№ 35
град Първомай, 12.08.2009 година
Първомайски районен съд, трети
съдебен състав, в открито заседание на двадесет и първи юли две хиляди и девета
година с
Председател Спасимир Здравчев
при секретаря Атанаска
Гаджева,
като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 90 по
описа на Съда за 2009 година, за да се произнесе, взе предвид:
Производството е по реда на чл. 59 и
следващите от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН).
Обжалвано е Наказателно
постановление № 887 / 17.10.2008 година на Началника на РУ на МВР - Първомай, с
което на В.К.К., ЕГН ********** ***, за нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за
движение по пътищата (ЗДП) на основание чл. 182, ал. 1, т. 3 от същия закон е
наложена глоба в размер на 100 (сто) лева.
С Постановлението на основание
Наредба № Із – 1959 / 07 година на МВР са отнети и 3 контролни точки.
Жалбоподателят В.К.К. моли Съдът да
отмени атакуваното Наказателно постановление по съображения, изложени в
жалбата. Редовно призован на посочения от него адрес, не се явява в съдебно
заседание.
Въззиваемата страна РУ на МВР –
Първомай, редовно призована, не изпраща представител и не взема становище по
жалбата.
Съдът след преценка на събраните по
делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и
правна страна следното:
Жалбата е депозирана в срока по чл.
59, ал. 2 от ЗАНН и е процесуално допустима,
а разгледана по същество е неоснователна.
На 13.10.2008 година служители при
РУ на МВР – Първомай, единият от които младши автоконтрольор Р.И.А.
(актосъставител), при изпълнение на служебните си задължения по пътния контрол в
град Първомай, област Пловдив, в 13:59 часа на улица „Княз Борис Първи” до дом
№ 84 засичат с радар ТR-4 № 185 скорост от 71 км/ч на товарен автомобил „Ивеко 3510”
с ДК № ***, собственост на В.К.К. и управляван от него, при разрешена скорост
за движение в населеното място от 50 км/ч. В присъствие на водача е съставен
Акт за установяване на административно нарушение (АУАН), който жалбоподателят подписва.
Въз основа на акта е издадено и атакуваното Наказателно постановление (НП).
Горната фактическа обстановка Съдът
приема за безспорно установена от показанията на разпитания в съдебно заседание
на въззивната инстанция свидетел Р.И.А., които се кредитират като обективни и
логични, от приобщените по съответния процесуален ред писмени доказателства и
от приложената административнонаказателна преписка.
Въз основа на фактически
установеното Съдът намира, че административнонаказващият орган правилно
ангажира административнонаказателната отговорност на жалбоподателя за
нарушението по чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата, чийто текст
гласи, че при избиране скоростта на движение на водача на моторно превозно
средство, категория А, В, С, D, B+E, C+E, D+E, Т, в населено място е забранено
да превишава стойност от 50 км/ч. В конкретния случай управляваният от
жалбоподателя автомобил е засечен да се движи със скорост над 50 км/ч по улица
„Княз Борис Първи”, която е в населено място – град Първомай, и автомобилът, с
който е извършено нарушението, „Ивеко 3510” с ДК № ***, е от категория В,
съгласно текста на чл. 150а, ал. 2, т. 3 от ЗДП.
За констатираното нарушение
жалбоподателят В.К.К. правилно е подведен под отговорност по чл. 182, ал. 1, т.
3 от ЗДП, който визира, че водач, който
превиши разрешената максимална скорост в населено място, се наказва за
превишаване от 21 до 30 км/ч - с глоба 100 лв.;
Размерът на наказанията е в
съответствие с разпоредбата на чл. 27, ал. 1 от ЗАНН, защото е конкретно
установен от закона.
Правилно административнонаказващият
орган отнема 3 контролни точки в съответствие с разпоредбата на чл. 4, ал. 1,
т. 11 от Наредба № Iз-1959 от 27.12.2007
г. за определяне на първоначалния максимален размер на контролните точки на
водач на моторно превозно средство, условията и реда за отнемането им и списъка
на нарушенията на правилата за движение по пътищата, за които се отнемат
(издадена от министъра на вътрешните работи, обн., ДВ, бр. 4 от 15.01.2008 г.,
в сила от 15.02.2008 г.): За нарушения на
Закона за движение по пътищата от водач на МПС се отнемат за превишаване на разрешената
максимална скорост от 21 до 30 км/ч (чл. 182, ал. 1, т. 3; ал. 2, т. 3 и ал. 3,
т. 3 ЗДвП) - 3 к.т.
И актът, и постановлението са
издадени при спазване на изискванията на чл. 42 и чл. 43, чл. 57 и чл. 58 от
ЗАНН и съдържат всички задължителни реквизити на закона.
Неоснователни са възраженията в
жалбата, че при съставяне на акта за установяване на административно нарушение
и издаването на наказателното постановление са допуснати съществени нарушения
на процесуалните правила – че са съставени при неспазване на разпоредбите на
чл. 42, т. 4 и чл. 57, ал. 1, т. 5 от ЗАНН. И в акта за установяване на
административно нарушение, и в издаденото въз основа на него наказателно
постановление са описани нарушението и обстоятелствата, при които е било
извършено, като са посочени датата и точния час, фиксиран от радара: „… на
13.10.2008 година около 13:59 часа в град Първомай на улица „Княз Борис Първи”
до дом № 84 управлява автомобила (МПС) с превишена скорост от 71 км/ч при общо
ограничение на скоростта в населено място 50 км/ч”.
Несъстоятелни
са и възраженията от страна на жалбоподателя, че „в наказателното
постановление, без да има обстоятелствена част, е посочено, че се отнемат 3
контролни точки на основание Наредба № Із-1959 на МВР”. Правното основание, по
силата на което се отнемат контролните точки, се ексцерпира от разпоредбата на чл.
4, ал. 1, т. 11 от Наредбата, чийто текст кореспондира с текста на чл. 182, ал.
1, т. 3 от Закона за движение по пътищата и се свързва с конкретно нарушение –
„за превишаване от 21 до 30 км/ч”.
От
друга страна непосочването на точната правна норма от Наредбата, „касаеща тези
3 контролни точки”, не е нарушение на основен принцип „в
административно-наказателната ни правна система, а именно принципа на
законоустановеност на наложеното наказание”, както се сочи в жалбата. Контролни
точки, съгласно разпоредбата на чл. 157, ал. 1 от Закона за движение по
пътищата са средство за отчет на
извършваните нарушения от водача, а не наказание или принудителна
административна мярка и отнемането им настъпва по силата на закона след влизане
в сила на наказателното постановление или стабилизиране на акта, с който се
приема безспорно, че е извършено нарушение.
Мотивиран от изложеното,
Районният съд – Първомай, трети съдебен състав, счита, че обжалваното
Наказателно постановление следва да се потвърди като правилно и законосъобразно,
поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН
РЕШИ:
Потвърждава Наказателно постановление № 887 / 17.10.2008 година
на Началника на РУ на МВР - Първомай, с което на В.К.К., ЕГН ********** ***, за
нарушение на чл. 21, ал. 1 от Закона за движение по пътищата на основание чл.
182, ал. 1, т. 3 от същия закон е наложена глоба
в размер на 100 (сто) лева и на основание Наредба № Із – 1959
/ 07 година на МВР са отнети и 3
контролни точки.
Решението подлежи на касационно
обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до
страните за постановяването му.
Председател:
(п)
СЗ / АГ