№ 33
град Първомай, 10.05.2011 година
Районен съд - Първомай, трети съдебен състав, в
открито заседание на пети април две хиляди и единадесета година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря А.Г.,
като
разгледа докладваното от Председателя НАХД № 15 по описа на Съда за
2011 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
С Наказателно постановление № 36-0000927 / 12.08.2010
година на Началник-сектор „Контрол и АНД” – Пловдив на М.Т.П., ЕГН ********** *** и наложена глоба в размер на 1500 (хиляда и петстотин) лева на основание чл. 93, ал. 1, т. 1
от Закона за автомобилните превози за нарушение на чл. 11, ал. 4 от „Приложение
Контролен уред” AETR ДВ 28 от 1995 година.
Жалбоподателят М.П. чрез процесуалния си представител
адвокат В.Щ.В. *** моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно постановление
по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната
инстанция.
Въззиваемата страна Областен отдел „Контролна дейност
- ДАИ” – Пловдив, редовно призована, не изпраща представител. Представено е
писмено становище от Началник-сектор „Контрол и АНД”, съгласно което
нарушението и вината на жалбоподателя са доказани по несъмнен начин, няма
основание за приложението на чл. 28 от ЗАНН и се иска потвърждаване на съобразеното
с материалните и процесуалните правила на чл. 57 от ЗАНН атакувано наказателно
постановление.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е подадени в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, е основателна.
От фактическа страна:
На 28.07.2010 година актосъставителят И.И.И., главен
специалист инспектор в Областен отдел „Контролна дейност” в Държавна
автомобилна администрация – Пловдив, негов колега и служители на икономическа
полиция извършват проверка на паркинг „Кемера” на Главен път Е-80.
Около 11:30 часа влизат на паркинга и виждат да
потегля товарен автомобил „Волво с рег. № * с полуремарке с рег. № *. Проверяващите
спират превозното средство и установяват, че го управлява жалбоподателят
(български и турски гражданин с турско име М.П.), до него е съекипникът му
(неустановен по делото) и се извършва международен превоз на товари от
Република Турция за Република Италия с TIR Carnet *, разрешително
№ * и CMR от 27.07.2010 година.
Водачът представя тахографски лист от 28.07.2010
година, поставен на паркинга в 11:25 часа, но не може да покаже тахографски
листове за текущата седмица и от последния работен ден на предходната, като дава
обяснение, че до датата на проверката е бил в дома си в България и се качва на
камиона преди пет минути.
За нарушението на М.Т.П. е съставен Акт за
установяване на административно нарушение МФ Серия А-2010 № 099044 / 28.07.2010
година, въз основа на който е издадено атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка се установява от
показанията на разпитания в съдебно заседание актосъставител, от приетите по
съответния процесуален ред подробно посочени писмени доказателства и от
приложената административнонаказателна преписка.
От правна страна:
И Актът и Наказателното постановление са
незаконосъобразни, тъй като са издадени при съществено нарушение на
процесуалните правила.
В АУАН от 28.07.2010 година като нарушена норма е
посочено: „чл. 11, ал. 4 от AETR”, а в
Наказателното постановление от 12.08.2010 година – „чл. 11, ал. 4 от
„Приложение Контролен уред” AETR ДВ 28 от
1995 г.”.
Според настоящия състав липсва посочване на
нормативния акт, чиято разпоредба е нарушена, за да организира жалбоподателят
адекватна защита, тъй като изписаната абревиатурата AETR няма как да го ориентира, че административната му
отговорност е ангажирана по Accord Européen
sur les Transports Routiers - Европейска спогодба за работата на екипажите
на превозните средства, извършващи международни автомобилни превози (AETR),
ратифицирана със закон, приет от 37-о Народно събрание на Република България на
17 март 1995 г. (ДВ, бр. 28 от 1995 година).
Ако се предположи, че жалбоподателят знае кой
нормативен акт касае съкращението AETR,
посочената в АУАН разпоредба на чл. 11 от Спогодбата
няма алинея 4 и не предвижда състав на нарушение, а в три точки урежда
„Проверки, извършвани от предприятието”.
В издаденото Наказателно постановление уточнението
„чл. 11, ал. 4 от „Приложение Контролен уред” до известна степен конкретизира,
че нарушената норма (Водачът трябва
да бъде в състояние да представи при всяко поискване от контролните органи
регистрационните листове от текущата седмица и във всички случаи листа от
последния ден на предишната седмица, през която той е управлявал превозното
средство) е от Общите разпоредби на
Приложение „Контролен уред” към Спогодбата
(издадено от Държавната агенция за метрология и технически надзор, обнародвано
в ДВ, бр. 4 от 14.01.2003 година), но изписването „AETR ДВ 28 от 1995 г.”, т.е. само с добавка на обнародването
на Спогодбата, без изписване на пълното наименование на нормативния акт на
български език, отново е пречка за индивидуализацията му, която нарушава правото
на защита на жалбоподателя.
От друга страна, за санкционна норма на вмененото в
отговорност на М.П. административно нарушение е посочен чл. 93, ал. 1, т. 1 от
Закона за автомобилните превози, чийто текст към датата на съставяне на АУАН и
издаване на НП визира: Водач на моторно
превозно средство, който извършва обществен превоз или превоз за собствена
сметка на пътници и товари без редовно издадени лиценз, разрешение, документ за
регистрация или други документи, които се изискват от този закон и от подзаконовите
нормативни актове по прилагането му, се наказва с глоба от 500 до 1500 лв.
- при първо нарушение.
Но Европейската
спогодба за работата на екипажите на превозните средства, извършващи
международни автомобилни превози не е нито подзаконов нормативен акт по
прилагането на Закона за автомобилните превози, нито е Законът за автомобилните
превози. Такъв подзаконов нормативен акт е Наредба № 12 от 5.01.2007 г. за изискванията
за задължителна употреба на контролните уреди за регистриране на данните за
движението на автомобилите и работата на екипажите, както и функционалните и
техническите изисквания към тях, в текста на чийто чл. 90, ал. 1 се
предвижда: Водачът трябва да е в
състояние да предостави на контролните органи данните от паметта на дигиталния
тахограф или тахографските листове с данни за пътуванията от текущата седмица и
15 дни преди това, а при превози по AETR - данни за пътуванията от паметта на
дигиталния тахограф или тахографските листове от текущата седмица и от
последния ден на предходната седмица, по време на която е управлявал автомобила,
но не за нарушение по този текст (в съответствие с изискванията на чл. 42, т. 5
и чл. 57, ал. 1, т. 6 от ЗАНН) е ангажирана отговорността на жалбоподателя.
Нещо повече: ал. 2 на същата норма предвижда: Водач, който не може да представи тахографските
листове по ал. 1 поради това, че не е управлявал автомобила, представя на
контролните органи документ, удостоверяващ, че е бил освободен от работа –
от доказателствата по делото безспорно се установява, че от 20.07.2010 година
до 28.07.2007 година (датата на проверката) водачът на товарен автомобил
„Волво” в състав с полуремарке ползва отпуск и започва да изпълнява курс в
11:25 часа, т.е. пет минути преди часа на проверката. Същият не представя на
контролните органи документа, че е освободен от работа, но и за това нарушение,
което се санкционира по реда на чл. 93, ал. 2 от Закона за автомобилните
превози, не е ангажирана административнонаказателната му отговорност.
С оглед на горното Съдът намира, че Наказателното
постановление е незаконосъобразно, поради съществено нарушение на процесуалните
правила, и необосновано, поради недоказаност на вмененото в административна
отговорност на жалбоподателя нарушение.
Мотивиран от горното и на основание чл. 63, ал. 1 и
чл. 64, буква А от ЗАНН, Районен съд – Първомай, трети съдебен състав
Отменя Наказателно
постановление № 36-0000927 / 12.08.2010 година на Началник-сектор „Контрол и
АНД” – Пловдив на М.Т.П., ЕГН **********
*** и наложена глоба в размер на 1500
(хиляда и петстотин) лева на
основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от Закона за автомобилните превози за нарушение
на чл. 11, ал. 4 от „Приложение Контролен уред” AETR ДВ 28 от 1995 година.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Председател: (п)
СЗ
/ АГ