№ 19

 

град Първомай, 20.06.2014 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на десети април две хиляди и четиринадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря П.М.,

като разгледа докладваното от Председателя АНД № 9 по описа на Съда за 2014 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 67 / 12.12.2013 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Пловдив, с което на А. А. П., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 3000,00 (три хиляди) лева за нарушение на същия текст от закона.

Жалбоподателят А. А. П. моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата. Редовно призован, не се явява в съдебно заседание, не изпраща представител, не взема становище.

Въззиваемата страна РИОСВ – Пловдив чрез представителя си юрисконсулт К.О.О. моли Съдът да остави жалбата без уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

На 17.09.2014 година в РИОСВ – Пловдив на зелен телефон постъпва сигнал за запалване на общинско сметище в град Първомай, квартал Дебър, и на 18.09.2014 година актосъставителят И.К.С., главен експерт в отдел „Управление на отпадъците и опазване на почвите” в РИОСВ – Пловдив, и нейни колеги посещават имот № 800422 в землището на град Първомай, местност Кошитско юртверто - бивше депо за отпадъци на територията на общината, за което със Заповед № РД – 143 / 16.07.2009 година на Директора на РИОСВ – Пловдив е разпоредено преустановяване на експлоатацията му.

Проверката се извършва около 10 часа сутринта в присъствието на представител на Община Първомай - Х. К. С., ръководител на отдел „Чистота”.

Установява се, че обектът се охранява до 17:30 часа от един човек по думите на представителя на Общината, но депото не е оградено, нито има табели, забраняващи изхвърлянето на отпадъци, а до него стигат пътища, по които е възможен достъп с превозни средства.

Направен е обход и се констатират на 100 – 200 метра една от друга няколко купчини разпилени пресни битови отпадъци, както и два димящи участъка в сметището, и багер, който зарива със земна маса.

За новите отпадъци представителят на Община Първомай обяснява, че по изключение - ако има техническа неизправност на превозващия ги автомобил или ако самите отпадъци се самозапалят в автомобила - се налага разтоварването им на вече закритото сметище, а по принцип тези отпадъци се извозват до депото в град Асеновград, за което Община Първомай има сключен договор.

След разговора с Х. С. актосъставителката прави извод, че сметището продължава да се използва, макар и инцидентно, в нарушение на Заповедта на Директора на РИОСВ – Пловдив от 16.07.2009 година.

За установените от огледа обстоятелства на място е съставен Констативен протокол с предписания за предприемане на мерки за загасяване на димящите участъци и преустановяване на депонирането на отпадъци на това сметище. Протоколът е подписан от служителите на РИОСВ – Пловдив и от Х. К. С. като представител на Община Първомай.

На 18.11.2013 година в присъствието на кмета А. П. и на свидетелите при установяване на нарушението е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 77, екземпляр от който е връчен на жалбоподателя.

Впоследствие е издадено и атакуваното Наказателно постановление.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания свидетел, от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо от ЗУО за това, че в качеството си на кмет на Община Първомай, ЕИК *, с адрес на седалище: * осъществява състава на посоченото нарушение, като не предприема мерки за предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места, за което му е наложена глоба на основание същия текст от Закона.

Съгласно посочената разпоредба, с глоба от 3000 до 10000 лв, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва „кмет на община и / или длъжностно лице, което не предприеме мерки за предотвратяване изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и / или създаването на незаконни сметища и / или организиране на почистването им”.

Нормата съдържа едновременно и императивно правило за поведение, и следващата се за неизпълнението му санкция, за което възраженията на жалбоподателя в тази насока са неоснователни.

Но в настоящия случай не се доказа по категоричен начин именно кметът на Община Първомай да е субектът на нарушението, а не друго лице, притежаващо длъжностно качество и отговарящо за съответните дейности с отпадъци.

Видно от писмената доказателствена съвкупност по изпълнение на Заповед № РД – 143 / 16.07.2009 година на Директора на РИОСВ – Пловдив, Кметът на Община Първомай предприема редица мерки за преустановяване на експлоатацията на депото на територията на общината, рекултивацията му и предотвратяване на последващото му използване: с Писмо изх. № 32-00-35 / 20.07.2009 година до Кмета на Община Асеновград се иска разрешение за депониране на битовите отпадъци на Община Първомай на сметището в град Асеновград, за което Решение № 572 по Протокол № 27 / 22.07.2009 година на Общински съвет, град Асеновград, е дадено съгласие; с Писмо изх. № 32-00-35 / 28.07.2009 година дружествата на територията на Община Първомай, от чиято производствена дейност се получават отпадъци, са уведомени за Заповедта на Директора на РИОСВ – Пловдив; със Заповед № РД-15-770 / 30.09.2009 година Кметът забранява изхвърлянето на всички видове отпадъци на общинското депо, за което отново са уведомени дружествата на територията на Община Първомай, от чиято производствена дейност се получават отпадъци; на 29.06.2011 година Кметът на Община Първомай представя на Министерство на околната среда и водите заявление за финансиране на проект за рекултивация на депото за твърди битови отпадъци, работен проект за рекултивация и закриване на старото общинско депо в землището на квартал Дебър и други, изискуеми във връзка с проекта документи; преди проверката през 2013 година са изпратени и редица документи до Предприятие за управление на дейностите по опазване на околната среда при Министерство на околната среда и водите във връзка с проект по рекултивация и закриване на старото общинско депо в землището на квартал Дебър; през 2011 година и през 2013 година преди и след проверката са сключени редица граждански договори с физически лица с предмет контрол на депото за битови отпадъци в квартал Дебър, а след проверката с Писмо изх. № 32-00-35 / 23.09.2013 година жалбоподателят уведомява Директора РИОСВ – Пловдив за предприетите незабавни действия във връзка с предписанията по Констативен протокол № 0002274 / 18.09.2013 година.

Горното води до извод за недоказаност на вмененото в отговорност нарушение, че именно Кметът на Община Първомай е виновен за констатираните на 18.09.2013 година купчини разпилени пресни битови отпадъци и два димящи участъка в бившето сметище в квартал Дебър.

От друга страна, видно от Констативен протокол № 0002274 / 18.09.2013 година, проверката е извършена по реда на Закона за опазване на околната среда и приключила с цитирания констативен протокол, издаден на основание чл. 155, ал. 1 от посочения закон. И дадените преписания са по реда на чл. 155, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда. Относимата санкционна норма за неизпълнение на задължително предписание по този законов текст е чл. 166, т. 3 от Закона за опазване на околната среда, а не по реда на друг закон, в случая Закон за управление на отпадъците – допуснато е и неправомерно смесване на материалноправни и процесуалноправни норми, уреждащи различни процедури: извършена е проверка и са дадени задължителни предписания по реда на един закон, а е ангажирана административнонаказателна отговорност по друг закон.

Съгласно текста на чл. 120 от Закона за управление на отпадъците, „При извършване на проверките контролните органи по чл. 119, ал. 1 съставят констативни протоколи. При констатирани нарушения контролните органи дават задължително предписание в констативния протокол с определен срок за тяхното отстраняване и / или съставят актове за установяване на административни нарушения”. Не е пречка да бъде съставен акт по Закона за управление на отпадъците, без издаване на констативен протокол при установяване на нарушение, нито пък за констатирани с протокол по Закона за опазване на околната среда нарушения да се търси отговорност на виновно лице при наличие на предпоставки за това, но по същия закон.

Но в случая, видно от изпратените до жалбоподателя покани изх. № 2427 от 08.10.2013 година и от 21.10.2013 година, в Акта е описано нарушение, констатирано на 18.09.2013 година по реда на Закона за опазване на околната среда, което е самостоятелно основание за отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, първи съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № 67 / 12.12.2013 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, с което на А. А. П., ЕГН **********, в качеството му на кмет на Община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 151, ал. 2, т. 6, предложение първо от Закона за управление на отпадъците е наложена глоба в размер на 3000,00 (три хиляди) лева за нарушение на същия текст от закона.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ