№ 6
град Първомай, 04.02.2011 година
Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в
открито заседание на шести януари две хиляди и единадесета година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя НАХД № 184 по описа на Съда за
2010 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалва се Наказателно постановление № 88 / 01.10.2010
година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите
(РИОСВ) – Пловдив, с което на Б.Х.Б. в качеството му на кмет на село Караджалово,
община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 116, ал. 1, т. 4 във връзка с
чл. 92 от Закона за управление на отпадъците (ЗУО) е наложена глоба в размер на 1400,00 (хиляда и четиристотин)
лева
за нарушение на чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16, ал. 3, т. 8 от същия
закон.
Жалбоподателят Б.Х.Б. чрез процесуалния си
представител адвокат И.С.Д. *** моли Съдът да отмени атакуваното наказателно
постановление по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на
въззивната инстанция.
Въззиваемата страна РИОСВ – Пловдив чрез представителя
си старши юрисконсулт М.Г.Е. моли Съдът да остави жалбата без уважение и да
потвърди Наказателното постановление като правилно и законосъобразно.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество,
същата е основателна.
На 11.08.2010 година служители на Регионалната
инспекция по околната среда и водите (между които и актосъставителят А.С.Б.,
началник-сектор „Управление на отпадъците”) посещават село Караджалово във
връзка с ежегоден контрол на задълженията на кметовете по управление на
отпадъците, които се формират на тяхна територия, и в изпълнение на
Постановление № 479 / 10 / 09.06.2010 година Районна прокуратура – Първомай.
Проверяват и спазването на законовите разпоредби за прекратяване на
експлоатацията до 16.07.2009 година на селските сметища, които не отговарят на
изискванията на Закона за управление на отпадъците.
При проверката в присъствието на кмета на селото и на
Т.Г. ***, се констатират отпадъци в местността Филевски път на територията на
бившето селско сметище и около населеното място - югозападно и в североизточния
край, до последните къщи – установява се, че не е извършено почистване.
Кметът обяснява на проверяващите, че е извършвано
почистване, въпреки липсата на пари.
За липсата на ефективен контрол по управлението на
отпадъците на място е съставен Акт за установяване на административно
нарушение, който кметът подписва. Впоследствие е издадено и атакуваното
Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка се установява от
показанията на разпитания свидетел, от приобщените по съответния процесуален
ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.
На жалбоподателя е вменено в отговорност нарушение по
чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16, ал. 3, т. 8 от ЗУО за това, че в
качеството си на кмет на село Караджалово и съгласно Заповед № РД – 15 – 465 /
10.07.2008 година на кмета на Община Първомай, на 11.08.2010 година на
територията и в землището на село Караджалово, община Първомай, не е осъществил
контрол на дейностите по събиране, транспортиране, съхранение и обезвреждане на
отпадъците, формирани от жизнената дейност на жителите на село Караджалово,
община Първомай, а именно допуснал е нерегламентирано замърсяване със смесени
битови отпадъци в местността Филевски път на територията на бившето селско
сметище и около населеното място – югозападно, до последните къщи, и в
североизточния край, за което му е наложена глоба на основание чл. 116, ал. 1,
т. 4 във връзка с чл. 92 от ЗУО.
От правна страна Наказателното постановление е
незаконосъобразно, тъй като е издадено в нарушение на императивните изисквания
на чл. 57, ал. 1, т. 6 и т. 7 от ЗАНН – свързани
са съставите на различни административни нарушения. Разпоредбата на чл. 16, ал.
3, т. 8 е в Глава трета на ЗУО и
вменява задължения по предотвратяване на изхвърлянето на отпадъци на
неразрешени за това места и създаването на незаконни сметища, като санкцията по
неизпълнение се регламентира в чл. 116, ал. 2, т. 5 от ЗУО. Разпоредбата на чл.
92, ал. 1, т. 1 е в Раздел VI на Глава пета на ЗУО и касае контрола на
„дейностите, свързани с образуване, събиране, включително разделното,
съхраняване, транспортиране, оползотворяване и обезвреждане на битови и
строителни отпадъци”, като чл. 116, ал. 1, т. 4 от ЗУО е текстът на санкционната
норма.
В издаденото Наказателно постановление едното
нарушение е поставено във връзка с другото и не е конкретизирано административнонаказателната
разпоредба за кое от тях се отнася, което е пречка за жалбоподателя да
организира адекватна защита.
Наказателното постановление е и неправилно – при издаването
му наказващият орган е длъжен, освен стриктно да съблюдава процесуалните
изисквания на закона, от материална страна в рамките на своята компетентност да
преценява:
Ø
установено ли е
извършване на административно нарушение;
Ø
нарушението
извършено ли е лицето, посочено като нарушител (лично или чрез негов
представител когато се касае за ЮЛ или ЕТ);
Ø
виновно ли го е
извършил нарушителят.
Липсата на която и да е от трите кумулативно посочени
предпоставки също е основание за отмяна на Наказателното постановление.
В случая е Актът, и Наказателното постановление са
срещу неоправомощено да носи административнонаказателна отговорност по чл. 116,
ал. 1, т. 4 от ЗУО лице, чиято разпоредба го определя като длъжностно, неосъществяващо
контрол по управление на отпадъците, съгласно чл. 92 от ЗУО.
Разпоредбата на чл. 92, ал. 1, т. 1 от ЗУО указва, че
кметът на общината или оправомощено от него длъжностно лице контролира
дейностите, свързани с отпадъци.
Кметът на село Караджалово, община Първомай, област
Пловдив, е длъжностно лице по смисъла на чл. 93, ал. 1, буква Б, предложение 1
от НК във връзка с чл. 85 от ЗАНН, но не са му делегирани правомощия от Кмета
на Община Първомай във връзка с посочените дейности.
Посочената в Акта и Наказателното постановление
Заповед № РД – 15 – 465 / 10.07.2008 година на Кмета на Община Първомай не
съдържа изрично оправомощаване на длъжностни лица за осъществяване на контрол
по Закона за управление на отпадъците - с нея, от една страна, жалбоподателят е
само упълномощен да съставя актове за установяване на административни нарушения
по Наредбата за чистотата и обществения
ред на територията на Община Първомай, т.е. дадено му е право, без да са
прехвърлени задължения, а от друга страна, следва да се отбележи, че
единственото основание за приемане от Общински съвет – Първомай на посочената
Наредба е чл. 21, ал. 2 от ЗМСМА и няма връзка със ЗУО.
И в представената от Кмета на Община Първомай Заповед
№ РД – 15 – 474 / 15.07.2010 година, издадена на основание чл. 16, ал. 1 от ЗУО
и чл. 12 от Наредбата за управление на
отпадъците на територията на Община Първомай (административният акт, приет
от Общински съвет – Първомай на основание чл. 19 от ЗУО), липсва изрично
оправомощаване по чл. 92 от ЗУО. Факт е и че самата Заповед № РД – 15 – 474 /
15.07.2010 година е сведена до знанието на жалбоподателя в деня на проверката
на РИОСВ, видно от отбелязването върху нея и Писмото от 26.11.2010 година на
Кмета на Община Първомай.
Не може кметът на село Караджалово да се счете за
задължен да контролира дейностите, свързани с отпадъци, и по силата на Заповед
№ РД – 15 – 496 / 27.07.2010 година, представена от защитата - отново чрез
упълномощаване на жалбоподателя са предоставени единствено права, а и Заповедта
му е изпратена с Писмо изх. № 10 – 00 – 11 / 24.08.2010 година (13 дни след
образуването на административнонаказателното производство - чл. 36, ал. 1 от
ЗАНН).
Не може да се търси отговорност за неизпълнение на
задължения, които не са възложени нито по силата на закона, нито по силата на
административен акт, какъвто е заповедта за делегиране на правомощия,
респективно на задължения, поради което жалбоподателят в качеството му на кмет
на село Караджалово не е административнонаказателноотговорно лице за вмененото
му с атакуваното Наказателно постановление нарушение, за което е наложеното
наказание.
Воден от горното и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Районен съд – Първомай, трети съдебен състав
Отменя Наказателно
постановление № 88 / 01.10.2010 година на Директора на Регионалната инспекция
по околната среда и водите – Пловдив, с което на Б.Х.Б. в качеството му на кмет
на село Караджалово, община Първомай, област Пловдив, на основание чл. 116, ал.
1, т. 4 във връзка с чл. 92 от Закона за управление на отпадъците е наложена глоба в размер на 1400,00 (хиляда и
четиристотин) лева за нарушение на чл. 92, ал. 1, т. 1 във връзка с чл. 16,
ал. 3, т. 8 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Председател: (п)
СЗ / АГ