№ 1
град Първомай, 07.01.2011 година
Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в
открито заседание на деветнадесети октомври две хиляди и десета година с
Председател Спасимир
Здравчев
при
секретаря Атанаска гаджева,
като
разгледа докладваното от Председателя НАХД № 59 по описа на Съда за
2010 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и следващите от
ЗАНН.
Обжалва се Наказателно постановление № 10 / 12.02.2010
година на Директора на Регионалната инспекция по околната среда и водите
(РИОСВ) – Пловдив, с което на „Агрокомплект” ЕАД, ЕИК ***, със седалище и адрес
на управление ***, на основание чл. 93, ал. 2, т. 1 от Закона за подземните
богатства (ЗПБ) е наложена имуществена
санкция в размер на 50000 (петдесет хиляди) лева
за нарушение на чл. 4, ал. 2 от същия закон.
Жалбоподателят „Агрокомплект” ЕАД – София, чрез пълномощника
си адвокат В.И.Т. от Адвокатска колегия - Хасково моли Съдът да отмени
атакуваното наказателно постановление като неправилно и незаконосъобразно,
постановено при сериозни нарушения на административнопроцесуалните правила, по
съображения, изложени в жалбата, а в съдебно заседание на въззивната инстанция заявява,
че допълнителни съображения ще представи в писмена защита.
Въззиваемата страна РИОСВ – Пловдив чрез представителя
си адвокат *** от Адвокатска колегия - Пловдив моли Съдът да остави жалбата без
уважение и да потвърди Наказателното постановление като правилно и
законосъобразно.
Съдът след преценка на събраните по делото
доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона
за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество,
същата е неоснователна.
По подаден сигнал по зеления телефон на Регионалната
инспекция по околната среда и водите относно незаконен добив на баластра в
землището на град Първомай - в квартал Дебър след моста на река Мечка - на
02.10.2009 година от служители на инспекцията (между които и актосъставителят –
свидетелят Г.Д.К.) се извършва обход в землището на град Първомай, квартал
Дебър, за уточняване на местонахождението.
При огледа се установява в терен за силаж - силажни
ями - в стопански двор № 2 на бившето ТКЗС (находящ се в парцел (ОКЕ) № * с
площ 7,039 дка по кадастралния план на земите, разделени по постановления за
землище село Дебър, ЕКНМ *, Община Първомай от 1994 година), собственост на „АМВ
– Агро” ООД – Пловдив, до старото корито на река Мечка, на левия й бряг, струпана
техника на „Агрпокомплект” ЕАД – София (багер, булдозер и камиони) – налице е договорка
между дружеството с ограничена отговорност и едноличното акционерно дружество за
извършване на дейности по рекултивация и подравняване на терена с машините на
жалбоподателя.
Но експертите от Регионалната инспекция – Пловдив виждат,
че с техниката се извършва открит добив на строителен материал баластра: направена
е разкривка на горния почвен слой, под който се намира баластрата, копае се и
строителният материал се товари и извозва.
Сигнализирани са органите на РУ „Полиция” – Първомай
за съдействие и докато изчакват пристигането им, служителите на РИОСВ
наблюдават добиването на подземното богатство.
След идването на полицаите, проверяващите се
представят със служебни карти, установяват фирмата, извършваща добива, и че на
името й няма регистрирано находище за мястото.
Работещите на обекта шофьори извикват по телефона свидетеля
Д.В.М., началник-автотракторен парк на „Агрокомплект” ЕАД – София, и докато чакат
идването му, експертите разбират от тях, че баластрата се извозва до новостроящата
се жп линия за Свиленград.
В железопътния участък Първомай – Димитровград дружеството
жалбоподател е подизпълнител, а към датата на нарушението строителните дейности
се осъществяват на терена квартал Любеново – село Караджалово, община Първомай.
При идването си свидетелят Д.М. обяснява, че се разрушават
силажните ями и изкопаният материал не се влага в строителстовото на жп
линията, а на предварително определени депа до нея. Явява се и свидетелят С.М.Д.,
който казва, че е представител на „АМВ – Агро” ООД – Пловдив и че не се извършва
добив на подземни богатства, а подравняване на терена.
За направените констатации свидетелят Г.К. на място
съставя протокол № * и връчва на представителя на „Агрокомплект” ЕАД – София
покана за явяване в РИОСВ – Пловдив за съставяне на акт за установяване на
административно нарушение.
Поради неявяване на представители на „Агрокомплект”
ЕАД – София съставеният акт за установяване на административно нарушение № * /
09.10.2009 година с Писмо изх. № * / 12.10.2009 година на РИОСВ – Пловдив е
изпратен на Кмета на Столична община, район „Оборище”, и на 25.11.2009 година е
връчен лично на изпълнителния директор на дружеството жалбоподател А.П.Г.
Въз основа на акта и описаните в него обстоятелства е
издадено и атакуваното Наказателно постановление.
Горната фактическа обстановка се приема за безспорно
установена от показанията на разпитаните в съдебно заседание на въззивната
инстанция свидетели, от приобщените писмени доказателства и от приложената
административно-наказателна преписка.
При постановяване на решението си Съдът не взема
предвид представените от въззиваемата страна снимки, тъй като не са изготвени
по съответния процесуален ред – не са описани в АУАН № * / 09.10.2009 година по
разпоредбата на чл. 42, т. 10 от ЗАНН, нито са приобщени от административнонаказващия
орган, съгласно правомощията му по чл. 52, ал. 4, чл. 53, ал. 2 и чл. 57, ал.
1, т. 5 от ЗАНН към административнонаказателната преписка.
Останалата доказателствена съвкупност настоящата
инстанция кредитира като взаимно свързана и логично допълваща се, въз основа на
която се изгражда възприетата фактическа обстановка, а доколкото са налице
противоречия между показанията на свидетелите, същите са несъществени и са
извън предмета на доказване по делото.
Въз основа на фактически установеното Съдът намира
следното от правна страна:
Деянието на нарушителя правилно е санкционирано по чл. 4, ал. 2 от
Закона за подземните богатства, чийто текст гласи: Добивът
на подземни богатства се извършва чрез предоставяне на концесия, защото от доказателствата по делото безспорно се
установява, че на 02.10.2009 година в землището на квартал Дебър на град
Първомай, в стопански двор № 2 на бившето ТКЗС (имот, собственост на „АМВ –
Агро” ООД – Пловдив) от „Агрокомплект” ЕАД – София по открит кариерен способ
със специална за целта техника се извършва дейност по добив на строителен
материал баластра без предоставена концесия.
Добив, съгласно § 1, т. 4 от ДР на ЗПБ е цялостният технологичен процес на извличане на
твърди,... полезни изкопаеми от земните
недра,...; подземни
богатства, съгласно § 1, т. 21 от ДР на
ЗПБ са
природни твърди,... минерални...
образувания в земните недра... от... добива и първичната им преработка, които е възможно
да бъдат използвани в материалното производство и към тях спадат и строителните материали, според
разпоредбата на чл. 2, ал. 1, т. 5 от Закона (Подземни богатства по смисъла на закона са полезните
изкопаеми и минните отпадъци от добива и първичната им преработка, групирани
като строителни материали). Компетентен
орган, който да предостави концесия за добиване на такъв вид подземни богатства,
към датата на нарушението е Министърът на околната среда и водите – аргумент от
разпоредбите на чл. 7, ал. 1, т. 1, буква А, чл. 6, ал. 5 и чл. 1, ал. 1, т. 2
от Закона в редакцията му от 13.03.2009 година, а РИОСВ – Пловдив, осигуряваща
провеждането на държавната политика по опазване на околната среда на регионално
равнище включително и опазване и екологосъобразно използване на земните недра и
подземните богатства, е административна структура към Министъра на околната
среда и водите, за да има каквото и да било съмнение в информираността й кои
лица имат концесия за добив на строителни материали на територията, върху която
се простират правомощията й.
Що се отнася до твърдените от свидетелите Д.М. и С.Д.
обстоятелства, че добитата от дейностите на „Агрокомплект” ЕАД - София баластра
не се влага в строителството на жп линията, а се стоварва до нея и че изкопите
са запълвани с обработваема почва, същите са ирелевантни за осъществяването на
състава на административното нарушение, за което е издадено наказателното
постановление - правопораждащ административно-наказателната отговорност на
дружеството жалбоподател юридически факт е добиването на подземно богатство без
концесионен договор и тъй като се касае за обективна отговорност, за която не
се изследва вина, е достатъчно само да бъде констатирано от съответните
контролни органи допуснатото закононарушение, за да бъде реализирана тази
отговорност с налагането на предвидената по закон имуществена санкция.
Неоснователни са изложените в жалбата доводи, че
заради непосочването в Наказателното постановление на конкретни количества добити
подземни богатства, строителни материали, не се доказва безспорно
„Агрокомплект” ЕАД – София да е извършвало добив. От една страна, разпоредбата
на Закона за подземните богатства за наличие на концесия за добив на полезни
изкопаеми е императивна и без значение за ангажираната отговорност е количественият
резултат от неправомерна дейност в нарушение на посоченото изискване. От друга
страна, от доказателствената съвкупност по делото безспорно се установява добив
на строителен материал: разкривка на земната повърхност и техника на
„Агрокомплект” ЕАД – София, работеща от два дни преди проверката - багер,
булдозер и пет камиона, извозващи добитата от старото корито на река Мечка
баластра.
За посоченото нарушение наказващият орган точно ангажира
административнонаказателната отговорност на дружеството жалбоподател по чл. 93,
ал. 2, т. 1 от Закона за подземните богатства, визиращ, че който извършва добив и
първична преработка на подземни богатства без надлежно предоставена концесия,
ако не подлежи на по-тежко наказание, се наказва с глоба или с имуществена
санкция от 50 000 до 100 000 лв. - при първо нарушение.
В случая правилно е определено наказанието при
условията на чл. 83, ал. 1 от ЗАНН, тъй като се касае за неизпълнение на
задължения от юридическо лице към държавата при осъществяване на дейността му,
и размерът на санкцията е съобразен с разпоредбата на чл. 27 от ЗАНН – няма
данни за регистрирано друго такова нарушение от дружеството жалбоподател и
административното наказание е в минимума на посоченото в закона.
И Актът, и Наказателното постановление са съставени
при спазване на изискванията на чл. 42 и чл. 57 от ЗАНН, като съдържат основните
реквизити, посочени там, т.е. същите са изправни от формална страна.
Мотивиран от изложеното, Районен съд – Първомай,
трети съдебен състав, на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
Потвърждава Наказателно
постановление № 10 / 12.02.2010 година на Директора на Регионалната инспекция
по околната среда и водите – Пловдив, с което на „Агрокомплект” ЕАД, ЕИК ***,
със седалище и адрес на управление ***, на основание чл. 93, ал. 2, т. 1 от
Закона за подземните богатства е наложена имуществена
санкция в размер на 50000 (петдесет хиляди) лева
за нарушение на чл. 4, ал. 2 от същия закон.
Решението подлежи на касационно обжалване пред
Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за
постановяването му.
Председател: (п)
СЗ / АГ