9

 

град Първомай, 12.03.2012 година

 

 

Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в открито заседание на първи март две хиляди и дванадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 176 по описа на Съда за 2011 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалвано е Наказателно постановление № НП-06 / 10.10.2011 година на Изпълнителния директор на Агенция по енергийна ефективност с правоприемник Агенция за устойчиво енергийно развитие, с което на Община Първомай, БУЛСТАТ *, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица *, представлявана от А.П., кмет, на основание чл. 83, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност е наложена имуществена санкция в размер 3000 (три хиляди) лева за нарушение по чл. 36, ал. 5 и ал. 6 от същия закон.

Жалбоподателят Община Първомай, редовно призован, не се явява в съдебно заседание. Моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата.

Въззиваемата страна Агенция за устойчиво енергийно развитие - София, чрез процесуалния си представител главен юрисконсулт Д.И.Х. моли Съдът да отхвърли Жалбата на Община Първомай като неоснователна и да постанови решение, с което да потвърди издаденото Наказателно постановление на Изпълнителния директор на Агенцията за енергийна ефективност като законосъобразно, правилно и обосновано, издадено без допуснати нарушения на материалния закон и съдопроизводствените правила.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

В изпълнение на Заповед № РД 14-88 / 12.05.2011 година на Изпълнителния директор на Агенция по енергийна ефективност и на основание утвърден от Изпълнителния директор списък на общините, които не са си представили в срок годишните отчети на 01.04.2011 година Б.Ц.Б., главен експерт „Контрол енергийна ефективност” в отдел „Контрол енергийна ефективност” в Агенция за устойчиво енергийно развитие - София, извършва проверка в деловодството на Агенция по енергийна ефективност и установява, че към 01.04.2011 година Община Първомай не е представила в законоустановения срок (31.03.2011 година) годишен отчет за изпълнение на плановете за енергийна ефективност за 2010 година на общинските сгради, а на 17.05.2011 година в присъствието на кмета на Община Първомай съставя Акт за установяване на административно нарушение на Община Първомай, тъй като не е изпълнила задължението си по чл. 36, ал. 5 и ал. 6 във връзка с чл. 12, ал. 2 от Закона за енергийната ефективност - като собственик на сграда по чл. 19, ал. 2 от Закона за енергийната ефективност да представи в Агенцията по енергийна ефективност не по-късно от 31 март на годината, следваща годината на изпълнение на съответните дейности и мерки, отчети за изпълнение на плановете за енергийна ефективност, съдържащи описание на дейностите и мерките, посочващи размера на постигнатите енергийни спестявания с копие от плановете и програмите по ал. 2, т. 1. Актът е връчен лично на кмета.

Въз основа на Акта е издадено и атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка Съдът приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание на въззивната инстанция свидетел, които се кредитират като обективни, логични и взаимно допълващи се, от приетите писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка, като при обсъждането им не се констатира наличието на противоречия досежно обстоятелства, включени в предмета на доказване.

Въз основа на фактически установеното Съдът намира следното от правна страна:

Съгласно разпоредбите на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН в установителния акт и в издаденото въз основа на него наказателно постановление трябва да се съдържат задължителни реквизити, между които описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено (чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН).

По силата на чл. 19, ал. 2 от Закона за енергийната ефективност На задължително сертифициране по реда на този закон подлежат всички сгради - държавна и/или общинска собственост, в експлоатация с разгъната застроена площ над 1000 кв. м., но нито в Акта за установяване на административно нарушение, нито в Наказателното постановление, в които на Община Първомай е вменено нарушение за непредставяне на годишен отчет за изпълнение на плановете за енергийна ефективност за 2010 година в законоустановения срок до 31.03.2011 година, не са индивидуализирани сградите с разгъната застроена площ над 1000 кв. м., нейна собственост, подлежащи на задължително сертифициране по реда на Закона за енергийната ефективност.

Описанието в наказателното постановление на всички елементи от фактическия състав на нарушението, между които и описание на нарушението и обстоятелствата, при които е извършено, гарантира на лицето, сочено за извършител, правото да знае конкретните вменени му в отговорност обстоятелства, за да организира адекватна защита. Актът и наказателното постановление следва да съдържат определения в закона минимален обем информация по чл. 42 и чл. 57, ал. 1 от ЗАНН, за да бъде възможен и контролът върху законосъобразността и правилността на властническия акт, с който се ангажира административнонаказателна отговорност на нарушителя.

В случая липсата на описание на конкретни сгради по чл. 19, ал. 2 от Закона за енергийната ефективност прави невъзможен съдебния контрол за законосъобразност и правилност на Наказателното постановление, тъй като не позволява да се направи правнообоснован извод въобще за наличието на нарушение по чл. 36, ал. 5 и ал. 6 от Закона за енергийната ефективност. Нещо повече – от една страна, в съдебно заседание актосъставителят не може да отговори Община Първомай има ли и колко на брой сгради със застроена площ над 1000 квадратни метра, от друга страна е категоричен, че актът е съставен въз основа единствено на утвърдения от Изпълнителния директор списък, в който името на Община Първомай присъства само като институция, неподала годишните си отчети.

Допуснатите нарушения на процесуалните правила при издаване на Акта за установяване на административно нарушение и Наказателното постановление са съществени и се явяват основание последното да бъде отменено.

Мотивиран от изложеното, Районен съд – Първомай, трети съдебен състав, счита, че обжалваното Наказателно постановление следва да се отмени като незаконосъобразно, за което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

 

Отменя Наказателно постановление № НП-06 / 10.10.2011 година на Изпълнителния директор на Агенция по енергийна ефективност с правоприемник Агенция за устойчиво енергийно развитие, с което на Община Първомай, БУЛСТАТ *, със седалище и адрес на управление: град Първомай, област Пловдив, улица *, представлявана от А.П., кмет, на основание чл. 83, ал. 1 от Закона за енергийната ефективност е наложена имуществена санкция в размер 3000 (три хиляди) лева за нарушение по чл. 36, ал. 5 и ал. 6 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ