7

 

град Първомай, 31.01.2012 година

 

 

Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в открито заседание на петнадесети ноември две хиляди и единадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 129 по описа на Съда за 2011 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 43 / 13.07.2011 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Пловдив, с което на „Бор-Чвор” ЕООД – Пловдив на основание чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева за нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 3 от същия закон.

Жалбоподателят „Бор-Чвор” ЕООД – Пловдив чрез управителя си Д.Б. моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата.

Въззиваемата страна Регионална инспекция по околната среда и водите - Пловдив чрез процесуалния си представител старши юрисконсулт М.Г.Е. моли жалбата да бъде оставена без уважение като неоснователна и недоказана и да бъде потвърдено издаденото Наказателно постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е неоснователна.

На 09.02.2011 година на основание чл. 151, ал. 4 от Закона за водите въз основа на Заповед № РД - 382 / 2010 година и Заповед РД – 10 / 2011 година на Министъра на околната среда и водите и утвърден от Министерството списък с обекти, подлежащи на задължителен контрол два пъти в годината през 2011 година, експерти на РИОСВ – Пловдив (между които и актосъставителят) и представители на Регионална лаборатория – Пловдив при Изпълнителна агенция по околна среда – София при МОСВ извършват проверка на млекопреработвателно предприятие - мандра в село Дълбок извор, община Първомай, област Пловдив, стопанисвано от „Бор-Чвор” ЕООД – Пловдив. Същия ден в Инспекцията постъпва сигнал по зелен телефон с вх. № СЗТ-25, че река Тополовска тече с бял цвят и има неприятна миризма.

При проверката в присъствието на производствения директор на мандрата се установява, че новоизградената пречиствателна станция не работи, че отпадъчните води, формирани от дейността на предприятието – производствени и битови, - постъпват за пречистване в съществуващото пречиствателно съоръжение; че се преработват дневно около 23 тона мляко.

Когато проверяващите отиват на реката, им прави впечатление, че водата е бяла, особена, със специфичен мирис и цвят на цвик (суроватка).

Взети са водни проби от пунктовете, посочени в Разрешителното за заустване - на изхода на старата пречиствателна станция и от мястото на заустване в реката, за което са съставени и два протокола за вземане на проби.

На място е измерена активна реакция pН - пробата на изхода на старата пречиствателна станция установява стойност на нивото на рН в рамките на допустимото в Разрешителното, а пробата от мястото на заустване в реката сочи кисели води - с рН под рамките на разрешеното.

Експертите предполагат нерегламентирано включване на води между изхода на старата пречиствателна станция и тръбата, която се излива в реката, тъй като, за да няма замърсяване, нивото на рН трябва да е едно и също и на двата пункта, от които се вземат проби.

По време на проверката представителите на фирмата не могат да обяснят различието в стойностите на рН на водите, изпробвани на двете места, и се изненадват, че водата до реката е бяла.

Когато проверяващите се връщат в предприятието, установяват, че около металния резервоар за цвик (на 10-15 метра от реката), има разливи, като част от течността е замърсила терен от около 15-20 м2 извън оградата на обекта. Тогава им обясняват, че някой оставил отворен крана на резервоара с цвика.

Проверката продължава около час и бялата течност, която се излива в реката, постепенно намалява и водата започва да изтича от станцията видимо по-чиста.

На място е съставен Констативен протокол № 0161, в който е описано установеното и са дадени предписания. Връчването на протокола е удостоверено с подписа на М.К., присъствала на проверката.

Впоследствие при изследване на взетите водни проби в акредитираната лаборатория по Протокол от изпитване № 0146 / 16.02.2011 година се констатира, че показателите на водите, взети от пункт № 1 – шахта след биофилтър на изхода на пречиствателната станция за отпадни води – са в рамките на допустимите стойности, а именно:

·             активна реакция рН – измерено 7,67 при норма 6 - 9;

·             неразтворени вещества – измерено 11 mg/dm3 при норма 50 mg/dm3;

·             биологична потребност от кислород за 5 дни - измерено <2 mg/dm3 (по-малко от границата на определяне на метода) при норма 15 mg/dm3;

·             химична потребност от кислород – измерено 15 mg/dm3 при норма 70 mg/dm3;

·             екстрахируеми вещества (мазнини) – измерено <5 mg/dm3 (по-малко от границата на определяне на метода) при норма 3 mg/dm3,

докато по Протокол от изпитване № 0145 / 16.02.2011 година се констатират разлики в показателите на взетите водни проби от пункт № 2 - точката на заустване на млекопреработвателното предприятие - и стойностите на допуск в Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти № 33140063 / 14.08.2009 година и Решение № РР-861 / 20.01.2010 година – установява се, че са превишени индивидуалните емисионни ограничения, както следва:

·             активна реакция рН – измерено 3,63 при норма 6 - 9;

·             неразтворени вещества – измерено 4970 mg/dm3 при норма 50 mg/dm3;

·             биологична потребност от кислород за 5 дни - измерено 28450 mg/dm3  при норма 15 mg/dm3;

·             химична потребност от кислород – измерено 56050 mg/dm3 при норма 70 mg/dm3;

·             екстрахируеми вещества (мазнини) – измерено 56 mg/dm3 при норма 3 mg/dm3.

В Уведомително писмо до РИОСВ – Пловдив (вх. № 668 / 28.02.2011 година) управителят на „Бор-Чвор” ЕООД – Пловдив сочи като причина за изтичане на част от цвика в реката повреда в крана на цистерната, в която той се събира. Уведомява, че са взети необходимите мерки – извършен ремонт за отстраняване на повредата и почистване на замърсените участъци около металния резервоар и извън оградата на обекта.

След изготвяне на протоколите от лабораторията с Писмо изх. № СЗТ – 25 / 09.03.2011 година РИОСВ – Пловдив уведомява управителя на „Бор-Чвор” ЕООД – Пловдив за установеното нерегламентирано заустване на непречистени отпадъчни води в реката и го кани на 25.03.2011 година в сградата на Инспекцията за съставяне на акт за установяване на административно нарушение.

В телефонен разговор актосъставителят разбира, че на посочената дата фирмата няма възможност да изпрати представител в Инспекцията и на 30.03.2011 година в присъствието на пълномощник на управителя на „Бор-Чвор” ЕООД – Пловдив е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 016, връчването на който е удостоверено с трите имена и подписа на Т.Г.В. (пълномощно № * / 28.09.2010 година).

Въз основа на Акта е издадено и атакуваното Наказателно постановление.

Горната фактическа обстановка се установява от гласните доказателства, от приетите по съответния процесуален ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

 

Въз основа на фактически установеното Съдът намира следното от правна страна:

Деянието на нарушителя правилно е санкционирано по чл. 48, ал. 1, т. 3 от Закона за водите, чийто текст гласи: Водоползвателите - титуляри на разрешителни, имат задължение да поддържат необходимото качество на водата в съответствие с нормативните изисквания и условията на разрешителните. Диспозицията на нормата вменява на адресатите си да поддържат качеството на водата по условията на индивидуалните си разрешителни, а за неизпълнение на задължението следват санкции.

От доказателствата по делото безспорно се установява, че на 09.02.2011 година са констатирани отклонения от стойностите на допуск в Разрешително за ползване на воден обект за заустване на отпадъчни води в повърхностни водни обекти № 33140063 / 14.08.2009 година и Решение № РР-861 / 20.01.2010 година в показателите на взетите водни проби от точката на заустване на „Бор-Чвор” ЕООД - Пловдив.

Неоснователни са изложените в жалбата доводи за липса на виновно поведение у санкционираното лице - правопораждащ административнонаказателната отговорност на дружеството жалбоподател юридически факт е неизпълнението на вмененото задължение и тъй като се касае за обективна отговорност, за която не се изследва вина, е достатъчно само да бъде констатирано от съответните контролни органи допуснатото закононарушение, за да бъде реализирана тази отговорност с налагането на предвидената по закон имуществена санкция.

Във връзка с това са безпочвени и твърденията за ненаказуемост на деянието, поради наличие на аварийна ситуация - замърсяването на реката поради аварийно изпускане на цвик е основание за налагане на по-леко наказание (с което административнонаказващият орган се съобразява при определяне на размера на санкцията), но не и за освобождаване на дружеството жалбоподател от административнонаказателна отговорност.

Нещо повече - доказателствата по делото сочат, че замърсяването на река Тополовска е установено от компетентни органи по време на планова проверка, а не от собствен мониторинг на дружеството жалбоподател по задължение в Разрешителното, а установяването на причината за замърсяването и отстраняването й започва едва след намесата на проверяващите, а не според задължението на дружеството жалбоподател по Разрешителното - при аварийни случаи да се предприемат необходимите мерки в съответствие с изискванията на чл. 131 от Закона за водите - ограничаване или ликвидиране на последиците от замърсяването съгласно предварително изготвен авариен план и незабавно уведомяване на басейнова дирекция и органите на Министерството на вътрешните работи.

За посоченото нарушение наказващият орган точно ангажира административнонаказателната отговорност на „Бор-Чвор” ЕООД - Пловдив по чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите, съгласно чийто текст: Наказва се с… имуществена санкция, освен ако не подлежи на по-тежко наказание, …юридическото лице, което изхвърли отпадъчни води във водните обекти и канализационната система, като наруши емисионните норми и изисквания - от 1000 лв. до 5000 лв.

В случая правилно е определено наказанието при условията на чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, тъй като се касае за неизпълнение на задължения от юридическо лице към държавата при осъществяване на дейността му, и размерът на санкцията е съобразен с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН – няма данни за регистрирано друго такова нарушение от дружеството жалбоподател и административното наказание е в минимума на посоченото в закона.

И Актът, и Наказателното постановление са съставени при спазване на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, като съдържат основните реквизити, посочени там, т.е. същите са изправни от формална страна.

Що се отнася до заключението в жалбата за липса на установени вредни последици за обществото, тъй като за нарушението не е наложена принудителна административна мярка от Министъра на околната среда и водите на основание чл. 199 от Закона за водите, Съдът следва да отбележи, че неизпълнението на вменено със закон задължение (в случая по чл. 48, ал. 1 ,т. 3 от Закона за водите) има за последица санкциониране на неправомерното поведение, а производството по прилагане на принудителна административна мярка и производството по налагане на административно наказание са две различни и самостоятелни, независими едно от друго средства за административна интервенция при допуснати административни нарушения. Принудителната административна мярка няма санкционен характер, а е форма на изпълнително разпоредителна дейност с превантивен характер, целяща да предотврати извършването на конкретно закононарушение и вредните му последици и може да се налага заедно с административното наказание, тъй като те не са взаимозаменяеми, а се допълват. Дали да бъде наложено административно наказание и/или да се приложи принудителна административна мярка зависи от волята на административнонаказващия орган и е изцяло в рамките на неговата оперативна самостоятелност.

Мотивиран от изложеното, Районен съд – Първомай, трети съдебен състав счита, че обжалваното Наказателно постановление следва да се потвърди като правилно и законосъобразно, за което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № 43 / 13.07.2011 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, с което на „Бор-Чвор” ЕООД – Пловдив на основание чл. 200, ал. 1, т. 6 от Закона за водите е наложена имуществена санкция в размер на 1000 (хиляда) лева за нарушение на чл. 48, ал. 1, т. 3 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ