Р Е Ш Е Н И Е

  25

гр. Първомай, 07.05.2009 год.

 

В     И М Е Т О     Н А     Н А Р О Д А

 

Първомайският районен съд, първи съдебен състав в открито заседание на осми април през две хиляди и девета година в състав:

                                                                        Съдия-докладчик: Елена Калпачка

при секретаря Мария Запрянова

като разгледа докладваното от председателя нахд № 31 по описа на съда за 2009 год.

за да се произнесе, взе предвид:

Обжалва се наказателно постановление № 2008-К-7276/10.12.2008 год. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, със седалище гр. Пловдив, към Главна дирекция „Контрол на пазара” в Комисията за защита на потребителите, с което на „***” ЕООД гр. Първомай, обл. Пловдивска, на основание чл. 72 от ЗТ е наложено административно наказание глоба в размер на 1 000 лева за това, че към извършена проверка на 28.10.2008 год., е предоставял туристическа услуга „ресторантьорство” в некатегоризиран туристически обект, с което е нарушил чл. 46, т. 1 от Закона за туризма.

Недоволен от издаденото наказателно постановление нарушителят го обжалва, като твърди, че констатациите на наказващия орган са неправилни, тъй като към момента на проверката дружеството е било подало молба за категоризация, която е била представена в дадения от административно наказващия орган срок, въпреки, че датата е била след извършената проверка, то това не обуславя неподаването и преди това и извършено нарушение. С писмена молба докладвана в съдебно заседание моли наказателното постановление да бъде отменено изцяло като незаконосъобразно.

Административно наказващият орган не взема становище по жалбата.

Съдът, като прецени събраните доказателства, установи:

Жалбата е подадена в срок и е процесуално допустима, разгледана по същество същата е неоснователна.

Не са изложени твърдения за извършени съществени нарушения на процесулните правила при съставяне на акта за установяване на административно нарушение, с които да е нарушено правото на защита на жалбоподателя и които да са основание за отмяната на издаденото наказателно постановление. Съдът при извършената служебно проверка не констатира такива. Действително, актът съдържа всички задължителни реквизити по чл. 42 от ЗАНН, подписан е от актосъставителя, нарушителя и свидетеля при съставяне на акта, съдържа описание на нарушение, за което е издадено и обжалваното наказателното постановление. Посочени са и нарушените законови разпоредби - чл. 46, т. 1 от ЗТ. Връчен е надлежно на лице с представителна власт за жалбоподателя.

Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, със седалище гр. Пловдив, към Главна дирекция „Контрол на пазара” в Комисията за защита на потребителите, въз основа на така констатираното нарушение с акт № 2008-К-7276/11.11.2008 год. по реда, предвиден в чл. 36 и следващите от ЗАНН, е издал обжалваното наказателно постановление, в срока по чл. 34 от ЗАНН. Обсъдени са събраните след проверката писмени доказателства. Връчено е надлежно.

Не се спори между страните, че действително при извършената проверка от актосътавителя на 28.10.2008 год. в ресторант „Бунар”, жалбоподателят е извършвал туристическа услуга ресторантьорство. Това бе потвърдено и от разпита на актосъставителя в съдебно заседание. Към момента на проверката не е било представено удостоверение за категоризация по смисъла на чл. 46 от ЗТ, съгласно който лице, предоставящо туристически услуги ресторантьорство е длъжно да ги предоставя в категоризиран туристически обект, или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. При съставяне на акта е представено удостоверение за категоризиране на заведение за хранене и развлечения № 212 със срок на валидност от 03.11.2008 год. до 03.01.2009 год., издадено от кмета на община Първомай. Видно от представеното към административната преписка копие от удостоверението, документите са били входирани в общината на 28.10.2008 година, както е записано в горния ляв ъгъл на документа. Това обаче, според настоящия състав не влияе на съставомерността на нарушението. Нарушението, за което е наложено наказание е констатирано, че е извършено на 28.10.2008 година. Независимо, дали е имало подадени документи с молба за категоризация на обекта или не, то към тази дата ресторанта е работел без да има удостоверение за категоризация или временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Дали са били подадени или не документи с молба за определяне на категория на обекта е без значение, тъй като разпоредбата е императивна – туристическа услуга ресторантьорство се предоставя само и единствено в категоризиран турустически обект или в обект, на който е издадено временно удостоверение за открита процедура по категоризиране. Безспорно е, че ресторантът е работел, в какъвто смисъл са и събраните свидетелски показания на разпитания по делото свидетел, които съдът прие изцяло като истинни, и че, към датата на проверката не е имало нито удостоверение за категоризация, нито временно такова. Представеното временно удостоверение за открита процедура по категоризиране е за период, след този, за който е констатирано нарушението и е задължение за жалбоподателя да се снабди с него, ако продължава да осъществява ресторантьорска дейност, но е без значение за констатираното нарушение на 28.10.2009 година.

Безспорно се установи от приложените към административно наказателната преписка писмени доказателства и от разпита на свидетеля, че описаното в акта и наказателното постановление фактическото положение отговаря на действителността и е извършено описаното административно нарушение. Същото е квалифицирано правилно от наказващия орган. Определено е законосъобразно наказание, в минимален размер, съгласно посочения текст на закона – чл. 72 от ЗТ, според който, който предоставя туристически услуги в некатегоризиран туристически обект се наказва за юридическите лица с имуществена санкция от 1000 до 10 000 лева, като са отчетени обстоятелствата, влияещи на размера на отговорността – поредност на нарушението и факта, че жалбоподателя към момента на съставяне на акта е отстранил нарушението.

Поради изложеното съдът счете, че обжалваното наказателно постановление е правилно и законосъбразно, поради което жалбата следва да бъде оставена без уважение.

Воден от посочените мотиви и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН, съдът:

 

Р Е Ш И :

 

ПОТВЪРЖДАВА наказателно постановление № 2008-К-7276/10.12.2008 год. на Директора на Регионална дирекция за областите Пловдив, Смолян, Пазарджик, Хасково, Кърджали и Стара Загора, със седалище гр. Пловдив, към Главна дирекция „Контрол на пазара” в Комисията за защита на потребителите, с което на „***” ЕООД гр. Първомай, обл. Пловдивска, на основание чл. 72 от ЗТ е наложено административно наказание глоба в размер на 1 000 лева за това, че към извършена проверка на 28.10.2008 год., е предоставял туристическа услуга „ресторантьорство” в некатегоризиран туристически обект, с което е нарушил чл. 46, т. 1 от Закона за туризма.

РЕШЕНИЕТО  подлежи на касационно обжалване пред Административен съд Пловдив в 14 дневен срок от съобщението на страните, че е изготвено.

 

                                                                                                Районен съдия: /п/

 

ЕК/НК