23

 

град Първомай, 14.04.2011 година

 

 

Районен съд - Първомай, трети съдебен състав, в открито заседание на петнадесети март две хиляди и единадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 28 по описа на Съда за 2011 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

С Наказателно постановление № 36-001520 / 18.11.2009 година на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Пловдив на Б.Н.И., ЕГН ********** *** са наложени:

Ø      глоба в размер на 100 (сто) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 103, предложение 2 от същия закон;

Ø      глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон;

Ø      глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози (ЗАП) за нарушение по чл. 15, § 7, буква А от Регламент 3821 / 85 на Съвета във връзка с чл. 78, ал. 1, т. 2 от ЗАП;

Ø      глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл. 18, т. 1 от Наредба № Н-8 / 27.06.2008 година на Министъра на транспорта;

Ø      глоба в размер на 100 (сто) лева на основание чл. 105 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл. 18, т. 2 от Наредба № Н-8 / 27.06.2008 година на Министъра на транспорта.

Б.Н.И. обжалва Наказателното постановление единствено по отношение на наложеното с него наказание лишаване от право да управлява МПС. В съдебно заседание на въззивната инстанция моли атакуваният акт да бъде отменен само в тази част, защото работи като шофьор и с това се препитава, а е заплатил и всички наложени му глоби, за да е изряден към държавата. Алтернативно моли наказанието му лишаване от право да управлява МПС да бъде намалено.

Въззиваемата страна Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Пловдив, редовно призована, не изпраща представител. Представено е писмено становище от Директора, съгласно което нарушението и вината на жалбоподателя са доказани по несъмнен начин и няма основание за приложението на чл. 28 и чл. 29 от ЗАНН, а срокът на лишаване от права е съобразен с явното незачитане и неуважение към контролните органи и се иска атакуваното Наказателно постановление да бъде потвърдено в тази част.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадени в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, е частично основателна.

От фактическа страна:

На 28.10.2009 година актосъставителят Т.Т.Н., младши инспектор в Областен отдел „Контролна дейност – ДАИ” – Пловдив, съвместно със свой колега изпълнява служебните си задължения на 264-и километър на Главен път Е-80.

Около 12:00 часа виждат в посока Свиленград – Пловдив да се движи товарен автомобил „Волво ФХ 12” с ДК № *, собственост на „Талис Естейтс” ЕООД - София. Свидетелят Н. излиза на пътното платно и подава стоп-палка на камиона, но водачът не изпълнява разпореждането, навлиза в лявата лента, минава покрай контролните органи и продължава движението си.

Инспекторите сигнализират „Магистрална полиция”, сектор „Престъпления по пътищата”, и съобщават регистрационния номер на автомобила. Уведомени са, че водачът ще бъде пресрещнат на главния път, а те тръгват след него и го следват 15-20 минути.

На около 500-600 метра преди разклона за село Поповица водачът на камиона отбива вдясно и спира.

Служителите на автомобилната администрация изчакват идването на органите на полицията и с тяхно съдействие установяват, че водачът на волвото не носи контролния талон към свидетелството си за управление и копие от трудовия си договор или извлечение от него със съответните реквизити, няма тахографски листове за деня и предходните 28 дни.

За нарушенията на Б.Н.И. е съставен Акт за установяване на административно нарушение МФ Серия А-2009 № 083597 / 28.10.2009 година, въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания в съдебно заседание актосъставител, от приетите по съответния процесуален ред подробно посочени писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

От правна страна:

Независимо от обжалването на Наказателното постановление в частта за налагане на едно наказание за едно от нарушенията, с оглед на разпоредбите на чл. 314 от НПК във връзка с чл. 84 от ЗАНН настоящата инстанция проверява правилността на атакувания акт, включително и в необжалваната му част.

При така установените обстоятелства Съдът намира, че наказващият орган правилно ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за посочените нарушения и определя следващите се наказателни санкции:

·             за нарушението по чл. 103, предложение 2 от Закона за движение по пътищата, чийто текст предвижда: При подаден сигнал за спиране от контролните органи водачът на пътно превозно средство е длъжен да спре плавно (…) на посоченото от представителя на службата за контрол място и да изпълнява неговите указания, точно е определена наказателната разпоредба на чл. 175, ал. 1, т. 4 от същия закон, предвиждаща за водач, който откаже да изпълни нареждане на органите за контрол и регулиране на движението, налагане на лишаване от право на управление на моторно превозно средство за срок от 1 до 6 месеца и глоба от 50 до 200 лева;

·             за нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст предвижда: Водачът на моторно превозно средство е длъжен да носи свидетелство за управление на моторно превозно средство от съответната категория и контролния талон към него, точно е определена наказателната разпоредба на чл. 183, ал. 1, т. 1 от същия закон, предвиждаща за водач, който не носи определените документи – (…), контролен талон (…), налагане на глоба от 10 лева;

·             за нарушението по чл. 15, § 7, буква А от Регламент (ЕИО) № 3821 / 85 на Съвета от 20.12.1985 година относно контролните уреди за регистриране на данните за движението при автомобилен транспорт (изменен с Регламент (ЕО) № 561 / 2006 на Европейския парламент и на Съвета от 15.03.2006 година), съгласно който водач, управляващ превозно средство, снабдено със записващо оборудване в съответствие с приложение I, трябва да представи при всяко поискване на инспектора: използваните регистрационните листове и всеки ръчен запис и разпечатка за текущия ден и предходните 28 дни (след 1 януари 2008 година) във връзка с във връзка с чл. 78, ал. 1, т. 2 от Закона за автомобилните превози, чийто текст предвижда: При извършване на превози (…) на товари с автомобили, които самостоятелно или в състав от пътни превозни средства имат допустима максимална маса над 3,5 тона, лицата, осъществяващи превози за собствена сметка, (…) и водачите спазват изискванията на Регламент (ЕИО) № 3821/85 на Съвета (…), точно е определена наказателната разпоредба на чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози, предвиждаща за водач на моторно превозно средство, който извършва (…) превоз за собствена сметка на (…) товари без редовно издадени (…) други документи, които се изискват от този закон (…), налагане на глоба от 500 до 1500 лева - при първо нарушение;

·             за нарушението по чл. 18, т. 1 от Наредба № Н-8 / 27.06.2008 година за условията и реда за извършване на превоз на пътници и товари за собствена сметка, чийто текст предвижда: При извършване на превози на товари за собствена сметка водачът представя при поискване от контролните органи (…) заверено копие на трудовия договор, с който е назначен, или заверено извлечение от него, което съдържа името на работодателя, името на водача, датата на сключване и срока, за който е сключен договорът, точно е определена наказателната разпоредба на чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози, предвиждаща за водач на моторно превозно средство, който извършва (…) превоз за собствена сметка на (…) товари без редовно издадени (…) други документи, които се изискват от този закон и от подзаконовите нормативни актове по прилагането му, налагане на глоба от 500 до 1500 лева - при първо нарушение;

·             за нарушението по чл. 18, т. 2 от Наредба № Н-8 / 27.06.2008 година за условията и реда за извършване на превоз на пътници и товари за собствена сметка, чийто текст предвижда: При извършване на превози на товари за собствена сметка водачът представя при поискване от контролните органи (…) копие на фактурата за товара или копие на документ, удостоверяващ, че превозваните товари принадлежат на предприятието или са продадени, закупени, дадени под наем или наети, произведени, добити, преработени или поправени от него, е определена наказателната разпоредба на чл. 105 от Закона за автомобилните превози, предвиждаща: За нарушения на този закон и на подзаконовите нормативни актове, издадени въз основа на него, за които не е предвидено друго наказание, виновните лица се наказват с глоба от 100 до 200 лева.

Въпреки че според настоящата инстанция административнонаказващият орган следва да санкционира последното нарушение по чл. 93, ал. 1, ал. 1, т. 1, а не с по-лекото наказание от Закона за автомобилните превози, неточността не е от рода на съществените, нарушаващи правото на защита на жалбоподателя при безспорни доказателства за факта на виновно извършеното деяние.

Нарушенията са описани в АУАН и Наказателното постановление, конкретизирани са по време, място, извършител и са в съответствие с всички други изисквания на чл. 42, чл. 43 и чл. 57 от ЗАНН.

Наложените наказания са в съответствие с разпоредбата на чл. 18 от ЗАНН (за всяко нарушение е наложено отделно наказание) и всички са в границите на посоченото в закона, съгласно нормата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, като за нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата санкцията е конкретно определена и административнонаказващият орган не може да преценя размера й.

При определяне размера на наказанията по чл. 93, ал. 1, т. 1 и чл. 105 от Закона за автомобилните превози в съответствие с текста на чл. 27, ал. 2 от ЗАНН административнонаказващият орган отчита липсата на други нарушения на правилата за автомобилните превози (въпреки предоставената процесуална възможност, в съдебно заседание въззиваемата страна не представя доказателства за наличие на такива) и налага санкции в минимума.

Но липсата на други нарушения на правилата за движение по пътищата не е взета предвид при определяне на наказанието по чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за движение по пътищата и за нарушението по чл. 103, предложение 2 от същия закон размерът на глобата и лишаването от права е посочен към средата на предвиденото.

Правопораждащият нарушението по чл. 103, предложение 2 от Закона за движение по пътищата юридически факт е неизпълнение на нареждане на контролите органи за спиране на моторното превозно средство, но от това не могат да се правят изводи за отношение на водача към проверяващите като незачитане и неуважение, което да се счете за отегчаващо отговорността обстоятелство, защото фактът на неизпълнение на разпореждането е отчетен в самата наказателна норма.

С оглед на изложеното Съдът намира, че наказанията по чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за движение по пътищата следва да бъдат определени в минимума на посоченото в текста.

Настоящата инстанция не следва да се произнася по атакувания акт в частта за ангажиране на административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за нарушението по чл. 100, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата, тъй като Наказателното постановление е влязло в сила на основание чл. 189 (ал. 5 към датата на извършване на нарушението, сегашна ал. 13) от същия закон, чийто текст визира: Не подлежат на обжалване наказателни постановления, с които е наложена глоба до 50 лв. включително.

В частта за вменяване на административнонаказателна отговорност по чл. 93, ал. 1, т. 1 и чл. 105 от Закона за автомобилните превози за нарушения по чл. 15, § 7, буква А от Регламент 3821 / 85 на Съвета във връзка с чл. 78, ал. 1, т. 2 от Закона за автомобилните превози и по чл. 18, т. 2 от Наредба № Н-8 / 27.06.2008 година за условията и реда за извършване на превоз на пътници и товари за собствена сметка Наказателното постановление следва да се потвърди като правилно и законосъобразно.

Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 и чл. 64, буква А от ЗАНН, Районен съд – Първомай, трети съдебен състав

 

 

Потвърждава Наказателно постановление № 36-001520 / 18.11.2009 година на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Пловдив, с което на Б.Н.И., ЕГН ********** ***, са наложени:

Ø      глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл. 15, § 7, буква А от Регламент (ЕИО) № 3821 / 85 на Съвета във връзка с чл. 78, ал. 1, т. 2 от Закона за автомобилните превози;

Ø      глоба в размер на 500 (петстотин) лева на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл. 18, т. 1 от Наредба № Н-8 / 27.06.2008 година на Министъра на транспорта;

Ø      глоба в размер на 100 (сто) лева на основание чл. 105 от Закона за автомобилните превози за нарушение по чл. 18, т. 2 от Наредба № Н-8 / 27.06.2008 година на Министъра на транспорта.

 

Изменя Наказателно постановление № 36-001520 / 18.11.2009 година на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Пловдив в частта, в която на Б.Н.И., ЕГН ********** ***, са наложени: глоба в размер на 100 (сто) лева и лишаване от право да управлява МПС за срок от три месеца на основание чл. 175, ал. 1, т. 4 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 103, предложение 2 от същия закон, като намаля размера на глобата на 50 (петдесет) лева и срока на лишаване от право да управлява МПС на един месец.

 

Влязло в сила е Наказателно постановление № 36-001520 / 18.11.2009 година на Директора на Регионална дирекция „Автомобилна администрация” – Пловдив в частта, в която на Б.Н.И., ЕГН ********** ***, е наложена глоба в размер на 10 (десет) лева на основание чл. 183, ал. 1, т. 1 от Закона за движение по пътищата за нарушение по чл. 100, ал. 1, т. 1 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ