Р Е Ш Е Н И Е

Номер 15                                 25.04.2012 година                     град Първомай

 

В ИМЕТО НА НАРОДА

 

Районен съдПървомай                                                              Втори състав

На двадесет и седми март                                                              Година 2012

в публично заседание в следния състав:               

                                             Председател: МАТЕЙ ЗЛАТАНОВ

 

Секретар: Таня Петрова

Прокурор:

като разгледа докладваното от съдията Матей Златанов административно наказателно дело номер 196 по описа за 2011 година за да се произнесе, съобрази:

Производството е по чл. 59 и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на Всестранна кооперация “Съгласие”, със седалищше и адрес на управление гр. Първомай, ул. *** № **, ЕИК ***, представлявана от Н.М.С., против наказателно постановление № К-22208/15.12.2011г., издадено от Директор на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище Пловдив към Главна Дирекция „Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което на основание чл. 72 от Закона за туризма, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева, за нарушение на чл. 46, ал. 2 от Закона за туризма /ЗТ/.

Недоволен от наказателното постановление жалбоподателят го обжалва изцяло. Моли съда да отмени обжалваното наказателно постановление, тъй като счита, че са допуснати съществени процесуални нарушения и не е приложен правилно материалния закон.

В съдебно заседание жалбоподателя и ответната страна – КЗП, не се представляват в съдебно заседание и не изразяват становище по основателността на жалбата.

Жалбата изхожда от легитимирано и заинтересовано лице да оспори пред съда законосъобразността на горепосоченото наказателно постановление. Подадена е в законоустановения срок, предвиден в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Предвид на това съдът намира жалбата за процесуално допустима.

Първомайският районен съд като съобрази разпоредбите на закона и след съвкупна преценка на събраните по делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна следното:

При извършване на проверката на 19.10.2011 г. в обект на жалбоподателя, находящ се в с. Поройна, обл. Пловдив, проверяващите констатирали, че обекта е разделен на две части хранителен магазин и заведение за хранене и развлечение. Служител на жалбоподателя към момента на проверката извършил продажба на кафе, като се прадлагали още чай и безалкохолни напитки. Актосъставителя твърди също, че при поискване на било представено удостоверение за категоризация на туристически обект, а е представен документ № Т-166413053/24.10.2008 година, на РИОКОЗ, като в него бил посочен вида на обекта “Кафене”. Твърди, че в резултат на проверката било установено, че на 19.10.2011 година в проверявания обект се предоставят туристически услуги в некатегоризиран туристически обект.

За извършеното нарушение на 03.11.2011г. бил съставен АУАН № К-22208 от Е.Я.Б., на длъжност ст. Инспектор в КЗП-РД-Пловдив. Актосъставителят квалифицирал установеното като нарушение на разпоредбите на чл. 46, ал. 2 от ЗТ. Актът бил подписан от актосъставителя, свидетеля по установяване на нарушението и свидетеля по съставянето му, предявен е веднага на представляващия жалбоподателя, който го подписал.

Въз основа на установеното с АУАН било издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно постановление К-22208/15.12.2011г., издадено от Директор на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище Пловдив към Главна Дирекция „Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което на основание чл. 72 от Закона за туризма, на жалбоподателя е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева, за нарушение на чл. 46, ал. 2 от Закона за туризма /ЗТ/ с фактическо описание на нарушението, идентично с това в акта.

По делото в качеството на свидетели са разпитани актосъставителя и свидетелите по АУАН, които излагант фактическа обстановка която не се оспорва и от жалбоподателя.

При тези данни от фактическа страна, съдът мотивира от правна страна следното:

Актът за установяване на административно нарушение е съставен от компетентен орган. Актът е съставен в присъствието на нарушителя. Съгласно чл. 42, ал. 1, т. 4 и т. 5 ЗАНН, актът за установяване на административното нарушение трябва да съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при които е било извършено, законните разпоредби, които са нарушени виновно. Тези реквизити от съдържанието на акта са установени по императивен начин от чл. 42, т. 4 и т. 5 ЗАНН и всяко отклонение от тях води до нередовност на съставения акт, като основание за издаване на наказателно постановление и налагане на административно наказание. Това е така, тъй като актът поставя началото на административно-наказателно производство спрямо определено лице за извършено от него виновно административно нарушение, по смисъла на чл. 6 ЗАНН. Липсата на тези реквизити опорочава акта, тъй като е пречка да се установи по безспорен начин извършеното нарушение. В този смисъл, чл. 53, ал. 2 ЗАНН определя съдържанието на акта, по начин, че наказателното постановление се издава и когато е допусната нередовност в него, стига да е установено по безспорен начин извършено нарушение, самоличността на нарушителя и неговата вина. За това е необходимо пълно съответствие между описаните фактически констатации и нарушените законни разпоредби. Описанието на нарушението не съдържа вида на предоставяната туристическа услуга, като вид дейност, нито вида на туристическия обект. Административно наказаващия орган е приел, че обекта е туристически и в него се предоставят туристически услуги, единствено въз основа на издаденото от РИОКОЗ удостоверение, в което обекта е наименован “Кафене”. В случая настоящия състав, счита, че се касае за обект различен от изчерпателно изброените в чл. 3, ал. 3, т. 3 от ЗТ, туристически обекти. В случая се касае по скоро за обект от вида изброени в чл. 50, ал. 2 от ЗК, които не подлежат на задължителна категоризация. Освен това от изнесеното в АУАН се описва по скоро кафе-автомат и охладителна витрина за безалкохолни напитки, която е по скоро част от хранителния магазин.

Правната квалификация на отразените фактически констатации в акта за нарушение определя рамките, в които жалбоподателят упражнява правото си на защита още при започване на административно-наказателното производство. От този момент той се защитава срещу фактическите и правни констатации, залегнали в акта. Всяко отклонение от тях при съставяне на наказателното постановление ограничава това право. Наказващият орган е издал наказателното постановление за нарушението, установено със съставения акт и е наложил административно наказание по текста на чл. 46, ал. 2 от ЗТ. От описанието в акта и наказателното постановление не се установяват данни от фактическа страна, релеванти за установяване по безспорен начин, че жалбоподателят е допуснал нарушение, като задължено лице не е открил процедура по категоризация на обекта.

Тези нередовности в акта, възпроизведени и в наказателното постановление, представляват съществено нарушение, както на материалния закон, така и на процесуалния. Въз основа на фактическите и правни констатации, залегнали в акта и наказателното постановление, съдът извършва проверката за законосъобразност, а от тях съдът не установява по безспорен и категоричен начин вмененото във вина на жалбоподателя административно нарушение. Установеното е достатъчно и самостоятелно основание за отмяна на обжалваното НП, поради допуснати процесуални нарушения.

Само за прецизност следва да се отбележи, че ако административнонаказващият орган беше изследвал по задълбочено причините и последиците от извършеното от търговеца, то би стигнал до извода, че с деянието си търговеца макар и формално да е осъществил признаците на предвиденото в Закона за туризма, то това деяние с оглед липсата на вредни последици и смекчаващите отговорността обстоятелства е с незначителна обществена опасност и представлява маловажен случай по смисъла на чл. 93, т. 9 от НК. Както е посочено в чл. 27, ал. 2 ЗАНН при определяне на наказанието административнонаказващия орган е следвало да вземе предвид тежестта на нарушението, смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства, както и имотното състояние на нарушителя, и ако беше съобразил тази законова разпоредба би стигнал до извода, че в случая се касае за маловажен случай на административно нарушение и да приложи разпоредбата на чл. 28, б. ”а” от ЗАНН като не наложи наказание, а предупреди нарушителя, че при повторно извършване на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.

Съдът счита, че в конкретния случай предпоставките да се приеме случая за маловажен са налице:

На първо място, по мнение на Съда, предлагането на топли напитки кафе и чай по естеството на дейноста не е туристическа услуга, както и наличието на охладителна витрина за безалкохолни напитки. Наличието на две маси с осем стола за използване от клиенти, не прави проверявания обект в такъв по смисъла на чл. 3, ал. 3, т. 3 от ЗТ, дори от неговото смислово тълкуване. На второ място, тъй като по делото липсват данни, които да сочат за подадени жалби или сигнали от клиенти на наказания търговец, касаещи стоките, продавани в търговския обект за който не проведена процедура по категоризация, се налага извода, че не са настъпили други вреди последици от нарушението извън съставомерните.

На последно място, съобразно отразеното в АУАН и с оглед обстоятелството, че в административнонаказателната преписка липсват данни за предходни нарушения, следва да се приеме, че нарушението извършено от жалбоподателя е първо до настоящия момент.

Поради изложеното дотук, Съдът намира, че в конкретния случай административнонаказващия орган е допуснал съществено нарушение на процесуалните правила, като не приложил разпоредбата на чл. 28, б. ”а” от ЗАНН, макар предпоставките за това да били налице. В този смисъл е и задължителното за прилагане Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007 г. на тълк. н. д. № 1/2005 г., на ВКС.

Поради изложеното, съдът прие, че наказателното постановление е незаконосъобразно и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, подлежи на отмяна.

Мотивиран от изложеното Първомайския районен съд

 

                                               Р  Е  Ш  И  :

 

ОТМЕНЯ Наказателно постановление № К-22208/15.12.2011 г., издадено от Директор на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище Пловдив към Главна Дирекция „Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което на основание чл. 72 от Закона за туризма, на Всестранна кооперация “Съгласие”, със седалищше и адрес на управление гр. Първомай, ул. *** № **, ЕИК ***, представлявана от Н.М.С. е наложена имуществена санкция в размер на 1000 лева, за нарушение на чл. 46, ал. 2 от Закона за туризма /ЗТ/.

РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред Административен съд – Пловдив, на основанията, предвидени в НПК, и по реда на Глава ХІІ от АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.

 

РАЙОНЕН СЪДИЯ: (п)

 

МЗ / ТП