№ 42
град Първомай, 22.07.2013 година
Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в
открито заседание на двадесети юни две хиляди и тринадесета година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя НАХД № 85 по описа на Съда за
2013 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 59246-S012574 / 23.12.2011 година на Директора на
Териториална дирекция - Пловдив на Национална агенция за приходите, с което на ЕТ
„И.С. - 97”, БУЛСТАТ *, със
седалище и адрес на управление: ***, със собственик И.С.С., ЕГН **********, на основание чл. 185, ал. 2 от Закона
за данък върху добавената стойност (в редакцията от 30.11.2010 година) е наложена
имуществена
санкция в размер 3000 (три
хиляди) лева за нарушение по чл. 7,
ал. 2 във връзка с ал. 1 от Наредба № Н-18 / 13.12.2006 година (в редакцията й
от 29.06.2010 година), издадена от Министъра на финансите на основание чл. 118,
ал. 4 от Закона за данък върху добавената стойност.
Собственикът и управителят на едноличния търговец моли
Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени
в съдебно заседание на въззивната инстанция.
Въззиваемата страна Териториална
дирекция на НАП - Пловдив чрез процесуалния си представител младши юрисконсулт
М.М. моли Съдът да отхвърли
жалбата като неоснователна и да потвърди Наказателното постановление като
правилно и законосъобразно.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество,
същата е неоснователна.
На 10.05.2011 година ГД „Борба с организираната
престъпност” организира проверка в 10 обекта на територията на град Пловдив и
град Първомай, за които има информация, че се извършват залагания за хазартни
онлайн игри, като е изискано съдействие от НАП за установяване на нарушения
извън хазартните.
С тази цел инспекторът по приходите в Териториална
дирекция на НАП – Пловдив П.Ф.Г. (актосъставител) пристига в град Първомай,
област Пловдив и на улица * извършва проверка по спазване на данъчното и
осигурителното законодателство в обект бридж клуб „Сити” Палас”, стопанисван от
ЕТ „И. С. – 97”, село Градина, където заварва служители на полицейското
управление в Първомай, обезпечили помещението за започване на едновременна
проверка на всички обекти в областта.
Свидетелят П.Г. вижда в заведението десетина маси,
столове, кухненски бокс, от който могат да се изваждат храни и напитки, както и
компютърна конфигурация, на която разбира, че се правят залози за хазартни игри,
тъй като служители на полицията снемат показания от присъстващите.
По масите има менюта с цени на напитки
и храни, които се предлагат, по които актосъставителят се ориентира, че
заведението е бридж клуб „Сити Палас” на ЕТ „И. С. – 97”. Установява, че в
обекта липсва фискално устройство, въпреки наличните безалкохолни напитки,
храни, менюта с описани цени, включително празни бутилки от консумирани напитки
по масите. Не успява да направи контролна покупка, за да установи дали се
продават храни и напитки, поради късното си пристигане.
Проверяващият намира на бара и тетрадка
формат А5 с два вертикални разделителя на всяка страница, с вписана начална
дата 22.04.2011 година, в която установява описани консумирани напитки от
предишни дни.
На място е започнато съставянето
(попълване на първите три страници) на Протокол за извършена проверка № 1587 / 10.05.2011
година (бланка № 0060549), с който са иззети едно от менютата и тетрадката.
Собственикът и управителят на едноличния търговец И. С. собственоръчно вписва
възражения в Протокола и заявява, че обектът не работи, защото е в ремонт, но
актосъставителят не забелязва никакви индикации за протичане на ремонтни
дейности – прави му впечатление прясно боядисване, но не вижда строителни
материали нито каквито и да са данни, че в момента се извършват ремонтни
работи. След като в обекта не установява въведено в експлоатация и регистрирано
в компетентната дирекция на НАП фискално устройство и след като не са му
представени никакви документи за наличието му, актосъставителят кани
собственика на фирмата в 10:00 часа на 17.05.2011 година да се яви в
Териториалната дирекция на НАП – Пловдив за представяне на документи.
На 08.08.2011 година
проверката продължава в град Пловдив. Жалбоподателят представя изисканите Справка
за лицата, работещи по трудови / нетрудови отношения (граждански) отношения в
обект за месец март 2011 година, Справка за изплатените трудови възнаграждения
на работниците и служителите, работещи на обект за месец март 2011 година, Справка
за сключените трудови договори, изплатените възнаграждения и подадени
декларации обр. 1 и обр. 6. Носи Свидетелство за регистрация на фискално
устройство от 07.05.2008 година, Уведомление вх. № 16 – 2906 / 10.05.2011
година от И. С. С. до ТДД – Пловдив за смяна на адрес – от село Градина в град
Първомай, улица * - и самото фискално устройство, от което актосъставителят изважда
отчети, които прилага към Протокола от проверката, както и копия от
свидетелството и уведомлението. Жалбоподателят обяснява, че апаратът, който е
бил в Градина, след като премества дейността си в Първомай, е трябвало да бъде
ползван на улица *, за което е подал заявление за смяна на адрес.
Въпреки представените документи, тъй
като при самата проверка не е открито фискално устройство в обекта, а в
тетрадката, намерена в обекта, от доста по-ранни дати фигурират суми, записани
от бар и кухня, е съставен Акт за установяване на административно нарушение № S012574 / 08.08.2011 година – за липса на фискално
устройство в обекта.
Въз основа на Акта е издадено и
атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка Съдът приема за
безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на
въззивната инстанция свидетел, които се кредитират като обективни и логични, от
приетите писмени доказателства и от приложената административнонаказателна
преписка.
Въз основа на фактически установеното Съдът намира
следното от правна страна:
Деянието на нарушителя правилно е санкционирано по
текста на чл. 7, ал. 2 във връзка с ал.
1 от Наредба № Н-18 от 13.12.2006
година за регистриране и отчитане на продажбите в търговски обекти чрез
фискални устройствата (издадена на основание чл. 118, ал. 4 от ЗДДС),
съгласно чийто текст: „Не се допуска извършване на продажба на стоки и услуги
от лицата по чл. 3 без функциониращо
ФУ, освен в случаите, посочени в тази наредба” (ал. 2), като задължението за
лицата по чл. 3 „да монтират,
въведат в експлоатация и използват регистрирани в НАП ФУ от датата на започване
на дейността на обекта” е регламентирано в ал. 1, а безспорно жалбоподателят е
от кръга на лицата, длъжни да регистрират и отчитат извършваните от тях
продажби на стоки или услуги във или от търговски обект чрез издаване на
фискална касова бележка от фискално устройство, съгласно чл. 3 от Наредбата.
При безспорно установеното от доказателствената
съвкупност извършване на твърдяното в Наказателното постановление нарушение от
жалбоподателя, наказващият орган точно ангажира административно-наказателната
му отговорност по чл. 185, ал. 2 от Закона за данък върху добавената стойност,
според чийто текст едноличен търговец, който наруши реда и начина за
регистриране или въвеждане в експлоатация на фискалните устройства, се наказва
с имуществена санкция в размер от 3000 до 10000 лева.
Наложеното наказание е в съответствие с разпоредбата
на чл. 27 от ЗАНН, тъй като размерът от 3000,00 лева е определен в законовите
граници в минимума на предвиденото и е съобразен с тежестта на нарушението и
вредоносните последици: от една страна – отчетено е като отегчаващо обстоятелство
високата степен на обществена опасност на нарушението, защото се увреждат
интересите на държавата във връзка с контрол върху финансовия оборот, а от
друга страна като смекчаващо отговорността обстоятелство е отчетен фактът, че
нарушението е за първи път, което е изрично посочено и в атакуваното
Наказателно постановление.
Мотивиран от изложеното, Районен съд – Първомай,
първи съдебен състав счита, че обжалваното Наказателно постановление следва да
се потвърди и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Потвърждава Наказателно
постановление № 59246-S012574 / 23.12.2011
година на Директора на Териториална дирекция - Пловдив на Национална агенция за
приходите, с което на ЕТ „И.С. - 97”, БУЛСТАТ
*, със седалище и адрес на управление: *, със собственик И.С.С., ЕГН **********, на основание чл.
185, ал. 2 от Закона за данък върху добавената стойност (в редакцията от
30.11.2010 година) е наложена имуществена санкция в размер 3000 (три хиляди) лева за нарушение по чл. 7, ал. 2 във връзка с ал. 1 от Наредба №
Н-18 / 13.12.2006 година (в редакцията й от 29.06.2010 година) издадена от
Министъра на финансите на основание чл. 118, ал. 4 от Закона за данък върху
добавената стойност.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Председател: (п)
СЗ
/ АГ