№ 36
град Първомай, 30.06.2016
година
Районен съд- Първомай, първи съдебен
състав, в открито заседание на четиринадесети април две хиляди и шестнадесета
година с
Председател Спасимир Здравчев
при секретаря В. Х.,
като разгледа докладваното от Председателя АНД № 46 по
описа на Съда за 2016 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и
следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 15
– 0325 – 000629 / 20.10.2015 година на Началник-група към Областна дирекция на
МВР – Пловдив, Районно управление – Първомай, с което на Д.Х.Х., ЕГН **********,
с адрес: ***, са наложени:
·
глоба в размер на 800 (осемстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от осем месеца на основание чл.
174, ал. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1
от същия закон и на основание Наредба №
Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10
контролни точки;
·
глоба в размер на 10 (десет) лева на
основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по
пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.
Жалбоподателят Д.Х.Х. чрез процесуалния
си представител адвокат Е.И.Ж. *** моли да се отмени Наказателното
постановление по съображения, изложени в жалбата и в писмени бележки, представени
след съдебно заседание по същество на въззивната инстанция, в което не се явява.
Въззиваемата страна, Началника на РУ на
МВР – Първомай, редовно призована, не се явява, не изпраща представител и не
взема становище по жалбата.
Съдът след преценка на събраните по
делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима,
а разгледана по същество, същата е неоснователна.
От 20:00 часа на 10.10.2015 година до
08:00 часа на 11.10.2015 година младши автоконтрольор в звено „Пътен контрол”
при РУ на МВР - Първомай Т.В.В. (актосъставител) и негов колега са дежурен
автопатрул и изпълняват служебните си задължения по безопасност на движението в
малките населени места на Община Първомай.
Около 00:30 часа на 11.10.2015 година органите
на реда са на установъчен пункт в села Градина на улица „Христо Ботев” в
близост до бензиностанцията на входа на селото в посока град Първомай – село Градина,
когато спират за проверка автомобил „Джип Гранд Чероки” с ДК № ***, управляван
от жалбоподателя. Д.Х.Х. предоставя на полицаите личната си карта, но не може
да представи свидетелсктвото си за правоуправление и контролния талон към него.
Тъй като водачът лъха на алкохол, е
изпробван от актосъставителя с техническо средство „Дрегер Алкотест 7510” с № ARBA – 0058 и по издишания въздух уредът
отчита концентрация от 0,77 промила алкохол в кръвта на нарушителя. Д.Х.Х. е
запознат с данните от техническото средство и му е издаден Талон за медицинско
изследване № 0024068 / 11.10.2015 година, като му е обяснено, че може да се яви
в Центъра за спешна медицинска помощ в град Първомай за изследване на кръвта,
след което за констатираните нарушения на място е съставен Акт за установяване
на административно нарушение № 629 / 11.10.2015 година (бланка герия Г № 228527).
Жалбоподателят получава Талона, но
отказва да подпише Акта (удостоверено с подпис на свидетел), въз основа на
който е издадено атакуваното Наказателно постановление.
От Писмо изх. № 479 / 09.03.2016 година на
Директора на ЦСМП – Пловдив и приложените заверени копия от страници от журнала
за взети кръвни проби за алкохол във ФСМП – Първомай е видно, че Д.Х.Х. не изпълнява
издадения му талон за медицинско изследване.
От списък с рег. № 11937р – 9394 /
29.05.2015 година на лаборатория за проверка на средствата за измерване се
установява, че използваният на 11.10.2015 година от полицаите дрегер успешно е
преминал последваща проверка и е със срок на валидност до 29.11.2015 година, а
от разпечатка на показанията на техническо средство „Дрегер Алкотест 7510” с
фабричен № ARBA-0058, с което е извършена алкохолната проба на 11.10.2015 година около
00:30 часа, е видно, че посочената в Акта и Наказателното постановление
концентрация от 0,77 промила алкохол в кръвта на нарушителя по издишания
въздух, е съгласно отразеното от уреда.
Горната фактическа обстановка Съдът
приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание
на въззивната инстанция актосъставител, които се кредитират като обективни и
логични, от приетите по съответния по НПК ред писмени доказателства и от
приложената административнонаказателна преписка.
По фактически установеното Съдът намира,
че наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност
на жалбоподателя за нарушение по чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по
пътищата: На водача на пътно превозно
средство е забранено да управлява пътно превозно средство под въздействие на
алкохол, наркотици или други упойващи вещества.
Правилно е посочена и следващата се за
нарушението санкция по чл. 174, ал. 1 от Закона за движение по пътищата: Наказва се с лишаване от право да управлява
моторно превозно средство… за срок от 6 до 12 месеца и глоба от 500 до 1000
лв., който управлява моторно превозно средство… с концентрация на алкохол в
кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда включително, установена с медицинско
изследване и / или с техническо средство, определящо съдържанието на алкохол в
кръвта чрез измерването му в издишвания въздух.
Текстът на чл. 174, ал. 1 от ЗДП е
санкционната норма, определяща релевантните граници на алкохолното съдържание в
кръвта, и правнозначимият факт е, че установеното при Д.Х.Х. попада в тези
законови граници от 0,5 до 1,2 промила, с което е осъществен съставът на чл. 5, ал. 3, т. 1 от Закона за движение по пътищата
и са несъстоятелни възраженията на процесуалния представител на жалбоподателя в
насока, че клиентът му не знае кой закон е нарушил и въз основа на какви точно
констатации, защото при проверката на на 11.10.2015 година нарушителят сам
заявява на органите на реда, че е бил на сватба в ресторант в град Първомай и
там е изпил две водки.
Точно е вменено в отговорност на Д.Х.Х. и
другото нарушение от Закона за движение по пътищата и следващото се за него
наказание – по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата: Водачът на моторно превозно средство е
длъжен да носи свидетелство за управление на моторно превозно средство от
съответната категория и контролния талон към него, за което чл. 183, ал. 1,
т. 1 от Закона визира: Наказва се с глоба
10 лв. водач, който не носи определените документи - свидетелство за
управление, контролен талон и свидетелство за регистрация на управляваното
моторно превозно средство.
Наложените наказания са в границите на предвиденото
в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, като за нарушението по чл.
5, ал. 3, т. 1 от ЗДП глобата и лишаването от право да се управлява МПС са
съобразени с изискванията на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН, като са отчетени
смекчаващите и отегчаващите отговорността обстоятелства във връзка с
конкретното деяние, предвид че няма данни жалбоподателят друг път да е
нарушавал правилата за движение по пътищата, а концентрацията на алкохол в
кръвта му е между минимума и средата на предвидените от законодателя
инкриминирани граници. За нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1 от ЗДП санкцията
е конкретно определена и административнонаказващият орган не може да преценя
размера й.
Всяко нарушение и следващата се за него административнонаказателна
разпоредба са описани в АУАН и Наказателното постановление, конкретизирани по
време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл.
42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, за което изложеното в жалбата и писменото
становище за допускане на процесуални нарушения, водещи до нарушаване на
правото на защита, се явяват несъстоятелни – да разбере Д.Х.Х. какво в
действителност му се вменява в административнонаказателна отговорност.
Настоящата инстанция не следва да се
произнася отделно за отнетите контролни точки за нарушението по чл. 5, ал. 3,
т. 1 от Закона за движение по пътищата, съгласно Наредба № Iз-2539 от 17.12.2012 г. за определяне на първоначалния
максимален размер на контролните точки, условията и реда за отнемането и
възстановяването им, списъка на нарушенията, при извършването на които от наличните
контролни точки на водача, извършил нарушението, се отнемат точки съобразно
допуснатото нарушение, както и условията и реда за издаване на разрешение за
провеждане на допълнително обучение, тъй като съгласно чл. 157, ал. 1 от
Закона за движение по пътищата те служат за
отчет на извършваните нарушения и отнемането им не е нито наказание, нито
принудителна административна мярка, а фактическо действие с контролно-отчетен
характер, извършвано от наказващия орган в условията на обвързана компетентност,
а в случая отнемането е съобразено с текста на чл. 6, ал. 1, т. 1 от Наредбата,
който визира: За нарушения на Закона за движението по пътищата на водачите на
МПС се отнемат контролни точки, както следва: за управление на МПС… с
концентрация на алкохол в кръвта над 0,5 на хиляда до 1,2 на хиляда включително
(чл. 174, ал. 1 ЗДвП) - 10 контролни точки.
Мотивиран от изложеното и на основание
чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, Районен съд – Първомай, първи съдебен състав
РЕШИ:
Потвърждава Наказателно постановление Наказателно постановление № 15 – 0325 –
000629 / 20.10.2015 година на Началник-група към Областна дирекция на МВР –
Пловдив, Районно управление – Първомай, с което на Д.Х.Х., ЕГН **********, с
адрес: ***, са наложени:
·
глоба в размер на 800 (осемстотин) лева и лишаване от право да управлява МПС за
срок от осем месеца на основание чл.
174, ал. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение на чл. 5, ал. 3, т. 1
от същия закон и на основание Наредба №
Iз-2539 / 2012 година на Министъра на вътрешните работи са отнети 10
контролни точки;
·
глоба в размер на 10 (десет) лева на
основание чл. 183, ал. 1, т. 1, предложения 1 и 2 от Закона за движение по
пътищата за нарушение на чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните
за постановяването му.
Председател:
(п)
СЗ / ЕЯ