Р Е Ш Е Н И Е
Номер 18 18.03.2011 година град Първомай
В ИМЕТО НА НАРОДА
Районен съд – Първомай Втори
състав
На седемнадесети февруари Година 2010
в публично заседание в следния
състав:
Председател:
МАТЕЙ ЗЛАТАНОВ
Секретар: ТАНЯ ПЕТРОВА
Прокурор:
като разгледа докладваното от
съдията Матей Златанов
административно наказателно дело
номер 211 по описа за 2010 година за да се произнесе, съобрази:
Производството
е по реда на чл. 59 и сл. от ЗАНН.
Обжалвано е
Наказателно постановление № *** г. на Директора на РИОСВ Пловдив – В.А. А., с
което на “АКВА М-М” ООД, ЕИК ***, със седалище и адрес на управление гр. Пловдив,
ул. *** № *, представлявано от С.А.К., за извършено нарушение на чл. 4, ал. 2 от Закона за подземните
богатства и основание чл. 93, ал. 2, т. 1 и чл. 95, ал. 2 от ЗПБ, във връзка с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН е наложена имуществена санкция в размер
на 50 000 лева.
Жалбоподателят
моли да се отмени изцяло Наказателно постановление № *** г. на Директора на РИОСВ
Пловдив – В.А. А., което счита за незаконосъобразно и необосновано и излага подробни
съображения. Сочи,
че атакуваното НП е материално и процесуално незаконосъобразно, т.к. при
издаването му са допуснати съществени нарушения на процесуалните правила.
Отделно се твърди, че вмененото административно нарушение не е извършено. С
оглед на всичко това се иска отмяна на атакуваното НП.
Районният съд провери
основателността на жалбата, след като съобрази становищата на страните,
съобразявайки закона, по вътрешно убеждение и като обсъди събраните по делото
писмени и гласни доказателства при съблюдаване разпоредбата на чл. 63 от ЗАНН
прие за установено от фактическа страна следното:
Дружеството жалбоподател е
санкционирано за това, че на 17.03.10.2010 година, във връзка с подаден сигнал
и извършена проверка в местността *** в землището на гр. Първомай, в земеделски
имот с начин на трайно ползване пасище, се установило, че е извършван добив на
инертни материали и е образувано кариерно поле от около 20 декара. По време на
проверката извършителят не е установен. Подаден е сигнал в Районна прокуратура
Първомай, където след извършена проверка е установен извършителят, като
проверката е приключила с отказ да се образува досъдебно производство и
материалите са изпратени в РИОСВ гр. Пловдив, за реализиране на административно
наказателна отговорност на виновното юридическо лице.
На 19.07.2010 г. в присъствието
на представляващия дружеството жалбоподател С.К., бил съставен АУАН, от свид. Г.Д.К.
– актосъставител, в присътвието на свидетелите по съставяне на акта И.В.П. и В.А.И.,
като впоследствие било издадено и атакуваното наказателно постаановление. Със
същото дружеството жалбоподател било санкционирано за това, че е извършило
незаконен добив на подземни богатства – инертни материали, без да има
предоставена концесия от Министерски съвет на Република България.
Горното съставлявало нарушение на
чл. 4, ал. 2 от Закона за подземните
богатства, която правна норма повелява: „ Добивът на подземни богатства се
извършва чрез предоставяне на концесия”.
За извършеното нарушение, против
дружеството бил съставен АУАН № ** от *** година, а въз основа на този акт било
издадено атакуваното НП. Последното било връчено на дружеството по пощата на
23.09.2010 год., а жалбата против него била подадена чрез АНО на 29.09.2010
год., т.е. в срока по чл. 59, ал. 2 от ЗАНН.
Гореописаната фактическа обстановка съдът
възприе от събраните по делото писмени доказателства и показанията на
актосъставителя – свид. Г.Д.К. и свидетелите по съставяне на акта И.В.П. и В.А.И..
При така установената фактическа
обстановка от правна страна съдът приема, че жалбата е основателна по следните
съображения:
Административнонаказателното
производство срещу дружеството жалбоподател е започнало с допускане на
съществени процесуални нарушения, което е достатъчно основание за отмяна на
наказателното постановление, без да е необходимо да се разглеждат въпросите по
съществото на делото.
В акта и в наказателното постановление
нарушението не е описано според изискванията на чл. 42, т. 4 и на чл. 57, ал.
1, т. 5 ЗАНН, което е съществено процесуално нарушение. Както в акта за
административното нарушение, така и в наказателното постановление изобщо не е
посочено кога е било извършено нарушението. Сочи се само кога то било разкрито,
но няма и следа относно това, кога е осъществено. При това положение драстично
е накърнено правото на защита, т.к. санкционирания субект не би могъл да се
брани срещу един съществен факт на нарушението, какъвто е датата, на неговото
извършване.
Отделно от това при
липса на посочена дата за извършване, респективно за довършване на нарушението,
тъй като се касае за нарушение с голяма продължителност във времето, не би
могло да се направи преценка дали АУАН и издаденото въз основа на него НП, са
съставени в съответствие със сроковете по чл. 34, ал. 1, изр. ІІ от ЗАНН. По
този начин санкционираното дружество е лишено от възможността да възразява за
изтекъл срок за започване на административно наказателното производство. Това обстоятелство
е от значение за анализиране от процесуално-правна гледна точка дали са налице условия за привличане към административнонаказателна
отговорност, или съществува такава невъзможност при наличието на определени от
закона условия. Едни от тези условия са предвидени в разпоредбата на чл. 34,
ал. 1 и 2 от ЗАНН, според
която не се образува административнонаказателно производство, ако не е съставен
акт за установяване на нарушението в продължение на три месеца от откриване на
нарушителя, или ако е изтекла една година от извършване на нарушението.
Посочените срокове са преклузивни. Те погасяват правото на наказващия орган да
наложи предвидените от закона административни санкции и възпрепятстват образуването
на самото производство. Законосъобразността,
правилността и обосноваността на наказателното постановление се наблюдават от
аспект и в рамките на съдържанието на същото, затова е без значение
установеното вън от съдържанието на наказателното постановление.
Това процесуално
нарушение е достатъчно и абсолютно основание наказателното постановление да
бъде отменено, тъй като свежда до извода, че срещу жалбоподателя не е започнало
едно валидно административнонаказателно производство.
При това положение жалбоподателят е
лишен от възможноста да научи в какво точно е обвинен, както и да организира
защита по фактите, очертаващи от обективна страна съставът на нарушението.
Липсата на точно описание на нарушението, освен че е накърнило правото на
защита на наказаното лице, лишава и съда от възможността да осъществи адекватен
съдебен контрол за законосъобразност.
По тези съображения съдът намира,
че обжалваното НП следва да бъде отменено като незаконосъобразно.
Воден от гореизложеното Първомайският
районен съд в настоящия състав, на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН,
Р Е Ш И :
ОТМЕНЯ Наказателно постановление № ***
г. на Директора на РИОСВ Пловдив – В.А. А., с което на “АКВА М-М” ООД, ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление гр. Пловдив, ул. *** № *, представлявано от С.А.К.,
за извършено нарушение на чл. 4, ал. 2 от Закона за подземните богатства и основание чл. 93, ал. 2 т. 1 и чл. 95, ал. 2 от
ЗПБ, във връзка с чл. 83, ал. 1 от ЗАНН е наложена имуществена санкция в размер
на 50 000 лева, като
незаконосъобразно.
РЕШЕНИЕТО подлежи
на касационно обжалване по реда на ЗВАС пред Административен съд град Пловдив, в
14-дневен срок от получаване на съобщението, че е изготвено.
РАЙОНЕН СЪДИЯ: (п)
МЗ / ТП