№ 24

 

град Първомай, 31.03.2016 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на дванадесети януари две хиляди и шестнадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря В.Х.,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 114 по описа на Съда за 2015 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 54 / 15.06.2015 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, с което на А.А.П., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Първомай, област Пловдив, ЕИК 000471536, с адрес на седалище: град Първомай, улица „Братя Миладинови - юг” № 50, за нарушение на чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо във връзка с чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците на основание същите разпоредби от Закона е наложена глоба в размер на 3000,00 (три хиляди) лева.

Жалбоподателят А.А.П. моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция, чрез процесуалния си представител адвокат Х.М.М. ***.

Въззиваемата страна - Директорът на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, чрез представителя си Д.Г.К., директор на Дирекция „Административни, финансови и правни дейности”, моли Съдът да остави жалбата без уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е неоснователна.

 

По Заповед № РД 114 / 12.02.2015 година на Министъра на околната среда и водите с Писмо изх. № УО - 311 / 18.02.2015 година до кметовете на общини в област Пловдив Директорът на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив предписва извършването на цялостен обход на речните легла и прилежащите територии и при констатиране на наличие на нерегламентирано изхвърляне на отпадъци същите да се почистят и да се предприемат мерки за недопускане на последващо замърсяване със срок на изпълнение до 18.03.2015 година.

Писмото на Директора на РИОСВ – Пловдив постъпва в Общинска администрация – Първомай на 20.02.2015 година и със Заповед № РД – 15-99 / 24.02.2015 година Кметът на Община Първомай нарежда изграждането на комисии, в чиито състав влизат и кметовете на съответното населено място. Тези комисии следва ежемесечно да извършват оглед и да следят за състоянието на речните легла в границите на населените места, като при констатиране на намалена проводимост и замърсяване, на нерегламентирано изхвърляне на отпадъци, изискващи предприемане на дейности по почистване на речните корита от строителни и битови отпадъци и предприемане на мерки за недопускане на последващо замърсяване, както и премахване на израснала във водното течение растителност, всяка комисия да изготви констативен протокол.

Във връзка със Заповедта на Министъра и Писмото на Директора на Регионалната инспекция в град Пловдив на 14.04.2015 година актосъставителят И.К. (началник-отдел „Управление на отпадъците и опазване на почвите” в Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив) и негова колежка извършват проверка в село Драгойново за наличие на замърсяване на речните корита и прилежащи територии в населеното място.

В присъствието на старши експерт по екологията към Община Първомай – свидетелят Р.С.Я., и кметския наместник на селото П.П. е извършен обход на населеното място с автомобил на Инспекцията. Констатирани са под моста на река Кайлийка при влизане в селото, в района на фурната и до горния стопански двор замърсявания със смесени битови отпадъци, пластмасови опаковки, строителни отпадъци, а в коритото на реката – и гъста растителност и множество паднали дървета и клони.

За установеното свидетелят И.К. и колежката му съставят Констативен протокол № 0003660 / 14.04.2015 година по чл. 155, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда, а кметският наместник на село Драгойново им показа две докладни записки от края на месец март 2015 година до Кмета на Община Първомай с искане за отпускане на средства за почистване на реката и обяснява, че той самият не разполага с бюджет за тази цел.

На 14.05.2015 година в Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив в присъствието на кмета жалбоподател и свидетели, между които и старши експертът по екологията към Общината, е съставен и връчен Акт № 24 за установяване на административно нарушение.

След съставяне на АУАН № 24 / 14.05.2015 година свидетелят Р.Я. и двамата заместник-кметове на Община Първомай вземат решение за среща с всички кметове и кметски наместници на селата във връзка с необходимите им техника и работници за почистване на речните корита и общинските пътища от отпадъци и за целта в село Драгойново на 18.05.2015 година са назначени двама работници на граждански договори, които да отстранят замърсяванията, като също е осигурена тежка техника (багер) за премахване на строителните отпадъци.

На 15.06.2015 година на Директорът на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив издава Наказателно постановление № 54, предмет на делото.

В края на месец ноември – началото на месец декември 2015 година старши експертът по екологията към Община Първомай заедно със свои колеги обикаля участъците, на които са констатиран нерегламентирани замърсявания от служителите на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, и установява, че всички отпадъци са почистени.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните свидетели, от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

За констатираното нарушение правилно са посочени разпоредбите на чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо във връзка с чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците. Първата норма визира: Наказва се с глоба от 3000 до 10000 лв., ако не подлежи на по-тежко наказание, кмет на община и / или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места..., а според другия законов текст Кметът на общината отговаря за предотвратяването на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и / или създаването на незаконни сметища и организиране на почистването им.

Член 151 от Закона съдържа както императивното правило на поведение, така и следващата се за неизпълнението санкция, а чл. 19, ал. 3 – конкретните отговорности на общинския кмет, и в случая не се спори, че жалбоподтелят има качеството „кмет” на Община Първомай и като избран пряко от населението орган на изпълнителната власт ръководи цялата дейност на общината по силата на чл. 44, ал. 1, т. 1 от ЗМСМА.

Отчита се, че със Заповед № РД – 15-334 / 25.06.2013 година на Кмета на Община Първомай са оправомощени главните организационни специалисти, кметските наместници и кметовете на територията на общината да контролират дейностите по чл. 112, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците, да извършват проверки, съгласно чл. 119 и чл. 120 от Закона и да съставят констативни протоколи за това, като при констатирани нарушения да дават задължителни предписания със срок за отстраняване и / или да съставят актове за установяване на административни нарушения по Закона за управление на отпадъците. Но видно от приложените по делото Писмо изх. № 10-00-3 / 05.08.2015 година на Заместник-кмета на Община Първомай до кметовете и кметските наместници на селата в Общината и Уведомителните писма от последните, действия по осъществяване на контрол по изпълнение на Заповедта от 25.06.2013 година са предприети едва след издаване на атакуваното Наказателно постановление, а жалбоподателят е разполагал с цял месец за изпълнение на предписанията по Писмо изх. № УО - 311 / 18.02.2015 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив и дори с още месечен срок, предвид датата на проверката. И още – не се сочат данни за липса на финансови средства например, за да не се извърши своевременно констатиране от Община Първомай на наличните нерегламентирани замърсявания и да не се предприемат мерки за премахването им, а това да е направено месеци по-късно от крайния срок на предписанието и то след като е ангажирана административнонаказателната отговорност на Кмета с атакуваното Наказателно постановление.

Отчита се още, че във връзка с дадените от Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив предписания Кметът на Община Първомай издава нарочна Заповед № РД – 15-99 / 24.02.2015 година, но с индивидуален административен акт не са предоставени правомощия на включените в комисиите кметове на съответните населени места да извършват дейности по чл. 112, ал. 1 от Закона за управление на отпадъците. Напротив, в т. 2 от Заповедта общинският кмет изрично се нарежда: „Комисията да изготви констативен протокол, за причините поради които е намалена проводимостта на речните легла, които да ми представят за одобрение”, а в т. 3 – „Въз основа на констативния протокол, с моя заповед се определят участъците от реката с намалена проводимост и дейностите, които са необходими да се предприемат за почистването им”. Нещо повече – с Докладна записка изх. № 11 / 23.03.2015 година Кметският наместник на село Драгойново до Кмета на Община Първомай специално сочи съществуването на свлачища в района на реката и съборени дървета, както и нуждата от почистване на наноси с пясък и чакъл, но няма данни да му е осигурена нужната техника преди проверката от актосъставителя, нито да са му отпуснати средства.

Горепосоченото води на извод за правилно приложение на Закона за управление на отпадъците за ангажиране на административнонаказателната отговорност на Кмета на Община Първомай при липса на условия за маловажност на случая по чл. 28 от ЗАНН.

Наказанието за това нарушение е в границите на посоченото в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, и е съобразено с правилата на чл. 27, ал. 2 – глобата е в минимума, а самото нарушение е описано в Акта за установяването му и в издаденото въз основа на него Наказателно постановление, конкретизирано по време, място и извършител и са изпълнени всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН, за което са несъстоятелни възраженията на жалбоподателя в тази насока.

По мотиви от изложено и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, първи съдебен състав,

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № 54 / 15.06.2015 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, с което на А.А.П., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Първомай, област Пловдив, ЕИК 000471536, с адрес на седалище: град Първомай, улица „Братя Миладинови - юг” № 50, за нарушение на чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо във връзка с чл. 19, ал. 3, т. 15 от Закона за управление на отпадъците на основание същите разпоредби от Закона е наложена глоба в размер на 3000,00 (три хиляди) лева.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ