25

 

град Първомай, 18.05.2013 година

 

 

Районен съд - Първомай, трети съдебен състав, в открито заседание на осемнадесети април две хиляди и тринадесета година в състав:

Съдия Спасимир Здравчев

при секретаря А.Г.,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 129 по описа на Съда за 2012 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № 11010549 от 18.09.2012 година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция – София, с което на А.А.П., ЕГН **********,***, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 Закона за държавната финансова инспекция (ЗДФИ) е наложена глоба в размер 300 (триста) лева за нарушение на чл. 7, ал. 2 от Наредба № 17 от 26.09.2000 година за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните.

Жалбоподателят А.А.П. чрез процесуалния си представител адвокат Н.С.П. *** моли Съдът да отмени наказателното постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна, Директорът на Агенция за държавна финансова инспекция – София, чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт Н.П.С. моли да бъде потвърдено наказателното постановление като правилно и законосъобразно. Представя писмена защита.

След преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване Съдът намира следното от фактическа и правна страна:

Жалбата е депозирана в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

На 09.03.2012 година по заповед на директора на Агенция за държавна финансова инспекция - София актосъставителят Д.А.М., държавен финансов инспектор в Агенцията, посещава Община Първомай във връзка провежданите по това време проверки в цялата страна относно спазване на разпоредбите по изплащането на средства от общините за лекарства и лекарствени продукти на военнопострадалите, военноинвалидите и ветераните от войните по Наредба № 1 от 8.01.2007 година (отм. 30.10.2012 година) и Наредба № 17 от 26.09.2000 година (отм. 31.08.2012 година).

При извършената документна проверка в присъствието на двама счетоводители от общината от наличните фактури, рецепти и платежни документи за извършени парични преводи за лекарства на ветераните от войните през 2010 година и 2011 година от Общината на ЕТ „Шанс – Е.П.” – Първомай, стопанисващ аптека в град Първомай, се установява, че за периода 01.01.2010 година – 31.12.2010 година въз основа на дванадесет фактури на аптеката са изплатени 31889,55 лева с ДДС, но без Община Първомай да е сключвала договор с едноличния търговец за снабдяване с лекарства и лекарствени продукти на ветераните от войните за времето от 01.01.2010 година до 30.11.2011 година. Установява се и че на 06.12.2011 година общината сключва такъв договор с аптеката на едноличния търговец със срок на действие от 01.10.2011 година до 31.12.2012 година.

Със справка изх. № 24-03-9 / 14.03.2012 година до Агенцията за държавна финансова инспекция Община Първомай удостоверява длъжностните лица, подписали платежните документи за извършените по банков път плащания на ЕТ „Шанс - Е.П.” – Първомай.

Въз основа на констатациите от 09.03.2012 година свидетелят Д.А.М. *** А.П. Акт № 11010549 / 03.04.2012 година за установяване на административно нарушение по чл. 7, ал. 2 от Наредба № 17 от 26.09.2000 година за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните.

Въз основа на Акта е издадено атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция актосъставител в качеството на свидетел, които се кредитират като обективни и логични, и от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и административно-наказателна преписка.

Въз основа на фактически установеното Съдът намира следното от правна страна:

Установеното деяние правилно е подведено по текста на чл. 7, ал. 2 от Наредба № 17 от 26.09.2000 година за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните, според който Общините ежегодно сключват договори с аптеки, функциониращи на тяхната територия, за изпълнение на задължението по чл. 2, съгласно чийто текст Ветераните от войните имат право на лекарствени продукти по списък съгласно приложението. Стойността на лекарствените продукти е за сметка на държавния бюджет и се изплаща чрез бюджета на общините.

Точно е посочена и следващата се нарушението административно-наказателна разпоредба по чл. 32, ал. 1, т. 1 от ЗДФИ: При упражняването на инспекционна дейност по този закон виновните длъжностни лица…, ако деянието не съставлява престъпление, се наказват за нарушение на нормативен акт, уреждащ бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност, ако не е предвидено наказание в съответния нормативен акт - с глоба от 200 до 1000 лв. (в редакцията преди изменението с ДВ, бр. 15 от 2013 година).

За извършител на деянието правилно е определен кметът на общината – длъжностно лице по смисъла на чл. 93, т. 1, буква Б от НК, съгласно препращащата норма на чл. 85 от ЗАНН, предвид правомощията му по чл. 44 от ЗМСМА.

От изречение второ от чл. 2 на Наредба № 17 от 26.09.2000 година за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните се установява, че същата е нормативен акт, уреждащ финансова и отчетна дейност, свързана в конкретния случай с разходване на средства от държавния бюджет. И тъй като Наредбата не съдържа административно-наказателни разпоредби, неизпълнението й се санкционира по чл. 32, ал. 1 от ЗДФИ. Затова са несъстоятелни доводите на защитата в обратна насока.

Неоснователно е и твърдението за съществуването на договор между Община Първомай и ЕТ „Шанс – Е.П.” – Първомай, тъй като представените по преписката 12 броя фактури съдържат всички белези на договор между две страни - индивидуализирани са страни, предмет и цена - и плащането на лекарствените продукти, осъществено в съответствие с тези фактури и въз основа на тях, не може да бъде прието като действие, нарушаващо бюджетната, финансово-стопанската или отчетната дейност.

От логическото и граматическо тълкуване на разпоредбата на чл. 7, ал. 1 и ал. 2 от Наредба №17 / 26.09.2000 година може да се направи обоснован извод, че за да получават ветераните от войната предписаните по реда на Наредбата лекарства от дадена аптека, следва да е налице предварително сключен договор между нея и местната община за срок от една година, който договор се явява и правното основание за изплащане на цената на лекарствените продукти на аптеката от общината със средства, отпуснати от държавния бюджет, при представяне на изрично посочени документи. Подобен договор с изх. № 490 / 06.12.2011 година, сключен на 05.12.2011 година, с посочени права и задължения на страните е представен по делото от Кмета на община Първомай (л. 20 – л. 21).

От друга страна, фактурата с реквизитите по чл. 114 от Закон за данък върху добавената стойност (ЗДДС) представлява първичен счетоводен документ, отразяващ вече осъществените стопанските операции, т.е. издаван от продавача на купувача търговски документ, показващ предмета на продажбата (стока или услуга), количеството и договорената цена за продуктите или услугите, които продавачът вече е предоставил на купувача, и законът позволява издаването й след възникване на данъчното събитие – доставка или авансово плащане (чл. 113, ал. 4 от ЗДДС). А договорът, съгласно чл. 8 от Закон за задълженията и договорите, е непротиворечащо на закона и добрите нрави предварително съглашение между две или повече лица за задоволяване на интересите им.

Въпреки посоченото, атакуваното Наказателно постановление следва да се отмени като незаконосъобразно, тъй като към датата на издаването му Наредба № 17 от 26.09.2000 година за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните вече е отменена с ДВ, бр. 67 от 31.08.2012 година. Със същия брой на Държавен вестник, издадена от Министъра на здравеопазването, Министъра на финансите, Министъра на труда и социалната политика и Министъра на отбраната, влиза в сила Наредба № 3 от 24.08.2012 година за реда за предписване, отпускане и контрол на лекарствени продукти и дентална помощ на ветераните от войните, съгласно чиито разпоредби лекарствените продукти, предписани по реда й, се отпускат от аптеки, сключили договор с Националната здравноосигурителна каса (чл. 11, ал. 1), и стойността на лекарствените продукти се изплаща на аптеките от съответната регионална здравноосигурителна каса срещу представени оригинали на изпълнените рецепти, опис на рецептите със стойност и фактура (чл. 14, ал. 1). Или към 18.09.2012 година (датата на издаване на процесното Наказателно постановление) не съществува нормативен акт, вменяващ задължение на кмета като представител на съответната община, да сключи договор с местна аптека за предоставяне на лекарствени продукти на ветераните от войните.

Настоящата инстанция отчита, че чл. 3, ал. 1 от ЗАНН предвижда, че за всяко административно нарушение се прилага нормативният акт, който е бил в сила по време на извършването му, но ал. 2 гласи, че ако до влизане в сила на наказателното постановление последват различни нормативни разпоредби, прилага се онази от тях, която е по-благоприятна за нарушителя, и в случая, поради липса на скрепена с административно-наказателна санкция императивна норма за изпълнение на задължение от Кмета на Община Първомай, административно-наказващият орган е следвало да прекрати преписката на основание чл. 54 от ЗАНН.

По мотиви от изложеното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, трети съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № 11010549 от 18.09.2012 година на Директора на Агенция за държавна финансова инспекция – София, с което на А.А.П., ЕГН **********,***, на основание чл. 32, ал. 1, т. 1 Закона за държавната финансова инспекция е наложена глоба в размер 300 (триста) лева за нарушение на чл. 7, ал. 2 от Наредба № 17 от 26.09.2000 година за условията и реда за предписване и отпускане на лекарствени продукти на ветераните от войните.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Съдия: (п)

СЗ / АГ