№ 5

 

град Първомай, 31.01.2008 година

 

 

Първомайски районен съд, трети съдебен състав, в открито заседание на тридесети октомври две хиляди и седма година с

Председател Спасимир здравчев

при секретаря Атанаска гаджева,

като разгледа докладваното от Председателя НАХД № 130 по описа на Съда за 2007 година, за да се произнесе, взе предвид:

Производството е по реда на чл. 59 и следващите от ЗАНН.

Обжалва се Заповед № С – 7 – 3567 – 2 / 13.06.2007 година на Министъра на околната среда и водите, с която се отменя текущата месечна санкция на “Елит - 95” ООД – Пловдив, наложена с Наказателно постановление № С – 7 – 3567 – 1 / 07.08.2006 година на Министъра на околната среда и водите, за нарушение по чл. 69, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) във връзка с Разрешително за заустване № 301012 / 31.08.2005 година на дружеството жалбоподател, като се иска изменение на Заповедта единствено за периода на отмяната, считано от 13.09.2006 година вместо от 30.03.2007 година.

Жалбоподателят „Елит-95” ООД – Пловдив чрез Управителя си Н.А.А. и пълномощника си адвокат К.И.К. моли Съдът да измени атакуваната Заповед в частта й относно периода на отмяната на текущата санкция по съображения, изложени в жалбата и в съдебно заседание на въззивната инстанция.

Въззиваемата страна Министерство на околната среда и водите – София, призована чрез РИОСВ – Пловдив, и надлежно упълномощила процесуален представител - адвокат Е.Х. от Адвокатска колегия – Пловдив, не взема становище по съществото на делото.

Съдът след преценка на събраните по делото доказателства и във връзка с направеното оплакване намира от фактическа и правна страна следното:

Жалбата е подадена в срока по чл. 59, ал. 2 от Закона за административните нарушения и наказания (ЗАНН) и е процесуално допустима, а разгледана по същество, същата е основателна.

На 22.06.2006 година експерти при РИОСВ - Пловдив извършват проверка на цех за преработка на мляко и млечни продукти в село Дълбок извор, община Първомай, област Пловдив, собственост на “Елит – 95” ООД – Пловдив. Установява се, че обектът има изградено пречиствателно съоръжение, но отпадъчните води не се пречистват ефективно преди заустване в река Тополовска – водоприемник втора категория, - съгласно Заповед № РД 272 / 03.05.2001 година на Министъра на околната среда и водите. Взета е проба от отпадъчните води и след изпитване в Регионална лаборатория – Пловдив се констатира, че в река Тополовска се изпускат отпадъчни води, превишаващи индивидуалните емисионни ограничения, определени с Разрешително за заустване № 311012 / 31.08.2005 година по следните показатели:

·             активна реакция рН – 4,22 (резултат от изпитването) при норма 6 - 8,5;

·             неразтворени вещества – 3330 mg/dm3 (резултат от изпитването) при ИЕО 50 mg/dm3;

·             биологична потребност от кислород (БПК 5) - 6150 mg/dm3 (резултат от изпитването) при ИЕО 15 mg/dm3;

·             химична потребност от кислород (ХПК) - 14000 mg/dm3 (резултат от изпитването) при ИЕО 70 mg/dm3;

·             екстрахируеми вещества - 1914 mg/dm3 (резултат от изпитването) при ИЕО 3 mg/dm3.

Горното е квалифицирано от Министъра на околната среда и водите като нарушение на чл. 69, ал. 1 от ЗООС във връзка с Разрешително за заустване № 301012 / 31.08.2005 година, поради което и на основание чл. 69, ал. 2 от ЗООС и чл. 14, ал. 1, 3, 4 и 6 от Наредба за реда за определяне и налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми е издадено Наказателно постановление № С – 7 – 3567 – 1 / 07.08.2006 година, с което на “Елит-95” ООД – Пловдив е наложена текуща месечна санкция в размер на 4092,00 лева, считано от 22.06.2006 година до преустановяване на замърсяването или констатиране на нови стойности на замърсяване.

С Молба изх. № 104 / 12.09.2006 година (вх. № 2965 / 13.09.2006 година) “Елит - 95” ООД – Пловдив уведомява директора на РИОСВ – Пловдив за предприети мерки по профилактика на пречиствателното съоръжение, извършването на собствен мониторинг на отпадните води и изпитването им в Регионална лаборатория – Пловдив и моли да бъде назначена проверка на пречиствателното съоръжение и да бъде коригирана наказателната санкция.

На 20.09.2006 година с Писмо изх. № 110 от същата дата (вх. № 2965 / 20.09.2006 година) управителят на “Елит – 95” ООД – Пловдив изпраща до директора на РИОСВ – Пловдив Протокол за изпитване № 1380 / 19.09.2006 година за извършен собствен мониторинг на отпадните води на дружеството, като потвърждение за коригиране на наложената с Наказателното постановление санкция, тъй като е установено съществено подобрение на показателите на отпадъчната вода.

С Молба изх. № 42 / от 28.03.2007 година с копие до РИОСВ – Пловдив, отдел “Води” (вх. № 1574 / 30.03.2007 година), “Елит – 95” ООД – Пловдив посочва предприетите до момента действия от своя страна и моли вече Министерството на околната среда и водите – София за коригиране на наложената текуща санкция в размер на 4092,00 лева, като настоява за писмено становище по въпроса.

Едва тогава са предприети следните действия от РИОСВ – Пловдив:

·                   на 05.04.2007 година е извършена проверка на дружеството и е взета проба от отпадъчните води, като действията и констатациите на длъжностното лице са отразени в Протокол за проверка № В – 211 000211 / 05.04.2007 година;

·                   на същата дата пробите са представени в Регионална лаборатория – Пловдив и е издаден Протокол № 0619 / 13.04.2007 година с резултатите от изпитването;

·                   въз основа на Протокола за проверка от 05.04.2007 година и Протокола за изпитване от 13.04.2007 година експерт при РИОСВ - Пловдив съставя Констативен протокол № В – С – 244 000244 / 11.05.2007 година.

По извършените проверки и съставените въз основа на тях протоколи Министърът на околната среда и водите издава атакуваната заповед.

Горната фактическа обстановка се установява от приетите по съответния процесуален ред писмени доказателства и от приложената административнонаказателна преписка.

В случаите, когато санкционираното лице преустанови или намали увреждането или замърсяването на околната среда и / или неспазването на определените в разрешителните или в комплексните разрешителни емисионни норми и ограничения, органът, издал наказателното постановление, със заповед отменя санкцията, като до този акт се стига по два начина, уредени в разпоредбата на чл. 69б, ал. 1 – ал. 5 от ЗООС:

Ø           след подаване от страна на санкционираното лице на мотивирана молба за отмяна или намаляване на санкцията по чл. 69, ал. 1 от НК до органа, издал наказателното постановление и извършване на проверка от контролните органи на Министерството на околната среда и водите в срок до 5 работни дни от получаване на молбата;

Ø           след установяване въз основа на извършени собствени периодични или непрекъснати измервания от страна на санкционираното лице, че увреждането или замърсяването на околната среда над допустимите норми и / или неспазването на определените в разрешителните или в комплексните разрешителни емисионни норми и ограничения е прекратено или намалено, като в този случай не се извършва проверка от контролните органи на Министерството на околната среда и водите.

Когато прекратяването или намаляването на замърсяването или увреждането на околната среда се установява чрез изпитвания / анализи, същите се извършват от лабораториите в системата на Министерството на околната среда и водите или от акредитирани лаборатории, включително акредитирани лаборатории за собствени периодични или непрекъснати измервания.

И в двата случая, съгласно разпоредбата на чл. 69, ал. 7 от ЗООС, санкцията се отменя или намалява от датата на получаване от компетентния орган на молбата от санкционираното лице.

РИОСВ – Пловдив е компетентният орган по смисъла на чл. 69, ал. 7 от ЗООС, тъй като, съгласно чл. 2, ал. 1 от Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите (издаден от министъра на околната среда и водите, обн., ДВ, бр. 65 от 27.07.2004 година), “Регионалните инспекции по околната среда и водите са административни структури към министъра на околната среда и водите, осигуряващи провеждането на държавната политика по опазване на околната среда на регионално равнище”, а Директорът на РИОСВ (до когото са адресирани първите две молби), съгласно разпоредбата на чл. 7, точки 1, 2 и 10 от същия правилник, “организира, ръководи и контролира цялостната дейност на РИОСВ”, “осигурява провеждането на регионално равнище на държавната политика в областта на опазване на околната среда”, “представя на министъра на околната среда и водите ежеседмични и месечни отчети за оперативната контролна дейност на РИОСВ”.

В конкретната хипотеза още на 13.09.2007 година Директорът на РИОСВ – Пловдив е уведомен от жалбоподателя за предприети мерки по профилактика на пречиствателното му съоръжение и извършването на собствен мониторинг, като на същата дата в Регионална лаборатория – Пловдив (акредитирана за изпитване със сертификат № 69 ЛИ / валиден до 30.04.2008 година) “Елит – 95” ООД – Пловдив представя проби за изпитване, а на 20.09.2007 година в РИОСВ – Пловдив е представен и протоколът от изпитването. От него се установява, че показателите на отпадъчните води, изпускани в река Тополовска от “Елит-95” ООД – Пловдив, съгласно индивидуалните емисионни ограничения, определени с Разрешително за заустване № 311012 / 31.08.2005 година, значително са намалени в сравнение с показателите от изпитването, дали основание за издаване на Наказателното постановление, а именно:

·             активна реакция рН – 4,22 (първоначален резултат от изпитването), 6,41 ± 0,02 (резултат от изпитването с Протокол № 1380 / 2006 година) при норма 6 - 8,5;

·             неразтворени вещества – 3330 mg/dm3 (първоначален резултат от изпитването), 282 mg/dm3 (резултат от изпитването с Протокол № 1380 / 2006 година) при ИЕО (стойности и допуск на показателя) 50 mg/dm3;

·             биологична потребност от кислород (БПК 5) - 6150 mg/dm3 (първоначален резултат от изпитването), 810 mg/dm3 (резултат от изпитването с Протокол № 1380 / 2006 година) при ИЕО (стойности и допуск на показателя) 15 mg/dm3;

·             химична потребност от кислород (ХПК) - 14000 mg/dm3 (първоначален резултат от изпитването), 1550 mg/dm3 (резултат от изпитването с Протокол № 1380 / 2006 година) при ИЕО (стойности и допуск на показателя) 70 mg/dm3;

·             екстрахируеми вещества (мазнини) - 1914 mg/dm3 (първоначален резултат от изпитването), 46 mg/dm3 (резултат от изпитването с Протокол № 1380 / 2006 година) при ИЕО (стойности и допуск на показателя) 3 mg/dm3.

Но от страна на РИОСВ – Пловдив в законоустановения срок не са предприети действия по проверка, нито е уведомен Министърът на околната среда и водите. Такива действия са предприети едва когато РИОСВ – Пловдив е сезирана от жалбоподателя на 30.03.2007 година с копие от молба до МОСВ. Тогава експерти при регионалната инспекция извършват необходимите проверки и изпитване в акредитираната лаборатория, в която се установяват следните показатели на отпадъчните води, изпускани в река Тополовска от “Елит-95” ООД – Пловдив, съгласно индивидуалните емисионни ограничения, определени с Разрешително за заустване № 311012 / 31.08.2005 година:

·             активна реакция рН – 7,27 ± 0,02 при норма 6,0 - 8,5;

·             неразтворени вещества – 84 ± 1 mg/dm3 при стойност и допуск на показателя 50 mg/dm3;

·             биологична потребност от кислород (БПК 5) - 125 mg/dm3 при стойност и допуск на показателя 15 mg/dm3;

·             химична потребност от кислород (ХПК) - 290 mg/dm3 при стойност и допуск на показателя 70 mg/dm3;

·             екстрахируеми вещества (мазнини) - <5** mg/dm3 при стойност и допуск на показателя 3,0 mg/dm3.

Тези констатации са и основанието Министърът на околната среда и водите с атакуваната Заповед да отмени от 30.03.2007 година текущата месечна санкция на дружеството жалбоподател, наложена с Наказателно постановление № С – 7 – 3567 – 1 / 07.08.2006 година, но и да разпореди Директорът на РИОСВ – Пловдив да наложи текуща месечна санкция на “Елит-95” ООД – Пловдив за заустване в река Тополовска (водоприемник втора категория) на непречистени отпадъчни води, формирани от дейността на дружеството, неотговарящи на ИЕО, определени в Разрешително за заустване № 301012 / 31.08.2005 година по показатели: неразтворени вещества, БПК5, ХПК, считано от 30.03.2007 година до преустановяване на замърсяването или констатиране на нови стойности на замърсяване.

Разпореждането до Директора на РИОСВ – Пловдив за налагане на нова санкция логично се извежда от факта, че констатираните стойности на замърсяване в отпадъчните води, изпускани в река Тополовска, отново превишават допустимите стойности в Разрешението за заустване.

Съгласно чл. 14, ал. 3 от Наредбата за реда за определяне и налагане на санкции при увреждане или замърсяване на околната среда над допустимите норми (приета с ПМС № 169 от 29.07.2003 година, обн., ДВ, бр. 69 от 5.08.2003 година, в сила от 6.09.2003 година), санкциите при замърсяване на водните обекти се изчисляват по формули (посочени в приложенията към Наредбата) на основата на единичния размер на санкцията за всяко замърсяващо вещество или показател, количеството вещества над нормата, дебита на отпадъчните води и времето, през което се изпускат.

Но това е задължение на административнонаказващия орган, както е негово и задължението в процедурата по обжалване на наказателното постановление да докаже, че нарушението е извършено (продължава в конкретния случай) и няма основания наложената санкция да бъде отменена или намалена.

При настоящата хипотеза, с оглед на констатациите от лабораторните изследвания и депозираните до надлежния орган молби, постановената с НП № С – 7 – 3567 – 1 / 07.08.2006 година текуща месечна санкция на основание чл. 69б, ал. 6 и ал. 7 от ЗООС е следвало да се намали веднъж, считано от 13.09.2006 година, и втори път вече считано от 30.03.2007 година, въз основа на новите констатации, но това не е сторено и бездействието на административнонаказващия орган не може да се вмени в отговорност на нарушителя, който има интерес от отмяна или намалаване на размера на периодичното си задължение.

Воден от горните мотиви, Районен съд – Първомай, трети съдебен състав, намира, че искането на “Елит–95” ООД – Пловдив е основателно, поради което и на основание чл. 63, ал. 1 от ЗАНН

 

 

Изменя Заповед № С – 7 – 3567 – 2 / 13.06.2007 година на Министъра на околната среда и водите, с която се отменя текущата месечна санкция на “Елит - 95” ООД – Пловдив, наложена с Наказателно постановление № С – 7 – 3567 – 1 / 07.08.2006 година на Министъра на околната среда и водите, за нарушение по чл. 69, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) във връзка с Разрешително за заустване № 301012 / 31.08.2005 година, в частта й за периода на отмяната, като същата се счита за отменена от 13.09.2006 година вместо от 30.03.2007 година.

Потвърждава Заповед № С – 7 – 3567 – 2 / 13.06.2007 година на Министъра на околната среда и водите в останалата й част.

Решението подлежи на касационно обжалване пред Административен съд – Пловдив в 14-дневен срок от съобщението до страните за постановяването му.

 

ПРЕДСЕДАТЕЛ:    (п)      

СЗ / АГ