Р Е Ш Е Н И Е 

140

гр. Първомай, 09.12.2016 г.

 

В  И М Е Т О  Н А  Н А Р О Д А

 

РАЙОНЕН СЪД – ПЪРВОМАЙ, втори съдебен състав, в открито съдебно заседание на пети октомври две хиляди и шестнадесета година, с

 

                                                                                                           Председател: София Монева

 

Секретар: Петя Монева,

след като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 359 по описа на съда за 2016 г., за да се произнесе, взе предвид следното:

Производство по реда на Раздел първи от Глава десета на Административнопроцесуалния кодекс (АПК) във вр. с § 19, ал. 1 от Преходните и заключителни разпоредби (ПЗР) към Закона за изменение и допълнение (ЗИД, обн. ДВ, бр.39 от 2011 г.) на АПК.

Постъпила е жалба вх. № *** г. /по описа на Общинска администрация – Първомай/, с която К.В.И., с ЕГН: **********, с посочен адрес за съдебна кореспонденция: ***, процесуално представлявана по пълномощие от адв. Г.С.Г., вписан в регистъра на Адвокатска колегия – Стара Загора, с посочен адрес на практиката: ***, моли съда да измени Заповед № *** г. на Кмета на Община – Първомай, като постанови изземване на поземлен имот № ***, находящ се в землището на ***, от ползващия го без правно основание „Ш. - ***” ООД за стопанските 2014/2015 г. и 2015/2016 г. Излага доводи за незаконосъобразност на административния акт поради постановяването му при допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила, противоречие с материалноправни разпоредби и несъответствие с целта на закона. Застъпва становище, че в нарушение на чл. 9, ал. 2 и чл. 36 от АПК административният орган не е изпълнил нормативно вмененото му задължение служебно да събере необходимите за изясняване на фактическите положения по случая доказателства, което е рефлектирало върху крайния му извод за отсъствие на предпоставките на чл. 34, ал. 1 от ЗСПЗЗ относно стопанските 2014/2015 г. и 2015/2016 г.

Ответникът по жалбата Община – Първомай, представлявана от Кмета А. А. П., застъпва становище за нейната неоснователност и пледира за отхвърлянето й.

В открито съдебно заседание жалбоподателят лично и чрез процесуалния си представител адв. Г.С.Г. поддържа жалбата, ответникът по жалбата Община – Първомай не делегира процесуален представител, а заинтересованата страна „Ш. - ***” ООД чрез довереника си адв. И.С.Д. оспорва жалбата. 

Съдът, след като прецени събраните доказателства, поотделно и в тяхната съвкупност, и съобрази наведените от страните доводи, намира от фактическа страна следното:

Приобщените доказателствени материали позволяват да се установи, че административното производство е инициирано по искане вх. № *** г. /л. 8-9/, отправено до Кмета на Община – Първомай от оспорващия К.В.И. в качеството й на наемател на реституиран земеделски имот № ***, с начин на трайно ползване: нива, с площ от *** дка, осма категория на земята при неполивни условия, находящ се в местността „М.” в ***, при граници и съседи: имот № ***, и имот № *** на наследниците на Г. З. Х., за издаване по реда на чл. 34, ал. 1 от Закона за собствеността и ползването на земеделските земи (ЗСПЗЗ) на заповед за изземването му от неговия неправомерен ползвател в лицето на конституираното като заинтересована страна в настоящия процес „Ш. - ***” ООД и за предоставянето му на молителката, както и за задължаване на първия да внесе по банкова сметка *** – Първомай сума, представляваща трикратния размер на средното годишно рентно плащане, и за неговото санкциониране на основание чл. 40 от ЗСПЗЗ. В искането се навеждат данни, че през стопанските 2013/2014 г., 2014/2015 г. и 2015/2016 г. търговецът „Ш. - ***” ООД стопанисвал без правно основание посочената земеделска земя по предназначение за земеделско производство, от което извличал добиви и ползи.

Пред административния орган жалбоподателката легитимира правния си интерес с Договори за наем на земеделска земя, сключени на 20.04.2014 г. /л. 10-11/, 05.08.2014 г. /л. 12/ и 21.07.2015 г. /л. 13-14/ съответно за стопанските 2013/2014 г., 2014/2015 г. и 2015/2016 г. с наемодателя М. В. Н., с ЕГН: **********,***, която видно от Удостоверение изх. № *** г. за наследници /л. 17/, издадено от Община – Първомай, обл. Пловдив, се явява единствен законен наследник на лицето А. Д. И., роден на *** г. и починал на *** г., и респективно едноличен притежател на правото на собственост върху процесния имот, възстановено в полза на универсалните правоприемници на последния с Решение № *** г. на Общинска служба по земеделие и гори – Първомай за възстановяване правото на собственост на земи в съществуващи или възстановими стари реални граници в землището на ***. Сред доказателствената съвкупност фигурират приложени два разходни касови ордера съответно от 21.07.2015 г. /л. 87/ и от 31.08.2016 г. /л. 88/, които удостоверяват престации на жалбоподателката в изпълнение на задължението й за плащане на наемна цена по последните два от така изброените договори.  

Приканен в хода на предприетата административна процедура с писмо изх. № *** г. на Кмета на Община – Първомай /л. 19/ да заяви позицията си и да представи доказателства, с молба вх. № *** г. /л. 33/ управителят на „Ш. - ***” ООД отрича твърденията за упражнявана от дружеството фактическа власт върху процесната недвижимост както за минал, така и за настоящ момент. 

В отговор на запитване на Кмета на Община - Първомай, отправено с писмо изх. № *** г. /л. 25/, с писмо изх. № *** г. и вх. № *** г. /л. 28-29/ Директорът на Областна дирекция – Пловдив на Държавен фонд „Земеделие” предоставя извлечение /л. 30/ от изготвения на основание чл. 9, ал. 4 от Наредба № 5/27.02.2009 г. за условията и реда за подаване на заявления по схеми и мерки за директни плащания публичен регистър на имотите от картата на възстановената собственост или от кадастралната карта, попадащи в рамките на регистрирани по реда на чл. 7 земеделски парцели, според което процесният имот е очертан и заявен за подпомагане при площ на пресичането му с тази на блока на земеделско стопанство от 0, 15 ха, както следва: за кампания по директни плащания 2014 г. – от „Ш. - ***” ООД, а за кампания по директни плащания 2015 г. - от лицето Д. П. Т., като за неприключилата кампания 2016 г., протичаща в периода от 1 март до 9 юни 2016 г., сведения за бенефициента не са оповестени.  

С писмо изх. № *** г. и вх. № *** г. на Началника на Общинска служба по земеделие – Първомай /л. 34/ Кметът на Община – Първомай е известен, че органът по поземлената собственост не разполага с друга информация за действителния ползвател на имота, освен с Договор вх. № *** г., сключен между К.В.И. и М. В. Н. за стопанската 2015/2016 г.

Въз основа на събраните по административната преписка доказателства административният орган се произнесъл със Заповед № *** г. /л. 35-37/, с която на основание чл. 34, ал. 1 и чл. 44, ал. 2 във вр. с ал. 1, т. 8 от Закона за местното самоуправление и местната администрация разпоредил изземване на нива № *** от неправомерния й ползвател „Ш. - ***” ООД за стопанската 2013/2014 г. и предаването й на правомерния в лицето на жалбоподателката, наред с което на основание чл. 34, ал. 6 от ЗСПЗЗ указал, че в тридневен срок от датата на издаване на заповедта ползващият без правно основание може да внесе по конкретно посочена банкова сметка *** - Първомай сумата от 31, 93 лева, представляваща трикратния размер на средното годишно рентно плащане за землището на ***, за стопанската 2013/2014 г., определен съобразно този, посочен в Протокол от 10.02.2014 г. на комисия, назначена със Заповед № *** г. на Директора на Областна дирекция „Земеделие” – Пловдив. В мотивите на оспорения административен акт Кметът на Община – Първомай изложил съображения за недоказаност на твърденията за неправомерно ползване на имота от страна на „Ш. - ***” ООД за стопанските 2014/2015 г. и 2015/2016 г.

В хода на съдебното дирене са ангажирани гласни доказателства чрез разпит на свидетелите Г. Т. Г., А. Д. Б. и Ж. С. Й., чиито показания съдът кредитира изцяло, тъй като с удовлетворителна конкретика, логичност и безпротиворечивост възпроизвеждат непосредствени възприятия досежно релевантни за предмета на административния спор обстоятелства и са депозирани от лица с некомпрометирана обективност. Преценен с резервите, предписани от чл. 172 от ГПК във вр. с чл. 144 от АПК, свидетелският разказ на свид. З. П. Т. също се ползва с доверието на съда, тъй като кореспондира с приобщените гласни и писмени доказателствени източници. Доколкото не пресъздават относими към процесния случай факти, показанията на свид. Н. П. К. не се ценят с доказателствена стойност.

Свидетелите Г. и Т. излагат осведоменост, че през стопанските 2014/2015 г. и 2015/2016 г. процесният имот е обработван от „Ш. - ***” ООД за отглеждане и добив на пшеница.

Гласните доказателствени средства сочат също, че на 03.08.2016 г. по възложителство на жалбоподателката представители на „З-Г.” ЕООД осъществили трасиране на земеделски имоти в землището на ***, включително и на този с имотен № ***, в уверение на което е съставен приетият по делото Протокол от 03.08.2016 г. /л. 62-63/. Следва да се отбележи, че посоченият протокол съставлява частен удостоверителен документ и като такъв е лишен от обвързваща съда материална доказателствена сила по отношение на засвидетелстваните с него изгодни за оспорващия данни за ползвателя на трасираните земеделски парцели.

При така установените фактически положения настоящият съдебен състав намира жалбата за процесуално допустима, тъй като е подадена в срока по чл. 149, ал. 1 от АПК от активно легитимиран по смисъла на чл. 147, ал. 1 от АПК субект срещу подлежащ съгласно чл. 34, ал. 2 от ЗСПЗЗ на съдебен контрол индивидуален административен акт пред родово и местно компетентния съобразно § 19, ал. 1, изр. І-во от ПЗР към ЗИД на АПК съд.

Разгледана по същество, същата се преценя за основателна по следните съображения:

В изпълнение на процесуалното си задължение по чл. 168, ал. 1 от АПК да осъществи изчерпателен контрол за законосъобразност в контекста на всички отменителни основания, предвидени в чл. 146 от АПК, съдът намира, че оспорената заповед в обжалваната й част е издадена от предметно и териториално компетентен орган в лицето на Кмета на Община – Първомай, чиито правомощия произтичат от чл. 34, ал. 1 от ЗСПЗЗ, в установената от чл. 59, ал. 2 от АПК писмена форма, но при постановяването й са допуснати съществени нарушения на административнопроизводствените правила.

На първо място, същата не удовлетворява процесуалното изискване на чл. 59, ал. 2, т. 5 от АПК, тъй като изразената от административния орган воля за отказ да издаде заповед за изземване на земеделски имот № *** е намерила външен израз единствено в мотивите му, без да се обективира в разпоредителната му част.

Отделно от горното изводът в гореуказания смисъл е формиран в разрез с новелата на чл. 35 от АПК, който повелява на административния орган да пристъпва към издаване на индивидуален административен акт едва след изясняване на фактите и обстоятелствата от значение за случая.

С разпоредбата на чл. 34, ал. 1 от ЗСПЗЗ е нормиран бърз административен способ за изземване на реституирани имоти със земеделско предназначение с цел да се гарантира стабилност при ползването на земеделските земи като основа за земеделско производство.

Приложимостта му изисква положителна безспорна и безпротиворечива констатация на следните кумулативно изискуеми материалноправни предпоставки: 1/ отправено искане 2/ от собственик или ползвател на правно основание за изземване на земеделски имоти, 3/ възстановени по реда на ЗСПЗЗ, които 4/ съобразно постановките на Тълкувателно решение № 1/25.01.2013 г. на ВАС по т. д. № 3/2011 г. следва да се категоризират като земеделски земи по смисъла на чл. 2 от ЗСПЗЗ, и 5/ които се ползват неправомерно.

Компетентният административен орган е процесуално задължен, ръководейки се от принципите на истинност и на служебното начало, регламентирани съответно в чл. 7 и чл. 9 от АПК, при спазване на административнопроизводствените правила да установи гореизброените условия чрез нормативно допустимите способи за доказване. 

Закрепеният в чл. 9, ал. 2 от АПК принцип на служебното начало намира проявление както в общата процесуална норма на чл. 36 от АПК, така и в особената разпоредба на чл. 34, ал. 1, изр. ІІ-ро от ЗСПЗЗ, която указва неизчерпателно конкретни действия за установяване на неправомерното ползване, изразяващи се в служебно изискване на информация от Държавен фонд „Земеделие” - Разплащателна агенция, или от регионалните му териториални структури и/или от общинската служба по земеделие по местонахождението на имотите, съответно от службата по геодезия, картография и кадастър, без обаче да дерогира приложимостта на доказателствения инструментариум на АПК. Сезиран с искане за административно изземване на конкретно посочена земеделска земя, Кметът на Община - Първомай е следвало служебно да прояви активност, като с дължимата задълбоченост и всеобхватност реализира необходимите процесуални действия по фактическо установяване на предпоставките на чл. 34, ал. 1, изр. ІІ-ро от ЗСПЗЗ.

Съгласно чл. 39, ал. 1 от АПК фактите и обстоятелствата се установяват чрез обяснения, декларации на страните или на техни представители, сведения от неучастващи в производството лица, писмени и веществени доказателствени средства, заключения на вещи лица и други средства, които не са забранени със закон. Естеството на подлежащите на доказване в конкретния случай обстоятелства предопределя огледът и експертизата като ефективни доказателствени способи, които обаче административният орган не е упражнил. Не са изискани по реда на чл. 44 от АПК и сведения от лицата, посочени от жалбоподателката.

Предприетото от Кмета на Община – Първомай проучване се изчерпва с отправени запитвания до „Ш. - ***” ООД, Общинска служба по земеделие – Първомай и Държавен фонд „Земеделие”, чиито отговори не изясняват фактическата обстановка в степента, изискуема се от чл. 35 от АПК.

Оспореното административно произнасяне разкрива и пороците на чл. 146, т. 4 и т. 5 от АПК, тъй като в противоречие с материалната разпоредба на чл. 34, ал. 1 от ЗСПЗЗ и в несъответствие с нейната цел, административният орган е изследвал основателността на искането за период, предхождащ подаването му.

Нормата на чл. 34, ал. 1 от ЗСПЗЗ въвежда защитен механизъм, който е призван да охрани интересите на правомерния ползвател, като отстрани неправомерния от съответния земеделски имот, и респективно е предназначен да преустанови незаконосъобразното действие, бездействие или състояние, ако същото е налично към момента на властническата намеса. Предвид казаното упражняването на визирания способ за минал период изпада във флагрантна колизия с материалноправната му уредба и с нейната цел, тъй като се явява безпредметно и практически неизпълнимо. Продължителността на периода на неправомерното ползване е релевантна и административният орган би могъл да я издири и/или да я съобрази единствено с оглед приложението на чл. 34, ал. 6 от ЗСПЗЗ. Следва да се подчертае, че в настоящата хипотеза с искане за изземване на имота за минал период Кметът на Община – Първомай дори не е бил сезиран. Фактическото изложение на искане вх. № *** г. /л. 8-9/ действително изнася сведения, че въпросната експлоатация датира от предходни стопански години, но молителят изтъква, че същата продължава и към настоящия момент, назовавайки текущата стопанска 2015/2016 г., и претендира защита по реда на чл. 34, ал. 1 от ЗСПЗЗ занапред. Съдът не споделя възприетия от административния орган подход да ограничава волеизявлението си по чл. 34, ал. 1 от ЗСПЗЗ с темпоралните рамки на конкретна стопанска година. Последното не само не се изисква от посочената разпоредба, но и създава правна несигурност, тай като заблуждава адресатите на административния акт, че същият разполага с обратно действие и/или че поражда правни последици до определен краен срок в бъдещото.     

Гореизложеното мотивира съда на основание чл 172, ал. 2, предл. ІІ-ро във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК да отмени така оспорения отказ като незаконосъобразен и да постанови изпращане на преписката на административния орган с указания по тълкуването и прилагането на закона.

С оглед изхода на делото се обосновават процесуалните предпоставки на чл. 143, ал. 1 от АПК за ангажиране отговорността на ответника по жалбата за репариране на разноските на оспорващия за квалифицирана процесуална защита от един адвокат, възлизащи в размер на 300, 00 лева, чието действително разходване е удостоверено в разписката, инкорпорирана в приложения Договор за правна защита и съдействие № *** г. /л. 77а/.  

Искането на жалбоподателя за възстановяване на съдебно-деловодните му разходи за внесена държавна такса в размер на 10, 00 лева и за депозит за събиране на гласни доказателства в размер на 40, 00 лева, следва да се остави без уважение по съображения, че съгласно § 16, ал. 1 от ПЗР на ЗСПЗЗ държавна такса в настоящото производство не се дължи и респективно не следва да се възлага в тежест на ответната страна, а депозитът за призоваване на свидетели, внесен в размер на 30, 00 лева по платежно нареждане/вносна бележка за плащане от/към бюджета с *** г. /л. 83/, издадено от „***, е останал неизразходван.

Водим от горното и на основание чл 172, ал. 2, предл. ІІ-ро във вр. с чл. 173, ал. 2 от АПК, съдът

 

Р Е Ш И:

 

ОТМЕНЯ Заповед № *** г. на Кмета на Община – Първомай, в частта, с която се отказва изземване на земеделски имот № ***, с начин на трайно ползване: нива, с площ от *** дка, осма категория на земята при неполивни условия, находящ се в местността „М.” в ***, от неправомерния му ползвател „Ш. - ***” ООД и предаването му на ползвателя на правно основание К.В.И..

ВРЪЩА административната преписка на Кмета на Община - Първомай за произнасяне по искане вх. № *** г. съобразно задължителните указания по тълкуването и прилагането на закона, дадени в мотивната част на настоящото решение.

ОСЪЖДА Община – Първомай, с ЕИК: ***, със седалище и адрес на управление: ***, представлявана от Кмета А. А. П., да заплати на К.В.И., с ЕГН: **********, с посочен адрес за съдебна кореспонденция: ***, процесуално представлявана по пълномощие от адв. Г.С.Г., вписан в регистъра на Адвокатска колегия – Стара Загора, с посочен адрес на практиката: ***, сумата от 300, 00 лева – разноски за квалифицирана процесуална защита от един адвокат.

ОСТАВЯ БЕЗ УВАЖЕНИЕ искането на К.В.И., с ЕГН: **********, с посочен адрес за съдебна кореспонденция: ***, процесуално представлявана по пълномощие от адв. Г.С.Г., вписан в регистъра на Адвокатска колегия – Стара Загора, с посочен адрес на практиката: ***, за присъждане на сторените в настоящата инстанция съдебно-деловодни разноски за внесена държавна такса в размер на 10, 00 лева и за внесен депозит за събиране на гласни доказателства в размер на 40, 00 лева.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от деня на съобщението, че е изготвено.

 

                                                                             РАЙОНЕН СЪДИЯ: (п)

 

СМ/ЕД