Р Е Ш Е Н И Е
Номер 68 30.12.2011 година град Първомай
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – Първомай Втори състав
На първи декември Година 2011
в публично заседание в следния състав:
Председател: МАТЕЙ ЗЛАТАНОВ
Секретар: Таня Петрова
Прокурор:
като разгледа докладваното от съдията Матей Златанов административно
наказателно дело номер 164 по описа за 2011 година за да се произнесе, съобрази:
Производството е по чл. 59
и сл. от ЗАНН и е образувано по жалба на ЕТ “В.А.-А.”, със седалищше и адрес на
управление гр. Първомай, ул. *** № **, ЕИК ***, представляван от В.Ж.А., против
наказателно постановление № К-21854/30.05.2011г., издадено от Директор на
Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали
и Стара Загора със седалище Пловдив към Главна Дирекция „Контрол на пазара” при
Комисия за защита на потребителите, с което на основание чл. 233, ал. 2 от
Закона за защита на потребителите (ЗЗП), на жалбоподателя е наложена имуществена
санкция в размер на 400 лева, за нарушение на чл. 9, ал. 2 във връзка с ал. 1
от ЗЗП и имуществена санкция в размер на 1000 лева, за нарушение на чл. 77, ал.
1 от ЗЗП.
Недоволен от наказателното
постановление жалбоподателят го обжалва изцяло. Моли съда да измени обжалваното
наказателно постановление, тъй като счита, че са допуснати съществени
процесуални нарушения и не е приложен правилно материалния закон.
В съдебно заседание пред
настоящия съд, жалбата и изложените в нея доводи се поддържат лично от жалбоподателя
и процесуалния му представител, който пледира за отмяна на наказателното
постановление. Не ангажира доказателства.
Ответната страна – КЗП, не
се представлява в съдебно заседание и не изразява становище по основателността
на жалбата.
Жалбата изхожда от
легитимирано и заинтересовано лице да оспори пред съда законосъобразността на
горепосоченото наказателно постановление. Подадена е в законоустановения срок, предвиден
в чл. 59, ал. 2 от ЗАНН. Предвид на това съдът намира жалбата за процесуално
допустима.
Първомайският районен съд
като съобрази разпоредбите на закона и след съвкупна преценка на събраните по
делото доказателства, намира за установено от фактическа и правна страна
следното:
При извършване на
проверката на 20.04.2011 г. в магазин за хранителни стоки, находящ се в гр. Първомай,
ул. *** № **, стопанисван от ЕТ „В.А.-А.” проверяващите констатирали, че
търговецът е изложил за продажба седем броя запалки, които не отговарят на
изискванията на БДС N ISO
9994:06/А1:2009. Актосъставителя твърди също, че изложените запалко са опасни
за потребителите и за тах е издадена Заповед за забрана № 1045/05.11.2011
година, обнародвана в ДВ бр. 97/10.12.2010 година. На същата дата бил съставен
Констативен протокол със задължителни указания за жалбоподателя.
За извършеното нарушение
на 28.04.2011г. бил съставен АУАН № К-21854/28.04.2011 от Е.Я.Б., на длъжност
ст. инспектор в КЗП-РД-Пловдив. Актосъставителят квалифицирал установеното като
нарушение на разпоредбите на ата на чл. 9, ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗЗП и
чл. 77, ал. 1 от ЗЗП. Актът бил подписан от актосъставителя, свидетеля по
установяване на нарушението и свидетеля по съставянето му, предявен е веднага
на представляващия ЕТ, който го подписал.
Въз основа на установеното
с АУАН било издадено и обжалваното в настоящото производство наказателно
постановление № К-21854/30.05.2011г., издадено от Директор на Регионална
дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара
Загора със седалище Пловдив към Главна Дирекция „Контрол на пазара” при Комисия
за защита на потребителите, с което на основание чл. 233, ал. 2 от Закона за
защита на потребителите (ЗЗП), на жалбоподателя е наложена имуществена санкция
в размер на 400 лева, за нарушение на чл. 9, ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗЗП и
имуществена санкция в размер на 1000 лева, за нарушение на чл. 77, ал. 1 от ЗЗП
с фактическо описание на нарушението, идентично с това в акта.
По делото в качеството на
свидетели са разпитани актосъставителя и свидетелите по АУАН, които излагант
фактическа обстановка която не се оспорва и от жалбоподателя.
При тези данни от
фактическа страна, съдът мотивира от правна страна следното:
Актът за установяване на
административно нарушение е съставен от компетентен орган. Актът е съставен в
присъствието на нарушителя. Съгласно чл. 42, ал.
1, т. 4 и т. 5 ЗАНН, актът за установяване на административното
нарушение трябва да съдържа описание на нарушението и обстоятелствата, при
които е било извършено, законните разпоредби, които са нарушени виновно. Тези
реквизити от съдържанието на акта са установени по императивен начин от чл. 42, т. 4 и т. 5 ЗАНН и всяко
отклонение от тях води до нередовност на съставения акт, като основание за
издаване на наказателно постановление и налагане на административно наказание.
Това е така, тъй като актът поставя началото на административно-наказателно
производство спрямо определено лице за извършено от него виновно административно
нарушение, по смисъла на чл. 6 ЗАНН.
Липсата на тези реквизити опорочава акта, тъй като е пречка да се установи по
безспорен начин извършеното нарушение. В този смисъл, чл. 53, ал. 2 ЗАНН определя съдържанието
на акта, по начин, че наказателното постановление се издава и когато е
допусната нередовност в него, стига да е установено по безспорен начин
извършено нарушение, самоличността на нарушителя и неговата вина. За това е необходимо
пълно съответствие между описаните фактически констатации и нарушените законни
разпоредби. В акта за установяване на административното нарушение са посочени
нарушените законни разпоредби по Заповед за забрана № 1045/05.11.2011 година,
обнародвана в ДВ бр. 97/10.12.2010 година, съгласно която изложените за
продажба запалки седем на брой са опасни за потребителите с естество на риска –
риск от пожар. Описанието на нарушението не съдържа като дата, не съответства
на датата на издаване на заповедта и дата на обнародването и, което води до
неяснота относно нарушените разпоредби, тъй като от датата на зоповедта е
видно, че тя е издадено след извършената проверка, което е преповторено и в
издаденото НП, вместо допуснатото нарушение да бъде отстранено. Освен това не е
описано за какви точно запалки е издадена въпросната заповед, тъй като липсва
тяхно описание в текста на АУАН и издаденото въз основа на него НП. Освен това
с едно деяние, така като е описано в АУАН и НП, нарушителя е подведен под
отговорност за два самостоятелни административно-наказателни състава. Правната
квалификация на отразените фактически констатации в акта за нарушение определя
рамките, в които жалбоподателят упражнява правото си на защита още при започване
на административно-наказателното производство. От този момент той се защитава
срещу фактическите и правни констатации, залегнали в акта. Всяко отклонение от
тях при съставяне на наказателното постановление ограничава това право.
Наказващият орган е издал наказателното постановление за нарушението,
установено със съставения акт, и е наложил административно наказание по два текста на ЗЗП. От описанието в акта и
наказателното постановление не се установяват данни от фактическа страна,
релеванти за установяване по безспорен начин, че жалбоподателят е допуснал
нарушение, като задължено лице не поставил надлежна информация чрез стикер,
етикет и ли по друг начин. Видно от представената и приета като веществено
доказателство запалка е видно, че върху същата има надлежно поставени
пиктограми с указания за потребителя. От изложеното по горе е видно, че второто
вменено на жалбоподателя нарушение по чл. 77, ал. 1 от ЗЗП нарушение, не е описано
в АУАН и в НП, съобразно изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН. Липсва
описание на тези нормативни разпоредби, които търговеца знае или би трябвало да
знае, за спазване на задължението за обща безопасност на предлаганите стоки.
Тези нередовности в акта,
възпроизведени и в наказателното постановление, представляват съществено
нарушение, както на материалния закон, така и на процесуалния. Въз основа на
фактическите и правни констатации, залегнали в акта и наказателното
постановление, съдът извършва проверката за законосъобразност, а от тях съдът
не установява по безспорен и категоричен начин вмененото във вина на
жалбоподателя административно нарушение. Установеното е достатъчно и
самостоятелно основание за отмяна на обжалваното НП, поради допуснати
процесуални нарушения.
Само за прецизност следва да се
отбележи, че ако административнонаказващият орган беше изследвал по задълбочено
причините и последиците от извършеното от търговеца, то би стигнал до извода,
че с деянието си търговеца макар и формално да е осъществил признаците на предвиденото
в Закона за защита на потребителите, то това деяние с оглед липсата на вредни
последици и смекчаващите отговорността обстоятелства е с незначителна
обществена опасност и представлява маловажен случай по смисъла на чл. 93, т. 9
от НК. Както е посочено в чл. 27, ал. 2 ЗАНН при определяне на наказанието
административнонаказващия орган е следвало да вземе предвид тежестта на
нарушението, смекчаващите и отегчаващи отговорността обстоятелства, както и
имотното състояние на нарушителя, и ако беше съобразил тази законова разпоредба
би стигнал до извода, че в случая се касае за маловажен случай на
административно нарушение и да приложи разпоредбата на чл. 28, б. ”а” от ЗАНН
като не наложи наказание, а предупреди нарушителя, че при повторно извършване
на нарушение ще му бъде наложено административно наказание.
Съдът счита, че в конкретния
случай предпоставките да се приеме случая за маловажен са налице:
На първо място, по мнение на
Съда, предлагането на процесните стоки /седем броя запалки/ с обявената по установения
начин информация, не води до съществено увреждане или застрашаване правата и
законните интереси на потребителите. Видно от събраните по делото
доказателства, в проверявания търговски обект процесните запалки са обозначени
с пиктограми със забранителни знаци за деца, от излагане на слънце и
температура над 50 градуса по Целзий, както и предупредителен знак от опасност
от пожар, поради което съдържант необходимата по закон информация. Факта, че
липсвало посочване наименование на фирма производител от Китай или Турция е
несъществено, с оглед обстоятелството, че са незначителен брой общоизвестните и
придобили популярност в България производители от тези страни, където в същото
време тази индустрия е изключително добре развита, респективно производителите
са огромен брой. От друга страна, Съдът счита, че информацията за страната на
произход на стоката, съчетана със информацията за употреба на запалките е в
значителна степен достатъчна за формиране мнението и улесняваща избора на
клиентите.
На второ място, тъй като по
делото липсват данни, които да сочат за подадени жалби или сигнали от клиенти
на наказания търговец, касаещи стоките, продавани в търговския обект, на които
не е имало информация за производителя, се налага извода, че не са настъпили
други вреди последици от нарушението извън съставомерните.
На последно място, съобразно
отразеното в АУАН и с оглед обстоятелството, че в административнонаказателната
преписка липсват данни за предходни нарушения, следва де се приеме че
нарушението извършено от жалбоподателя е първо до настоящия момент.
Поради изложеното дотук, Съдът
намира, че в конкретния случай административнонаказващия орган е допуснал
съществено нарушение на процесуалните правила, като не приложил разпоредбата на
чл. 28, б. ”а” от ЗАНН, макар предпоставките за това да били налице. В този
смисъл е и задължителното за прилагане Тълкувателно решение № 1 от 12.12.2007
г. на тълк. н. д. № 1/2005 г., на ВКС.
Поради изложеното, съдът прие, че наказателното
постановление е незаконосъобразно и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, подлежи на отмяна.
Мотивиран от изложеното Първомайският районен съд
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № К-21854/30.05.2011 г.,
издадено от Директор на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян,
Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора със седалище Пловдив към Главна
Дирекция „Контрол на пазара” при Комисия за защита на потребителите, с което на
основание чл. 233, ал. 2 от Закона за защита на потребителите (ЗЗП), на ЕТ “В.А.-А.”,
със седалищше и адрес на управление гр. Първомай, ул. *** № **, ЕИК ***,
представляван от В.Ж.А. е наложена имуществена санкция в размер на 400 лева, за
нарушение на чл. 9, ал. 2 във връзка с ал. 1 от ЗЗП и имуществена санкция в
размер на 1000 лева, за нарушение на чл. 77, ал. 1 от ЗЗП.
РЕШЕНИЕТО подлежи на обжалване пред
Административен съд – Пловдив, на основанията, предвидени в НПК, и по реда на
Глава ХІІ от АПК в 14-дневен срок от съобщаването му на страните.
РАЙОНЕН
СЪДИЯ: (п)
МЗ / ТП