№ 74
град Първомай, 19.12.2013
година
Районен съд - Първомай, първи съдебен
състав, в открито заседание на деветнадесети ноември две хиляди и тринадесета
година с
Председател Спасимир Здравчев
с участието на секретаря Атанаска
гаджева,
като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 191 по
описа на Съда за 2013 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е
по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № К
– 0029324 от 29.05.2013 на Директора на Регионална дирекция – Пловдив на Комисия
за защита на потребителите, с което на „Българска телекомуникационна компания”
АД, ЕИК *, със седалище и адрес на управление: град София, *, представлявано от
изпълнителния директор Б.Ж.Л.М., гражданин на Република Франция, паспорт № *, издаден на 16.07.2004 година, е наложена
имуществена
санкция в размер 700 (седемстотин)
лева на основание чл. 222 от Закон
за защита на потребителите за нарушение по чл. 127, ал. 3 от същия закон.
Жалбоподателят „Българска
телекомуникационна компания” АД – София моли Съдът да отмени наказателното
постановление по съображения, изложени в жалбата. Редовно призован в съдебно
заседание, не изпраща представител.
Въззиваемата страна – Директорът на
Регионална дирекция – Пловдив на Комисия за защита на потребителите - София – редовно
призована, не изпраща представител в съдебно заседание, но взема отношение по
същество със Становище вх. № 5866 / 19.11.2013 година от М.Г.Б., младши
юрисконсулт при Комисия за защита на потребителите – Пловдив.
Съдът, след преценка на събраните по
делото доказателства и във връзка с направеното оплакване, от фактическа и
правна страна намира следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл. 59,
ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима,
а разгледана по същество, същата е основателна.
По повод на жалба на
потребител, заведена в Комисия за защита на потребителите – София и препратена
до Регионална дирекция – Пловдив, че телефон, предмет на рекламация,
многократно е дефектирал и че последната предявена рекламация е от януари 2013
година, при извършена проверка на 27.03.2013 година (започнала по фискален бон и
Констативен протокол в 11:31 часа) в търговски обект на „Виваком” в град
Първомай, *, в присъствието на Д.Д.Д., управител на обекта, С.К.Г., старши
инспектор в Регионална дирекция Пловдив към Комисия за защита на потребителите,
от представена сервизната поръчка, с която е приет телефон за рекламации, установява,
че потребителката Х.Р.А. е предявявала рекламация на 28.01.2013 година.
В хода на проверката от
управителя е изискано да бъде отворен Регистър на предявените рекламации,
поддържан в електронен вид от „Виваком” във всички търговски обекти, както и да
бъде направена разпечатка на всички предявени от Х.Р.А. рекламации.
При отварянето на Регистъра
на предявените рекламации в електронен вид актосъставителката вижда на
монитора, че последната предявена на 28.01.2013 година рекламация, не е
вписана. Управителят обяснява, че явно е пропуснато да бъде вписана
рекламацията, не отрича, че е приета.
За проверката от служителя на Комисията
за защита на потребителите е съставен Констативен протокол № К - 0130974 /
27.03.2013 година, към който са
приложени изисканите и представени от управителя на търговския обект заверени
копия от Сервизна поръчка № 250604 / 28.01.2013 година, Констативен протокол № 8642
/ 05.02.2013 година, снимков материал, оферта, както и разпечатка от
електронния регистър за предявени рекламации от името на Х.Р.А.. В Констативния
протокол е указано на жалбоподателя кога да се яви в Регионалната дирекция –
Пловдив, за да представи писмено становище по жалбата на Х.Р.А..
На 04.04.2013
година се явява упълномощен представител на търговеца, представя писменото
становище с приложени към него Становище № 00169 / 02.04.2013 година, Сервизна
карта след ремонт след сервизна поръчка № 247038 / 03.01.2013 година, Сервизна
карта след ремонт след сервизна поръчка № 221029 / 30.05.2013 година, Сервизна
карта след ремонт след сервизна поръчка № 217927 / 02.05.2012 година, Сервизна
карта след ремонт след сервизна поръчка № 208943 / 26.01.2012 година, Сервизна
поръчка № 247038 / 03.01.2013 година, Сервизна поръчка № 250604 / 28.01.2013
година, Сервизна поръчка № 221029 / 30.05.2012 година, Сервизна
поръчка № 217927 / 02.05.2012 година, Сервизна поръчка № 208943 / 26.01.2012
година, Констативен протокол № 8642 / 05.02.2013 година към сервизна поръчка № 250604
/ 28.01.2013 година, снимков материал. В присъствието на двама свидетели и на
пълномощника на дружеството жалбоподател е съставен Акт за установяване на
административно нарушение № К – 0029324, връчен на място.
Въз основа на Акта на 29.05.2013 година е
издадено атакуваното Наказателно постановление № К – 0029324.
Горната фактическа обстановка Съдът
приема за безспорно установена от показанията на разпитаните в съдебно
заседание на въззивната инстанция свидетели, които се кредитират като обективни
и логични, от приетите писмени доказателства и от приложената
административнонаказателна преписка.
Въз основа на фактически установеното
Съдът намира следното от правна страна:
Деянието на нарушителя правилно е подведено
като нарушение по чл. 127, ал. 3 от Закона за защита на потребителите, който
гласи: При предявяване на рекламация
лицата по ал. 1 задължително я описват в регистъра, а тези лица, съгласно
ал. 1 на цитираната разпоредба, са търговецът
или упълномощено от него лице, а съгласно ал. 2 на същия законов текст, Търговецът е длъжен да поддържа регистър на
предявените пред него и пред упълномощените от него лица рекламации.
Но по разбиране на настоящия съдебен
състав с оглед на конкретната тежест на извършеното нарушение във връзка с
установените обстоятелства същото представлява маловажен случай по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК във връзка с чл.
11 от ЗАНН.
Касае се за нарушение, от което не са
настъпили никакви вредни последици – видно от представената документация, на
датата на предявяване рекламацията е приета - съставена Сервизна поръчка с
конкретните оплаквания на потребителя и е задействана процедура по сервиза на
телефонния апарат. От друга страна, при предоставена процесуална възможност
административнонаказващият орган не доказва други нарушения от страна на дружеството
жалбоподател, т.е. нарушението е първо такова за „Българска телекомуникационна
компания” АД – София, а и предявените до 28.01.2013 година пет рекламации от Х.Р.А.
са вписани в Регистъра.
В чл. 28 от ЗАНН е дадена възможност на
административнонаказващия орган да освобождава от административнонаказателна
отговорност, когато приеме, че случаят е маловажен, и да предупреди нарушителя,
че ще бъде санкциониран при повторно нарушение, и съгласно разпоредбата на чл.
53, ал. 1 от ЗАНН административнонаказващият орган е длъжен да обсъди тази
възможност преди издаване на наказателно постановление.
В конкретния случай в атакуваното
Постановление бланкетно е изписано, че не
са налице основания за прилагане на чл. 28 и чл. 29 от ЗАНН, без да са
обсъдени горепосочените обстоятелства, но настоящата инстанция е на мнение, че
е приложима нормата на чл. 28, буква А от ЗАНН, за което наказателното
постановление следва да се отмени, като същото се счете за писмено
предупреждение към жалбоподателя, че при повторно извършване на нарушение ще му
бъде наложено административно наказание.
Ето защо и на основание чл. 63, ал. 1 от
ЗАНН Районен съд – Първомай, първи съдебен състав
Отменя Наказателно постановление № К – 0029324 от 29.05.2013 на Директора
на Регионална дирекция – Пловдив на Комисия за защита на потребителите, с което
на „Българска телекомуникационна компания” АД, ЕИК *, със седалище и адрес на
управление: град София, *, представлявано от изпълнителния директор Б.Ж.Л.М.,
гражданин на Република Франция, паспорт № *, издаден на 16.07.2004 година, е
наложена имуществена санкция в размер 700 (седемстотин) лева
на основание чл. 222 от Закон за защита на потребителите за нарушение по чл.
127, ал. 3 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване
пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните
за постановяването му.
Председател: (п)
СЗ / АГ