№ 26

 

град Първомай, 31.03.2016 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на дванадесети януари две хиляди и шестнадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря В.Х.,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 116 по описа на Съда за 2015 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 56 / 15.06.2015 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, с което на А.А.П., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Първомай, област Пловдив, ЕИК *, с адрес на седалище: град Първомай, улица „Братя Миладинови - юг” № 50, за нарушение на чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо във връзка с чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците на основание същите разпоредби от Закона е наложена глоба в размер на 3000,00 (три хиляди) лева.

Жалбоподателят А.А.П. моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция, чрез процесуалния си представител адвокат Х.М.М. ***.

Въззиваемата страна - Директорът на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, чрез представителя си Д.Г.К., директор на Дирекция „Административни, финансови и правни дейности”, моли Съдът да остави жалбата без уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е неоснователна.

 

По Заповед № РД 114 / 12.02.2015 година на Министъра на околната среда и водите с Писмо изх. № УО - 311 / 18.02.2015 година до кметовете на общини в област Пловдив Директорът на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив предписва извършването на цялостен обход на речните легла и прилежащите територии и при констатиране на наличие на нерегламентирано изхвърляне на отпадъци същите да се почистят и да се предприемат мерки за недопускане на последващо замърсяване със срок на изпълнение до 18.03.2015 година.

Писмото на Директора на РИОСВ – Пловдив постъпва в Общинска администрация – Първомай на 20.02.2015 година и със Заповед № РД – 15-99 / 24.02.2015 година Кметът на Община Първомай нарежда изграждането на комисии, в чиито състав влизат и кметовете на съответното населено място. Тези комисии следва ежемесечно да извършват оглед и да следят за състоянието на речните легла в границите на населените места, като при констатиране на намалена проводимост и замърсяване, на нерегламентирано изхвърляне на отпадъци, изискващи предприемане на дейности по почистване на речните корита от строителни и битови отпадъци и предприемане на мерки за недопускане на последващо замърсяване, както и премахване на израснала във водното течение растителност, всяка комисия да изготви констативен протокол.

Във връзка със Заповедта на 02.04.2015 година комисия в състав старши специалист „КООС” при Община Първомай, старши експерт „Екология” при Общината – свидетелят Й.И.К.,*** Р.В.П. извършват оглед на река Омуровска и установяват нерегламентирано изхвърляне на оборски тор и смесени битови отпадъци, паднала дървесна маса по бреговете и обрасло в храсти речно корито, заради което е намалена проводимостта му. Изготвен е Констативен протокол с препоръки да се организира почистване на боклуците и премахване на храстите със срок 02.05.2015 година и отговорник кметът на село Крушево. Протоколът е представен на Кмета на Община Първомай и е одобрен от него.

По Заповедта на Министъра и Писмото на Директора на регионалната инспекция в град Пловдив на 15.04.2015 година актосъставителят И.К. (началник-отдел „Управление на отпадъците и опазване на почвите” в Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив) и негова колежка извършват проверка в село Крушево за наличие на замърсяване на речните корита и прилежащи територии в населеното място.

В присъствието на старши експерт по екологията към Община Първомай – свидетелят Р.С.Я., и Кмета на селото е извършен обход на населеното място с автомобил на Инспекцията и по поречието на река Омуровска –по двата бряга и по дигите, са констатирани замърсявания със смесени битови отпадъци, пластмасови опаковки и оборска тор, а речното легло – с паднали дървета и клони и обрасло с храсти.

За установеното свидетелят И.К. и колежката му съставят Констативен протокол № 0003664 / 15.04.2015 година по чл. 155, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда, а Р.В.П. не дава обяснения, но на същата дата изготвя докладна записка до Кмета на Община Първомай с искане за средства, за да изпълни предписанията по Констативния протокол на проверяващите, и я представя с копие от него.

На 14.05.2015 година в Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив в присъствието на кмета жалбоподател и свидетели, между които и старши експертът по екологията към Общината, е съставен и връчен Акт № 22 за установяване на административно нарушение.

На 15.05.2015 година Кметът на Крушево отново сезира Кмета на Община Първомай с настояване да се осигури техника за почистване на съществуващите три нерегламентирани сметища на територията на селото и на 21.05.2016 година е осигурен багер за целта.

На 15.06.2015 година на Директорът на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив издава Наказателно постановление № 56, предмет на делото.

През месец септември и месец декември 2015 година старши експертът по екология при Общината посещава село Крушево и установява, че замърсяванията са почистени.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните свидетели, от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

За констатираното нарушение правилно са посочени разпоредбите на чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо във връзка с чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците. Първата норма визира: Наказва се с глоба от 3000 до 10000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и / или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места..., а според другия законов текст Кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и / или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.

Член 151 от Закона съдържа както императивното правило на поведение, така и следващата се за неизпълнението санкция, а чл. 19, ал. 3 – конкретните отговорности на общинския кмет, и в случая не се спори, че жалбоподтелят има качеството „кмет” на Община Първомай и като избран пряко от населението орган на изпълнителната власт ръководи цялата дейност на общината по силата на чл. 44, ал. 1, т. 1 от ЗМСМА.

Отчита се, че със Заповед № РД – 15-334 / 25.06.2013 година на Кмета на Община Първомай са оправомощени главните организационни специалисти, кметските наместници и кметовете на територията на общината да контролират дейностите по чл. 112, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, да извършват проверки, съгласно чл. 119 и чл. 120 от Закона и да съставят констативни протоколи за това, като при констатирани нарушения да дават задължителни предписания със срок за отстраняване и / или да съставят актове за установяване на административни нарушения по Закона за управление на отпадъците. Но видно от приложените по делото Писмо изх. № 10-00-3 / 05.08.2015 година на Заместник-кмета на Община Първомай до кметовете и кметските наместници на селата в Общината и Уведомителните писма от последните, действия по осъществяване на контрол по изпълнение на Заповедта от 25.06.2013 година са предприети едва след издаване на атакуваното Наказателно постановление, а жалбоподателят е разполагал с цял месец за изпълнение на предписанията по Писмо изх. № УО - 311 / 18.02.2015 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив и дори с още месеч срок, предвид датата на проверката. Нещо повече - във връзка с дадените от Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив предписания Кметът на Община Първомай издава нарочна Заповед № РД – 15-99 / 24.02.2015 година. С този индивидуален административен акт не са предоставени правомощия на включените в комисиите кметове на съответните населени места да извършват дейности по чл. 112, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, защото в т. 2 от Заповедта общинският кмет изрично се нарежда: „Комисията да изготви констативен протокол, за причините поради които е намалена проводимостта на речните легла, които да ми представят за одобрение”, а в т. 3 – „Въз основа на констативния протокол, с моя заповед се определят участъците от реката с намалена проводимост и дейностите, които са необходими да се предприемат за почистването им”. Именно по силата на Заповедта от 24.02.2015 година на 02.04.2015 година комисия извършва оглед на река Омуровска в село Крушево, констатира нерегламентирано замърсяване, изготвя протокол за целта със становище за почистване и го представя на Кмета на Община Първомай. Но действия за премахване на боклука явно не са предприети, защото при проверката на 15.04.2015 година актосъставителят и колегата му установяват същото замърсяване, за което съставят Констативен протокол № 0003664 / 15.04.2015 година. Още същият ден с Докладна записка изх. № 55 / 15.04.2015 година Кметът на село Крушево изпраща на Кмета на Община Първомай копие от Констативния протокол и иска средства за изпълнение на предписанието, но безрезултатно, а не се сочат данни по делото за липса на финансови средства например, за да не бъдат предприети своевременни мерки за премахване на нерегламентираните замърсявания, при наличие че и указанията по Писмо изх. № УО - 311 / 18.02.2015 година до кметовете на общини в област Пловдив са еднозначни в тази насока. Едва след нова Докладна записка изх. № 66 / 15.05.2015 година на Кмета на село Крушево и след съставяне на Акт № 22 / 14.05.2015 година за установяване на административно нарушение е осигурен багер за нужното почистване, а констатацията за липса на замърсявания е направена от старши експерта по екология при Общината през месец септември и месец декември 2015 година.

Горепосоченото води на извод за правилно приложение на Закона за управление на отпадъците за ангажиране на административнонаказателната отговорност на Кмета на Община Първомай при липса на условия за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН.

Наказанието за това нарушение е в границите на посоченото в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, и е съобразено с правилата на чл. 27, ал. 2 – глобата е в минимума, а самото нарушение е описано в Акта за установяването му и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление, конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, за което са несъстоятелни възраженияета на жалбоподателя в тази насока.

По мотиви от изложено и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, първи съдебен състав,

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № 56 / 15.06.2015 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, с което на А.А.П., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Първомай, област Пловдив, ЕИК *, с адрес на седалище: град Първомай, улица „Братя Миладинови - юг” № 50, за нарушение на чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо във връзка с чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците на основание същите разпоредби от Закона е наложена глоба в размер на 3000,00 (три хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ