11

 

град Първомай, 08.02.2011 година

 

 

Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в открито заседание на единадесети януари две хиляди и единадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 195 по описа на Съда за 2010 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 95 / 01.10.2010 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Пловдив, с което на А.Х.Х. в качеството му на кмет на село Е., община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 116, ал. 1, т. 4 във връзка с чл. 92 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 1400,00 (хиляда и четиристотин) лева за нарушение на чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16, ал. 3, т. 8 от същия закон.

Жалбоподателят А.Х.Х. чрез процесуалния си представител адвокат А.Г.Д. от Адвокатска колегия - Пловдив моли Съдът да отмени атакуваното наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна РИОСВ – Пловдив чрез представителя си старши юрисконсулт М.Г.Е. моли Съдът да остави жалбата без уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

При проверка на 15.09.2009 година във връзка със спазването на ЗУО и сроковете, поставени в Плана за привеждане в съответствие с изискванията на Наредба № 8 / 24.08.2004 година, разработен от Община Първомай служители на Регионалната инспекция по околната среда и водите установяват в землището на село Е., община Първомай, област Пловдив, че сметището в местността До фурната е санирано и че няма изхвърлени отпадъци, но в местността Кабите и по пътя за Бодрово вляво има образувано нерегламентирано сметище. С Констативен протокол № 00000669 / 15.09.2009 година на Кмета на селото са дадени предписания с указан срок: да се преустанови изхвърлянето на отпадъци, да се почистят замърсените терени, да се предприемат действия за недопускане на нерегламентирано изхвърляне на отпадъци на територията на селото и да се уведоми РИОСВ – Пловдив за предприетите действия, като контролът по изпълнение на предписанията е възложен на Кмета на Община Първомай.

Със Заповед № 6 / 30.09.2009 година и Заповед № 04 / 13.04.2010 година Кметът на село Е. забранява изхвърлянето на всякакви отпадъци на нерегламентираните сметища в местността Кабите и на пътя за село Бодрово, като уведомява, че за неспазване на заповедта глобата е от 100 до 500 лева, а при повторно нарушение – в размер от 500 до 1500 лева.

С Докладна изх. № 73 / 05.10.2009 година Кметът на село Е. уведомява Кмета на Община Първомай за проверката на РИОСВ – Пловдив и дадените предписания и моли за съдействие и разпореждане.

Във връзка с предписанията по Констативен протокол № 00000669 / 15.09.2009 година и изискванията на ЗУО и Наредба № 8 / 2004 година на 11.08.2010 година отново е извършена проверка в село Е., при която се установява, че е преустановено изхвърлянето на отпадъци на нерегламентираните сметища в местността До фурната и вляво по пътя за Буково, терените са почистени, поставени са указателни табели, забраняващи изхвърлянето на отпадъци, както и че нерегламентираното сметище в местността Кабите е почиствано и пробутано. В момента на проверката се констатират леки фракции от смесени битови отпадъци и от отпадъци от опаковки. С Констативен протокол № УО 00002842 / 11.08.2010 година са дадени предписания на Кмета на село Е. в срок до 25.08.2010 година да се почисти и запръсти територията на нерегламентираното сметище в местността Кабите.

На 13.09.2010 година служители на Регионалната инспекция по околната среда и водите (между които и актосъставителят А.С.Б., началник-сектор „Управление на отпадъците”) отново посещават село Е. във връзка с ежегоден контрол на задълженията на кметовете по управление на отпадъците, които се формират на тяхна територия, и в изпълнение на Постановление № 479 / 10 / 09.06.2010 година Районна прокуратура – Първомай. Проверяват и спазването на законовите разпоредби за прекратяване на експлоатацията до 16.07.2009 година на селските сметища, които не отговарят на изискванията на Закона за управление на отпадъците.

При проверката в присъствието на Кмета на селото и на Р.С.Я., представител на Община Първомай, се констатира нерегламентирано замърсяване в местността Кабите: отпадъците само са посъбрани на купчини - не са премахнати, не е запръстено.

За липсата на ефективен контрол по управлението на отпадъците на място е съставен Акт за установяване на административно нарушение № 000217 / 13.09.2010 година, който кметът подписва. Впоследствие е издадено и атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитаните свидетели, от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16, ал. 3, т. 8 от ЗУО за това, че в качеството си на кмет на село Е. и съгласно Заповеди № РД – 15 – 465 / 10.07.2008 година и № РД – 15 – 474 / 15.07.2010 година на кмета на Община Първомай, на 13.09.2010 година на територията и в землището на село Е., община Първомай, не е осъществил контрол на дейностите по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на отпадъците, формирани от жизнената дейност на жителите на село Е., община Първомай, а именно допуснал е нерегламентирано замърсяване със смесени битови отпадъци в местността Кабите, за което му е наложена глоба на основание чл. 116, ал. 1, т. 4 във връзка с чл. 92 от ЗУО.

От правна страна Наказателното постановление е незаконосъобразно, тъй като е издадено в нарушение на императивните изисквания на чл. 57, ал. 1, т. 6 и т. 7 от ЗАНН – свързани са съставите на различни административни нарушения. Разпоредбата на чл. 16, ал. 3, т. 8 е в Глава трета на ЗУО и вменява задължения по предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и създаването на незаконни сметища, като санкцията по неизпълнение се регламентира в чл. 116, ал. 2, т. 5 от ЗУО. Разпоредбата на чл. 92, ал. 1, т. 1 е в Раздел VI на Глава пета на ЗУО и касае контрола на „дейностите, свързани с образуване, събиране, включително разделното, съхраняване, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови и строителни отпадъци”, като чл. 116, ал. 1, т. 4 от ЗУО е текстът на санкционната норма.

В издаденото Наказателно постановление едното нарушение е поставено във връзка с другото и не е конкретизирано административнонаказателната разпоредба за кое от тях се отнася, което е пречка за жалбоподателя да организира адекватна защита.

Наказателното постановление е и неправилно – при издаването му наказващият орган е длъжен, освен стриктно да съблюдава процесуалните изисквания на закона, от материална страна в рамките на своята компетентност да преценява:

Ø      установено ли е извършване на административно нарушение;

Ø      нарушението извършено ли е лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител когато се касае за ЮЛ или ЕТ);

Ø      виновно ли го е извършил нарушителят.

Липсата на която и да е от трите кумулативно посочени предпоставки също е основание за отмяна на Наказателното постановление.

В случая е Актът, и Наказателното постановление са срещу неоправомощено да носи административнонаказателна отговорност по чл. 116, ал. 1, т. 4 от ЗУО лице, чиято разпоредба го определя като длъжностно, неосъществяващо контрол по управление на отпадъците, съгласно чл. 92 от ЗУО.

Разпоредбата на чл. 92, ал. 1, т. 1 от ЗУО указва, че кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с отпадъци.

Кметът на село Е., община Първомай, област Пловдив, е длъжностно лице по смисъла на чл. 93, ал. 1, буква Б, предложение 1 от НК във връзка с чл. 85 от ЗАНН, но не са му делегирани правомощия от Кмета на Община Първомай във връзка с посочените дейности.

Посочените в Акта и Наказателното постановление Заповед № РД – 15 – 465 / 10.07.2008 година и Заповед № РД – 15 – 474 / 15.07.2010 година на Кмета на Община Първомай не съдържат изрично оправомощаване на длъжностни лица за осъществяване на контрол по Закона за управление на отпадъците. И с двете заповеди жалбоподателят е само упълномощен да съставя актове за установяване на административни нарушения: с първата - по Наредбата за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай (чието единствено основание за приемане от Общински съвет – Първомай е чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и няма връзка със ЗУО), с втората - по Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Първомай (административният акт, приет от Общински съвет – Първомай на основание чл. 19 от ЗУО), т.е. дадени са му права, без да са прехвърлени задължения.

Не се търси отговорност за неизпълнение на задължения, които не са възложени нито по силата на закона, нито по силата на административен акт, какъвто е заповедта за делегиране на правомощия, респективно на задължения, поради което жалбоподателят в качеството му на кмет на село Е. не е административнонаказателноотговорно лице за вмененото му с атакуваното Наказателно постановление нарушение, за което е наложеното наказание.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, трети съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № 95 / 01.10.2010 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, с което на А.Х.Х. в качеството му на кмет на село Е., община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 116, ал. 1, т. 4 във връзка с чл. 92 от Закона за управление на отпадъците е наложена глоба в размер на 1400,00 лева за нарушение на чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16, ал. 3, т. 8 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ