№ 26
град Първомай, 15.04.2011 година
Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в
открито заседание на седемнадесети март две хиляди и единадесета година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря Аганаска гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя НАХД № 12 по описа на Съда за
2011 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалвано е Наказателно постановление № 161 от 11.12.2010
година на Кмета на Община Първомай, с което на изпълнителна агенция
„Автомобилна администрация”, БУЛСТАТ *, със седалище и адрес на управление: *, представлявано
от Й.К.А., ЕГН **********, е наложено административно
наказание глоба в размер на 100
(сто) лева за нарушение по чл. 17, ал. 2 и § 21 от ПЗР на Закона за местните
данъци и такси (в редакцията от 01.12.2009 година).
Жалбоподателят Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация” - София моли Съдът да отмени атакуваното Наказателно
постановление по съображения, изложени в жалбата.
Страните, редовно призовани, не изпращат
представители.
Въззиваемата страна Община – Първомай представя
Писмено становище, с което се иска Наказателното постановление да бъде
потвърдено като законосъобразно.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество,
същата е неоснователна.
На 07.12.2010 година в отдел „Местни
приходи” при Община Първомай се явява Й.К.А., началник на областен отдел
„Контролна дейност – Държавна автомобилна инспекция” – Пловдив, който пред
младши експерт А.К.Б., актосъставител, представя пълномощно от Изпълнителния директор
на Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” и се легитимира с лична
карта. Пълномощникът подава декларация по чл. 14 от Закона за местни данъци и
такси, като заявява, че знае, че ще бъде глобен, но ще обжалва.
Младши експертът проверява документите,
установява неспазения срок за подаване на декларацията и в присъствието на
пълномощника на място съставя Акт за установяване на административно нарушение
№ 161 / 07.12.2010 година, който е подписан от Й.А. и му е връчен екземпляр.
Въз основа на Акта е издадено и
атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка се установява от
показанията на актосъставителя А.К.Б., които се кредитират от Съда като
логични, обективни и безпристрастни, от приетите по съответния процесуален ред
писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.
Съдът намира, че административнонаказващият орган правилно
ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя по чл. 17,
ал. 2 от Закона за местните данъци и такси (в редакцията от 01.12.2009 година),
съгласно чийто текст За жилищните и
нежилищните имоти, върху които имат право на собственост, … предприятията
подават декларации по реда и в сроковете по чл. 14, във връзка с § 21 от
ПЗР на същия закон, според който За
притежаваните нежилищни имоти … предприятията подават декларации по чл. 14 в срок до 30 юни 2010 година.
Изпълнителна агенция „Автомобилна администрация” -
София е собственик на декларираните имоти, съгласно Акт за публична държавна
собственост № 625 / 06.02.1998 година, и е длъжна да ги декларира пред Общинска
администрация - Първомай за облагане с данък в законоустановения срок, чието
неспазване се наказва.
Правилно е посочена и санкционната разпоредба на чл.
123, ал. 1 от Закона за местните данъци и такси, според която юридическите
лица, ако не е предвидено по-тежко наказание, се наказват с имуществена санкция
в размер от 100 до 1000 лева при неподаване в срок на декларация по чл. 14.
За посоченото нарушение наказанието е съобразено с
разпоредбите на чл. 83 и чл. 27 от ЗАНН – наложено е в минимален размер на
предвиденото в закона за неизпълнение на задължения към държавата от юридическо
лице.
И актът, и Наказателното постановление са съставени
при спазване на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, като съдържат всички
реквизити, посочени там, т.е. същите са изправни от формална страна.
Доколкото в атакувания акт наказанието е определено
като глоба, а не като имуществена санкция, Съдът намира, че
процесуалното нарушение не е от рода на съществените, съставляващо основание за
отмяна на Наказателното постановление като незаконосъобразно – в него точно са
посочени фактът на нарушението, жалбоподателят като извършител и следващата се
за неправомерното му поведение санкция, за да се счете, че е ограничено правото
на защита.
По посочените мотиви настоящата инстанция не намира
за съществено процесуално нарушение и отбелязаното в постановлението, че
представляващ Агенцията е началникът на областен отдел „Контролна дейност –
Държавна автомобилна инспекция” – Пловдив, а не изпълнителният директор.
Съдът споделя възражението в Жалбата в насока, че
началникът на областния отдел „Контролна дейност – ДАИ” – Пловдив не е длъжен
да подава декларация по чл. 14 от Закона за местните данъци и такси, но щом по
силата на Пълномощно изх. № ОД-13-28 / 29.07.2010 година Й.К.А. в качеството си
на началник на Пловдивския областен отдел действа от името и за сметка на
изпълнителния директор, последиците от правните му действия възникват направо
за Изпълнителната агенция - по силата на Трудов договор № 140 / 30.11.2009
година упълномощителят С.А. представлява Изпълнителна агенция „Автомобилна
администрация”, а по силата на чл. 15 от Устройствения правилник на Агенцията
(обн. ДВ, бр. 36 / 09.04.2002 година) изпълнителният директор при изпълнение на
правомощията му се подпомага от специализираната администрация, организирана в
три дирекции, между които и Главна дирекция „Контролна дейност – ДАИ”, в
състава на която е включен областният отдел „Контролна дейност – ДАИ” –
Пловдив, оглавяван от пълномощника.
Воден от горните мотиви и на основание чл. 63, ал. 1
от ЗАНН Районен съд – Първомай, трети съдебен състав
Потвърждава Наказателно
постановление № 161 от 11.12.2010 година на Кмета на Община Първомай, с което
на изпълнителна агенция „Автомобилна администрация”, БУЛСТАТ *, със седалище и
адрес на управление: *, е наложено административно
наказание в размер на 100 (сто) лева за нарушение по чл. 17, ал. 2 във
връзка с § 21 от ПЗР на Закона за местните данъци и такси (в редакцията от
01.12.2009 година).
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
ПРЕДСЕДАТЕЛ: (п)
СЗ
/ АГ