6

 

град Първомай, 04.02.2011 година

 

 

Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в открито заседание на шести януари две хиляди и единадесета година с

Председател Спасимир Здравчев

при секретаря Атанаска гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 184 по описа на Съда за 2010 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Наказателно постановление № 88 / 01.10.2010 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите (РИОСВ) – Пловдив, с което на Б.Х.Б. в качеството му на кмет на село Караджалово, община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 116, ал. 1, т. 4 във връзка с чл. 92 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 1400,00 (хиляда и четиристотин) лева за нарушение на чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16, ал. 3, т. 8 от същия закон.

Жалбоподателят Б.Х.Б. чрез процесуалния си представител адвокат И.С.Д. *** моли Съдът да отмени атакуваното наказателно постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна РИОСВ – Пловдив чрез представителя си старши юрисконсулт М.Г.Е. моли Съдът да остави жалбата без уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

 

На 11.08.2010 година служители на Регионалната инспекция по околната среда и водите (между които и актосъставителят А.С.Б., началник-сектор „Управление на отпадъците”) посещават село Караджалово във връзка с ежегоден контрол на задълженията на кметовете по управление на отпадъците, които се формират на тяхна територия, и в изпълнение на Постановление № 479 / 10 / 09.06.2010 година Районна прокуратура – Първомай. Проверяват и спазването на законовите разпоредби за прекратяване на експлоатацията до 16.07.2009 година на селските сметища, които не отговарят на изискванията на Закона за управление на отпадъците.

При проверката в присъствието на кмета на селото и на Т.Г. ***, се констатират отпадъци в местността Филевски път на територията на бившето селско сметище и около населеното място - югозападно и в североизточния край, до последните къщи – установява се, че не е извършено почистване.

Кметът обяснява на проверяващите, че е извършвано почистване, въпреки липсата на пари.

За липсата на ефективен контрол по управлението на отпадъците на място е съставен Акт за установяване на административно нарушение, който кметът подписва. Впоследствие е издадено и атакуваното Наказателно постановление.

 

Горната фактическа обстановка се установява от показанията на разпитания свидетел, от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16, ал. 3, т. 8 от ЗУО за това, че в качеството си на кмет на село Караджалово и съгласно Заповед № РД – 15 – 465 / 10.07.2008 година на кмета на Община Първомай, на 11.08.2010 година на територията и в землището на село Караджалово, община Първомай, не е осъществил контрол на дейностите по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на отпадъците, формирани от жизнената дейност на жителите на село Караджалово, община Първомай, а именно допуснал е нерегламентирано замърсяване със смесени битови отпадъци в местността Филевски път на територията на бившето селско сметище и около населеното място – югозападно, до последните къщи, и в североизточния край, за което му е наложена глоба на основание чл. 116, ал. 1, т. 4 във връзка с чл. 92 от ЗУО.

От правна страна Наказателното постановление е незаконосъобразно, тъй като е издадено в нарушение на императивните изисквания на чл. 57, ал. 1, т. 6 и т. 7 от ЗАНН – свързани са съставите на различни административни нарушения. Разпоредбата на чл. 16, ал. 3, т. 8 е в Глава трета на ЗУО и вменява задължения по предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на неразрешени за това места и създаването на незаконни сметища, като санкцията по неизпълнение се регламентира в чл. 116, ал. 2, т. 5 от ЗУО. Разпоредбата на чл. 92, ал. 1, т. 1 е в Раздел VI на Глава пета на ЗУО и касае контрола на „дейностите, свързани с образуване, събиране, включително разделното, съхраняване, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови и строителни отпадъци”, като чл. 116, ал. 1, т. 4 от ЗУО е текстът на санкционната норма.

В издаденото Наказателно постановление едното нарушение е поставено във връзка с другото и не е конкретизирано административнонаказателната разпоредба за кое от тях се отнася, което е пречка за жалбоподателя да организира адекватна защита.

Наказателното постановление е и неправилно – при издаването му наказващият орган е длъжен, освен стриктно да съблюдава процесуалните изисквания на закона, от материална страна в рамките на своята компетентност да преценява:

Ø      установено ли е извършване на административно нарушение;

Ø      нарушението извършено ли е лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов представител когато се касае за ЮЛ или ЕТ);

Ø      виновно ли го е извършил нарушителят.

Липсата на която и да е от трите кумулативно посочени предпоставки също е основание за отмяна на Наказателното постановление.

В случая е Актът, и Наказателното постановление са срещу неоправомощено да носи административнонаказателна отговорност по чл. 116, ал. 1, т. 4 от ЗУО лице, чиято разпоредба го определя като длъжностно, неосъществяващо контрол по управление на отпадъците, съгласно чл. 92 от ЗУО.

Разпоредбата на чл. 92, ал. 1, т. 1 от ЗУО указва, че кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира дейностите, свързани с отпадъци.

Кметът на село Караджалово, община Първомай, област Пловдив, е длъжностно лице по смисъла на чл. 93, ал. 1, буква Б, предложение 1 от НК във връзка с чл. 85 от ЗАНН, но не са му делегирани правомощия от Кмета на Община Първомай във връзка с посочените дейности.

Посочената в Акта и Наказателното постановление Заповед № РД – 15 – 465 / 10.07.2008 година на Кмета на Община Първомай не съдържа изрично оправомощаване на длъжностни лица за осъществяване на контрол по Закона за управление на отпадъците - с нея, от една страна, жалбоподателят е само упълномощен да съставя актове за установяване на административни нарушения по Наредбата за чистотата и обществения ред на територията на Община Първомай, т.е. дадено му е право, без да са прехвърлени задължения, а от друга страна, следва да се отбележи, че единственото основание за приемане от Общински съвет – Първомай на посочената Наредба е чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и няма връзка със ЗУО.

И в представената от Кмета на Община Първомай Заповед № РД – 15 – 474 / 15.07.2010 година, издадена на основание чл. 16, ал. 1 от ЗУО и чл. 12 от Наредбата за управление на отпадъците на територията на Община Първомай (административният акт, приет от Общински съвет – Първомай на основание чл. 19 от ЗУО), липсва изрично оправомощаване по чл. 92 от ЗУО. Факт е и че самата Заповед № РД – 15 – 474 / 15.07.2010 година е сведена до знанието на жалбоподателя в деня на проверката на РИОСВ, видно от отбелязването върху нея и Писмото от 26.11.2010 година на Кмета на Община Първомай.

Не може кметът на село Караджалово да се счете за задължен да контролира дейностите, свързани с отпадъци, и по силата на Заповед № РД – 15 – 496 / 27.07.2010 година, представена от защитата - отново чрез упълномощаване на жалбоподателя са предоставени единствено права, а и Заповедта му е изпратена с Писмо изх. № 10 – 00 – 11 / 24.08.2010 година (13 дни след образуването на административнонаказателното производство - чл. 36, ал. 1 от ЗАНН).

Не може да се търси отговорност за неизпълнение на задължения, които не са възложени нито по силата на закона, нито по силата на административен акт, какъвто е заповедта за делегиране на правомощия, респективно на задължения, поради което жалбоподателят в качеството му на кмет на село Караджалово не е административнонаказателноотговорно лице за вмененото му с атакуваното Наказателно постановление нарушение, за което е наложеното наказание.

Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН Районен съд – Първомай, трети съдебен състав

 

 

Отменя Наказателно постановление № 88 / 01.10.2010 година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите – Пловдив, с което на Б.Х.Б. в качеството му на кмет на село Караджалово, община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 116, ал. 1, т. 4 във връзка с чл. 92 от Закона за управление на отпадъците е наложена глоба в размер на 1400,00 (хиляда и четиристотин) лева за нарушение на чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16, ал. 3, т. 8 от същия закон.

 

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

Председател: (п)

СЗ / АГ