№ 73
град Първомай, 19.12.2013 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на двадесет и първи ноември две хиляди и тринадесета година с
Председател Спасимир
Здравчев
с
участието на секретаря атанаска Гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя НАХД № 193 по описа на Съда за
2013 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл.
59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № К – 0027349
от 30.05.2013 година на Директора на Регионална дирекция – Пловдив на Комисия
за защита на потребителите, с което на ЕТ „В. – П. П.”, ЕИК *, със седалище и
адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица *, представлявано от собственика
и управителя П. П. П. с ЕГН **********, е наложена имуществена санкция в
размер 500 (петстотин) лева на основание чл. 222 от Закон за
защита на потребителите за нарушение по чл. 127, ал. 2 от същия закон.
Жалбоподателят П. П. П. в качеството си на собственик
и управител на едноличния търговец моли Съдът да отмени наказателното
постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание.
Въззиваемата страна – Директорът на Регионална
дирекция – Пловдив на Комисия за защита на потребителите - София – редовно
призована, не изпраща представител в съдебно заседание, но взема отношение по
същество със Становище вх. № 5930 от М.Г.Б., младши юрисконсулт при Комисия за
защита на потребителите – Пловдив.
Съдът, след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване, от фактическа и правна
страна намира следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН
и е процесуално допустима, а разгледана
по същество, същата е основателна.
При извършена проверка на 27.03.2013 година
(започнала по служебен бон и Констативен протокол в 11:15 часа) във фризьорски
салон в град Първомай, улица *, стопанисван от ЕТ „В. – П. П.” - Първомай, в
присъствието на собственика и управителя П. П. и на свидетеля Л.Д.К., фризьорка
в обекта, В.И.Г., старши инспектор в Регионална дирекция Пловдив към Комисия за
защита на потребителите, установява, че обектът е в работен режим, че са налични
ценоразпис за предлаганите услуги, информация за фирма, работно време и
отговорник на обекта, касов апарат че се издават касови бонове.
От управителя на фирмата е изискан Регистър на рекламациите, при което П. П.
представя ученическа тетрадка с етикет: „Книга за похвали и оплаквания”, която
не е подпечатана и в която липсва информация за фирмата, търговския обект,
адреса му. Актосъставителката обяснява разликата между оплакване и рекламация,
управителката на търговския обект я пита как изглежда и книгата, за което
получава отговор, че има готови форми по книжарниците, но че регистър може да
бъде всеки разграфен, прономерован и прошнурован тефтер, съдържащ определени
реквизити.
За проверката от служителя на Комисията за защита на
потребителите е съставен Констативен протокол № К - 0137109 / 27.03.2013 година,
в който на жалбоподателя е указано кога да се яви в Регионалната дирекция –
Пловдив и какви документи да представи.
Още същия ден, след като приключва проверката, собственикът
и управителят на едноличния търговец закупува, прономерова и прошнурова Регистър за предявените рекламации, както
и „Книга за препоръки, похвали и оплаквания”, за които от книжарницата й
обясняват, че вървят заедно. Но на 29.03.2013 година не носи в Комисия за
защита на потребителите – Пловдив регистъра, а представя само „Книга за
препоръки, похвали и оплаквания”.
Актосъставителката прави копие на корицата на
представената книга и съставя Протокол за проверка на документи № К – 0068900 /
29.03.2013 година към Констативен протокол № К - 0137109 / 27.03.2013 година,
на чиято втора страница вписва като предписание, че търговецът е длъжен да
поддържа регистър на предявените пред него и пред упълномощени от него лица
рекламации на потребителите.
На същата дата в присъствието на жалбоподателя и на
двама свидетели е съставен и Акт за установяване на административно нарушение №
К – 0027349, който е връчен срещу подпис на П. П. и в който тя собственоръчно
вписва, че е уведомена за правото си на възражение в тридневен срок.
Още същия ден - 29.03.2013 година – П. П. подава Възражение
вх. № П – 03 – 1225 срещу съставения й акт, въз основа на който на 30.05.2013
година е издадено атакуваното Наказателно постановление № К – 0027349.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на
въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни и логични,
от приетите писмени доказателства и от приложената административнонаказателна
преписка.
Въз основа на фактически установеното Съдът намира
следното от правна страна:
Деянието на нарушителя правилно е подведено като
нарушение по чл. 127, ал. 2 от Закона за защита на потребителите, който гласи: Лицата по ал. 1 са длъжни да поддържат регистър
на предявените рекламации, а тези лица, съгласно ал. 1 на цитираната
разпоредба, са търговецът или
упълномощено от него лице.
Но по разбиране на настоящия съдебен състав с оглед
на конкретната тежест на извършеното нарушение във връзка с установените обстоятелства
същото представлява маловажен случай
по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК във връзка с чл. 11 от ЗАНН.
Касае се за нарушение, от което не са настъпили
никакви вредни последици, и при предоставена процесуална възможност
административнонаказващият орган не доказва други нарушения от страна на дружеството
жалбоподател, т.е. нарушението е първо за първо такова за ЕТ „В. – П. П.” -
Първомай.
От друга страна не е отчетено и обстоятелството, че са
спазени останалите изисквания на закона за функционирането на обекта на
проверката, касаещи защитата на правата на потребителите – налични ценоразпис
за предлаганите услуги, информация за фирма, работно време и отговорник на
обекта, касов апарат, издаване на касови бонове.
Още повече, че след извършване на проверката П. П. представя
в съдебно заседание и Регистър на
предявените рекламации.
В чл. 28 от ЗАНН е дадена възможност на
административнонаказващия орган да освобождава от административнонаказателна
отговорност, когато приеме, че случаят е маловажен, и да предупреди нарушителя,
че ще бъде санкциониран при повторно нарушение, и съгласно разпоредбата на чл.
53, ал. 1 от ЗАНН административнонаказващият орган е длъжен да обсъди тази
възможност преди издаване на наказателно постановление.
В конкретния случай в атакуваното Постановление
бланкетно е изписано, че не са налице
основания за прилагане на чл. 28 и чл. 29 от ЗАНН, без да са обсъдени
горепосочените обстоятелства, но настоящата инстанция е на мнение, че е
приложима нормата на чл. 28, буква А от ЗАНН, за което наказателното
постановление следва да се отмени, като същото се счете за писмено
предупреждение към жалбоподателя, че при повторно извършване на нарушение ще му
бъде наложено административно наказание.
Ето защо и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен
съд – Първомай, първи съдебен състав
Отменя Наказателно
постановление № К – 0027349 от 30.05.2013 година на Директора на Регионална
дирекция – Пловдив на Комисия за защита на потребителите, с което на ЕТ „В. – П.
П.”, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив,
улица *, представлявано от собственика и управителя П. П. П. с ЕГН **********,
е наложена имуществена санкция в размер 500 (петстотин) лева на
основание чл. 222 от Закон за защита на потребителите за нарушение по чл. 127,
ал. 2 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен
съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването
му.
Председател: (п)
СЗ
/ АГ