№ 21

 

град Първомай, 13.05.2013 година

 

 

Районен съд - Първомай, първи съдебен състав, в открито заседание на двадесет и шести март две хиляди и тринадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря М.З.,

като разгледа докладваното от съдията НАХД № 23 по описа на Съда за 2013 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № ХІ-Б-208 / 05.10.2012 година на Директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив, с което на Х.Е.П., ЕГН **********,***, на основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето е наложена глоба в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 44 от същия закон.

Жалбоподателят Х.Е.П. чрез процесуалния си представител Ф.Е.М. *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в писмена защита, представена в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна - Директорът на Регионална здравна инспекция – Пловдив - чрез процесуалния си представител адвокат А.Х.Г. от Адвокатска колегия - Пловдив моли Съдът да отхвърли жалбата като неоснователна и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

От фактическа страна:

При извършена проверка по текущ здравен контрол в НУ „Петко Р. Славейков” в село Воден, община Първомай, област Пловдив, здравен инспектор И.Т.Х. при Регионална здравна инспекция – Пловдив установява, че външните санитарни възли са с частичен ремонт, без изградена електрическа инсталация, осигуряваща топла вода, и че липсва водопроводна промивна инсталация, позволяваща лесно почистване и дезинфекция. Съставено е Предписание за провеждане на задължителни хигиенни и противоепидемични мерки изх. № ДЗК-КНОС - 522 / 15.12.2011 година, с което е отправена препоръка да се изградят вътрешни санитарни възли, съобразно нормативните изисквания. Като срок на изпълнение се сочи 25.08.2012 година, а отговорността е възложена на директора на училището.

Предписанието е връчено по пощата на 21.12.2011 година на жалбоподателя Х.Е.П., директор на училището, и на Кмета на Община Първомай.

С Докладна записка изх. № 48 / 12.01.2012 година, получена на 13.01.2012 година, Х.П. изпраща копие от предписанието на кмета на общината, уведомява го за съдържанието на документа и тъй като от бюджета на училището няма възможност да се отделят средства, иска съдействие за отпускане на такива за изграждане на вътрешни тоалетни.

На първи март 2012 година със Заповед на директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив на Е.М.П., младши здравен инспектор в отдел „Контрол на нехранителни обекти и стоки” към Дирекция „Здравен контрол”, е възложена контролна дейност върху обектите в Община Първомай. След като се запознава с досиетата на всички учебни заведения, инспекторът установява, че има издадени предписания на осем от учебните заведения за изграждане на вътрешни санитарни възли, сред които и НУ „Петко Р. Славейков”, село Воден.

С Искане изх. № 99 / 31.08.2012 година, получено на същата дата, директорът на НУ „Петко Р. Славейков”, село Воден, моли директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив за удължаване на срока за изграждане на вътрешните тоалетни, тъй като в бюджета на училището не са заложени средства за тази дейност. Уведомява, че е направена докладна до кмета на Община Първомай за отпускане на допълнителни средства за изпълнение на предписанието.

На 14.09.2012 година актосъставителят П. извършва проверка в началното училище в село Воден, при което установява, че предписанието не е изпълнено. На проверката присъства директорката, на която е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 0000000208 ХІ Б-208 / 14.09.2012 година, в който Х.П. вписва, че в бюджета на училището не са залегнали средства за изграждане на вътрешни тоалетни и че е изготвена докладна до кмета на общината за дофинансиране.

В срока по чл. 44, ал. 1 от ЗАНН жалбоподателката депозира Възражение в деловодството на Регионална здравна инспекция – Пловдив, в което отново сочи, че изграждането на вътрешни санитарни възли в повереното й училище не е осъществено, поради липса на заложени бюджетни средства, че е направена докладна до кмета на общината с искане за дофинансиране, което не е удовлетворено, и пак моли за удължаване на срока на предписанието.

С отговор изх. № 5701 / 02.10.2012 година на молбата на жалбоподателката от 31.08.2012 година директорът на Регионална здравна инспекция – Пловдив отказва удължаване на срока на Предписание изх. № ДЗК-КНОС - 522 / 15.12.2011 година, тъй като искането е след датата на изтичане на предписанието.

На 05.10.2012 година въз основа на акта за установяване на административното нарушение е издадено атакуваното наказателно постановление.

С писмо изх. № 11-04-7 / 18.02.2013 година кметът на Община Първомай информира, че не е открита процедура за изграждане на вътрешни санитарни възли в НУ „Петко Р. Славейков”, село Воден, поради следните причини:

По Списък – образец № 1 към 15.09.2012 година учениците в началното училище са 25, разпределени в две слети паралелки, като през последните години се наблюдава трайна тенденция за намаляване на броя на учениците в училище. В село Воден през 2006 година са се родили е 4 деца, през 2007 година – 8 деца, през 2008 година - 6 деца, през 2009 година – 6 деца, през 2010 година – 9 деца, а през 2011 година – 5 деца, или общо за периода 2006 година – 2011 година раждаемостта е 38 деца.

Новото структуриране на училищата, залегнало в проекта за Закон за предучилищно и училищно образование, и прогнозният анализ на натуралните и стойностните показатели на училището налагат предстояща оптимизация на общинската образователна мрежа.

Кметът изразява становище, че в условията на финансова криза не е целесъобразно и икономически ефективно да се инвестира в образователната инфраструктура на училището при недобра перспектива.

Кметът уведомява още, че с Решение № 319 по протокол № 31 от 27.12.2005 година Общински съвет – Първомай дава съгласие общинските учебни заведения, в това число и НУ „Петко Р. Славейков”, село Воден, да прилагат системата на делегираните бюджети във финансовото управление на средното образование, считано от 01.01.2006 година. Със същото Решение се предоставя правото на второстепенните разпоредители с бюджетни кредити – самостоятелни бюджети на общинските училища, прилагащи системата на делегираните бюджети.

Уведомява и че с Решение № 300 от 27.11.2009 година Общински съвет – Първомай безвъзмездно предоставя за управление и ползване по предназначение за нуждите на образователната дейност на общинските училища като юридическите лица на бюджетна издръжка самите училища – имоти, публична общинска собственост - и при условие, че са осигурени другите разходи от делегирания бюджет на училището, директорът може да вземе решение за извършване на основни ремонти за сметка на средства с източник преходни остатъци, собствени приходи и субсидия по формула. Видно от приложената справка за преходен остатък, същият към 01.01.2012 година на НУ „Петко Р. Славейков”, село Воден, е нула.

Докладната записка от Х.Е.П. ведно с Предписание № ДЗК-КНОС-522 / 15.12.2011 година на РЗИ – Пловдив са входирани в общинската администрация на 13.01.2012 година под вх. № 67-00-8.

Въпросът за състоянието и необходимостта от строително-ремонтни дейности на санитарните възли в общинските училища и детски градини е идентифициран като проблем, чакащ решение в дългосрочен план, възприет с Решение № 138 по протокол № 13 от 31.08.2012 година на Общински съвет - Първомай.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетел, които се кредитират като обективни и логични, от приобщените по съответния ред, кореспондиращи помежду си и с останалата доказателствена съвкупност писмени доказателства и от приложената административно-наказателна преписка.

 

От правна страна:

За констатираното деяние в съответствие с разпоредбите на чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН правилно и в Акта, и в Наказателното постановление са описани нарушението, датата и мястото на извършването му, обстоятелствата, при които е извършено, доказателствата, които го потвърждават, и виновно нарушената законова разпоредба – чл. 44 от Закона за здравето, съгласно чийто текст Физическите и юридическите лица са длъжни да изпълняват задължителните предписания на държавните здравни инспектори и заповедите на органите за държавен здравен контрол. В Наказателното постановление точно е посочена и следващата се нарушението административно-наказателна норма – чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето: Който не изпълни предписание на органите на държавния здравен контрол, ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба от 200 до 500 лв.

Но с атакуваното Наказателно постановление бездействието, с което е осъществен състава на чл. 44 от Закона за здравето, е вменено в административно-наказателна отговорност на директора на НУ „Петко Р. Славейков”, село Воден - лице, различно от извършителя на нарушението.

По силата на чл. 44, ал. 1 от Закона за местното самоуправление и местната администрация общинският кмет ръководи цялата изпълнителна дейност на общината (т. 1), организира изпълнението на общинския бюджет (т. 5), организира изпълнението на задачите, които произтичат от законите (т. 8). Съгласно чл. 36, ал. 1, т. 3 от Закон за народната просвета Общините осигуряват и контролират средства за издръжката, изграждането, обзавеждането и основния ремонт на училищата, детските градини и обслужващите звена, а кметовете на общини упражняват контрол върху начина на изразходване на предоставените средства… (ал. 2). Чл. 28 от Закон за общините визира: Общинският съвет определя второстепенните разпоредители с бюджетни кредити (каквото е НУ „Петко Р. Славейков”, село Воден) и приема бюджетните им сметки заедно с общинския бюджет по предложение на кмета на общината (ал. 1) и кметът със заповед определя правата и отговорностите на разпоредителите с бюджетни кредити от втора и трета степен (ал. 2).

От посочените разпоредби може да се направи извод, че няма как от жалбоподателката да се иска да изпълни предписанието на държавния здравен инспектор за изграждане на вътрешни тоалетни в имущество общинска собственост, още повече че чл. 45, ал. 1 от Закона за народната просвета е категоричен: Изграждането, реконструкцията и модернизацията на материално-техническата база на училищата… се извършват и със средства от бюджета на общините… и със средства от други източници.

Законът за държавния бюджет на Република България за 2012 година в чл. 14, ал. 3 урежда използването на средства от общата субсидия за делегираните от държавата дейности по образованието като източник за финансиране на капиталови разходи, но при определени в Постановление за изпълнението на бюджета условия. Съгласно чл. 43, ал. 1, т. 1 от Постановление № 367 на МС от 29.12.2011 година за изпълнението на държавния бюджет на Република България за 2012 година, при условие че са осигурени другите разходи, по решение на директора на училището от делегирания бюджет могат да се извършват основни ремонти и да се придобиват дълготрайни активи за сметка на средства с източник остатъци от предходни години с изключение на целевите средства, преминали в преходен остатък. Но видно от приложената Справка към писмо изх. № 11-04-7 / 18.02.2013 година, НУ „Петко Р. Славейков”, село Воден, не разполага с преходен остатък от 2011 година.

По Длъжностна характеристика за длъжността „директор” на общинско училище, Х.П. организира, контролира и отговаря за цялостната дейност на училището като опазването и обогатяването на материално-техническата база (т. V.7.) и опазването на живота и здравето на учениците при провеждане на учебно-възпитателния процес (т. V.11.), взема решения за целесъобразното разходване на финансовите средства (т. VІ.3.) и осъществява контакти с органите на държавната и местната власт (т. VІІ.2.3.).

В съответствие с правомощията си жалбоподателката своевременно информира кмета на Община Първомай за необходимостта от изграждането на вътрешни санитарни възли в началното училище в село Воден и моли за съдействие и финансова подкрепа, с което според настоящия състав се изчерпват задълженията й за изпълнение на Предписание изх. № ДЗК-КНОС - 522 / 15.12.2011 година щом не са й осигурени необходимите средства от общината.

Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, трети съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № ХІ-Б-208 / 05.10.2012 година на Директора на Регионална здравна инспекция – Пловдив, с което на Х.Е.П., ЕГН **********,***, на основание чл. 212, ал. 1 от Закона за здравето е наложена глоба в размер на 200 (двеста) лева за нарушение по чл. 44 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ