския наместник на село Добри дол и от показанията му в съдебно заседание се констатира, че придобитите възмездно от жалбоподателя през месец септември и месец декември на 2016 година маркирани с контролна горска марка 6 пространствени кубични метра дърва за огрев са 3 кубични метра акация и 3 кубични метра бряст и не се спори, че това е намерената на 23.01.2017 година инкриминирана дървесина, а от превозните билети е видно, че са издадени за 3 кубични метра акация и 1 кубичен метър бряст.

С оглед на горното може обосновано да се заключи, че за акацията в дома си И.Г.Р. притежава необходимите документи, а в нарушение на чл. 213, ал. 1, т. 2 от Закона за горите съхранява без превозен билет 2 кубични метра дърва за огрев от бряст, но не за тях е ангажирана отговорността му. Същевременно и от показанията на горския стражар Р.Я.С. не може да се прави категоричен извод за осъществяване на вмененото административно нарушение – същият е категоричен, че акацията и брястът са два различни дървесни вида, но когато са нарязани и нацепени, е трудно да се направи разлика между тях, а при проверката на място е нямало как да се преровят купчините дървесина.

По мотиви от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, първи съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № 34 / 08.02.2017 година на Директора на Регионална дирекция по горите – Пловдив, с което на И.Г.Р., ЕГН **********, с адрес: ***, на основание чл. 266, ал. 1 от Закона за горите е наложено административно наказание глоба в размер на по 100 (сто) лева за нарушение по чл. 266, ал. 1 във връзка с чл. 213, ал. 1, т. 2 от същия Закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Районен съдия: (п)

СЗ / АГ