Р Е Ш Е Н И Е
№ 26
гр. Първомай, 16.04.2009 год.
В И М Е Т О
Н А Н А Р О Д А
Първомайският
районен съд, първи съдебен състав, в публично заседание на тридесети март през
две хиляди и девета година в състав:
Съдия: Елена Калпачка
при секретря Таня Петрова
като разгледа докладваното от съдията гр. дело № 317 по описа на съда за 2008 г.
за да се произнесе, взе предвид:
Иск на
основание чл. 344, ал. 1, т. 1 и 2 от КТ, във вр. с чл. 333, ал. 1, т. 2 от КТ
и чл. 344, ал.1, т. 3 във вр. с чл. 255, ал. 1 от КТ.
Ищеца Д.Д. моли да бъде
признато уволнението и за незаконно, да бъде отменена заповедта, с което е
извършено и да бъде възстановен ищецът на заеманата от него длъжност преди
уволнението – Старши специалист в Общинска служба по земеделие гр. Първомай,
както и да бъде осъден ответника да му заплати обезщетение за времето, през
което е останал без работа, а именно сумата от 872 лева обезщетение по чл. 225,
ал. 1 от КТ, за това, че е останал без работа, в следствие на незаконното уволнение,
за периода 28.10.2008 год. – 30.03.2009 год. Твърди, че уволнението е
незаконно, тъй като не е взето предварително съгласие на инспекцията по труда,
съгласно чл. 333, ал.1, т.2 от КТ, въпреки, че с решение на ТЕЛК му е призната
50 % намалена работоспособност. Твърди също, че в заповедта липсват мотиви.
Претендира присъждане на разноски.
Становището
на ответника е, че исковете са неоснователни. Твърди, че прекратяването на
трудовия договор с ищеца е извършено на основанието, посочено в заповедта – чл.
328, ал. 1, т. 2 от КТ, съкращение в щата. Тъй като съкращението не касае
сходни или еднородни длъжности, то задължение за подбор не е възниквало и такъв
не е правен от работодателя. Счита заповедта за прекратяване на трудовото
правоотношение законосъобразна, издадена от компетентен орган и съдържаща
всички необходими реквизити. Твърди, че за работодателя не е възникнало
задължение за изискване на становище от ОИТ, тъй като има становище на ТЕЛК, че
прекратяване на трудовото правоотношение с ищеца няма да се отрази
неблагоприятно върху здравословното му състояние и не страда от заболяване,
което попада в списъка на болестите по наредба № 5. Моли исковете да бъдат
оставени без уважение. Не претендира разноски.
Съдът,
като прецени събраните доказателства, с оглед становището на страните и
разпоредбите на чл. 235 от ГПК, намери за установено от фактическа и правна
страна следното:
Безспорно
е по делото, че ищеца е бил в трудово правоотношение с ответника, като е заемал
длъжност старши специалист в ОСЗГ Първомай, което се доказва и от представените
от ответника писмени доказателства, съдържащи се в трудовото досие на ищеца.
Със заповед № РД–44–1914/23.10.2008 год. на Министерство на земеделието и
храните София, приета като доказателство по делото, трудовото правоотношение с
ищеца е било прекратено, на основание чл. 328, ал. 1, т. 2, предложение второ
от КТ, като е посочена и причината за прекратяване на договора – съкращаване на
щата. Няма спор между страните за датата на връчване на заповедта, отразена в
нея – 28.10.2008 год., от когато е било прекратено трудовото правоотношение
между страните.
Не се
спори между страните и относно факта, че с представеното експертно решение №
865/14.04.208 год. на ТЕЛК при МБАЛ Пловдив АД, при преосвидетелстване, на
ищеца е призната 50 % намалена работоспособност поради общи заболяване,
пожизнено. В решението не са посочени противопоказни условия на труд, а
съгласно констатацията на комисията работата, която освидетелствания изпълнява
е подходяща за здравословното му състояние. Това решение е било известно на
работодателя и се намира в трудовото досие на ищеца.
Безспорно
е, че работодателят не е поискал предварително разрешение от инспекцията по
труда при прекратяване на трудовото правоотношение с ищеца, поради съкращаване
на щата. Такова е дадено от ТЕЛК, но не е искано от ОИТ Пловдив, което се
установява от твърденията на ответника и липсата на представени доказателства
за становище на инспекцията по труда за уволнението на ищеца.
Действително
не е налице предварително съгласие на инспекцията по труда за уволнението на
ищеца, но той не попада в кръга на лицата, ползващи се със закрила при
уволнение, тъй като към момента на прекратяване на трудовото му правоотношение
не е бил трудоустроен по смисъла на чл. 333, ал.1, т. 2 от КТ и чл. 317 от КТ
по реда на Наредбата за трудоустрояване, приета с ПМС № 72 от 1986 г. (ДВ, бр.
7 от 1987 г., изм. и доп.). Не се твърди от ищеца, че страда от заболяване, от
кръга на определените с Наредба № 5 от 20.02.1987 г. за болестите, при които работниците,
боледуващи от тях, имат особена закрила съгласно чл. 333, ал. 1 от Кодекса на
труда, което да определя правото му на предварителна защита при уволнение.
Ищецът претендира да е от кръга на лицата по чл. 333, ал. 1, т. 2 от КТ, а
именно – трудоустроен работник или служител. Безспорно е, че ищецът е с
призната пожизнено намалена работоспособност в размер на 50%, но това не
означава автоматично, че е трудоустроен служител, тъй като освен намалената
работоспособност следва и работата, която е изпълнявал работника да се явява
вече неподходяща за него, по преценка на здравния орган. Трудоустроен по
смисъла на чл. 333, ал. 1, т. 2 КТ е този работник или служител, за който има
предписание за трудоустрояване, дадено от здравните органи, определени с чл. 1,
ал. 1 от Наредбата за трудоустрояване, приета с ПМС № 72 от 1986 г. (ДВ, бр. 7
от 1987 г., изм. и доп.), като практиката приема, че е без значение при
закрилата при уволнение дали предписанието на здравните органи е изпълнено или
не от работодателя и как е оформено предписанието на здравния орган.
Задължителен елемент обаче от фактическият състав на трудоустрояването е
налично предписание на компетентните здравни органи, което задължава работника
или служителя да не изпълнява работата, от която се премества, а работодателя -
да не го допуска до тази работа. Това е посочено в нормата на чл. 317 от КТ,
която определя и формите на трудоустрояване на работника или служителя,
съобразно характера на работата и предписанието на съответния здравен орган -
преместване на работника или служителя с намалена работоспособност на друга
подходяща работа или на същата работа при облекчени условия. В представеното
решение на ТЕЛК липсва такова предписание, напротив, посочено е, че работата е
подходяща за здравословното състояние на ищеца. Данни за наличие на предписание
за трудоустрояване на служителя в конкретния случай, дадени от съответните
здравни органи, няма представени от ищеца, в чиято тежест на доказване е
установяването на този факт. Същият твърди, че представеното решение за
признаване на намалена работоспособност е основание за осъществяване на предварителна
закрила по чл. 333, ал.1, т. 2 от КТ. Поради това и не е указано от съда, че не
сочи доказателства за факта, че е от кръга на лицата по чл. 333, ал. 1, т. 2 от
КТ, тъй като правомощията му се свеждат до посочване на фактите за които
страната, носеща доказателствена тежест, не сочи доказателства, а не
недостатъчността им. Поради изложеното съдът приема, че ищецът не е
трудоустроен работник или служител, поради което и не попада в категорията на
лицата, ползващи се с предварителна закрила при уволнение по чл. 333, ал.1, т.
2 от КТ и за ответника не е възникнало задължение за получаване на
предварително разрешение от инспекцията по труда. Ето защо съдът приема, че не
е налице незаконност на заповедта за уволнение, на основание чл. 344, ал. 3 от
КТ.
Второто
основание, на което ищеца оспорва законосъобразността на заповедта за уволнение
е липсата на мотиви. Действително, заповедта следва да бъде мотивирана, по
начин, че в нея да се съдържат конкретните данни, които са формирали волята на
работодателя за прекратяване на трудовото правоотношение. Горното изискване е
съществено и се обуславя от факта, че само в рамките на изложените мотиви съдът
може да извърши преценката за законност, като провери съществуването на фактите
в обективната действителност, както и правилното им квалифициране (подвеждане
под съответна правна норма). Прекратяването на трудовия договор по чл. 328, ал.
1, т. 2, предложение второ от КТ е безвиновно. В случай процесната заповед е
достатъчно мотивирана, по начин допускащ недвусмислено определяне на причината
за прекратяване на трудовия договор, възможността на съда да провери съществува
ли факта, посочен като основание за прекратяване и съответства ли на посочената
правна норма и не на последно място възможността на работника да разбере
причината, мотивирала работодателя да прекрати трудовото правоотношение и даде
възможност за адекватна защита срещу заповедта.
Като причина, мотив, за прекратяване на трудовия договор е посочено
“съкращаване на щата”. Налице е пълно съответствие между посочения мотив за
прекратяване на правоотношението и правната норма, под която е подведено
основанието за прекратяван на договора – чл. 328, ал.1, т. 2, предложение второ
от КТ, като е посочен и акта на работодателя, въз основа на който обективно е
настъпила посочената причина – утвърденото длъжностно разписание в сила от
01.09.2008 год. Задължение на работодателя е да установи по безспорен и
несъмнен начин в производството осъществяването на фактите в обективната
действителност, които са го мотивирали да предприеме уволнението, съобразно
отразеното в обстоятелствената част на заповедта. Това е сторено с
представените и приети в съдебно заседание заверени копия от длъжностно
разписание, в сила 01.09.2008 год., утвърдено със Заповед № РД 09-533/28.08.2008
год. на Министъра на земеделието и храните, касаещо Областна дирекция
„Земеделие” – гр. Пловдив, както и подчинените и Общински служби земеделие и
гори, включително ОСЗГ Първомай, както и предходното щатно разписание, утвърдено
със Заповед № РД 09-252/16.05.2008 год. на Министъра на земеделието и горите,
касаещо ОСЗГ Първомай, действащо от 16.05.2008 год. до 01.09.2008 год.
За да бъде уволнението поради съкращение на
щата по смисъла на чл. 328, ал.1, т.2 КТ законно е необходимо да е налице
реално съкращаване на щата, промените в щатното разписани да са извършени от
органа, който има право да ги извършва и да е налице към момента на
уволнението. Представената Заповед № РД 09-533/28.08.2008 год. на Министъра на
земеделието и храните, е диспозитивен и официален документ по смисъла на чл. 179
от ГПК, издадена е от дъжностно лице в кръга на службата му и съставлява
доказателство за извършените от него действия. Министърът е компетентният орган
да одобри длъжностното разписание на Министерството на земеделието и храните, съответно
подведомствената Областна дирекция Земеделие и съответните общински служби, с
оглед нуждите на дейността към дадения момент, съответно сключване и
прекратяване на трудовите договори. Трудовият договор на ищеца е прекратен след
като е имало реално съкращаване на щата.
При реално съкращаване на щата когато
една и съща длъжност се заема от няколко лица и се съкращават не всички бройки,
или се съкращава една от няколко еднородни длъжности, работодателят е длъжен да
направи подбор при съкращаването между всички лица, заемащи сходни или
еднородни длъжности, по критериите на чл. 329 от КТ - квалификация и
подходящност. В случая обаче не е налице посочената хипотеза, тъй като
единствено ищецът е бил на трудов договор и неговата длъжност – старши
специалист, е била само една в ОСЗГ Първомай, видно от представените щатни
разписания, поради което и не са налице данни да е имало други сходни или
еднородни длъжности с оглед на което за работодателя не е възникнало задължение
за извършване на подбор.
Мотивиран от изложеното, съдът счита,
че недоказани останаха твърденията на ищеца в настоящото производство за
незаконосъобразност на издадената заповед за прекратяване на трудовото му
правоотношение с ответника, поради което и исковете по чл. 344, ал.1, т. 1 и 2,
във вр. с чл. 333, ал.1, т.2 от КТ следва да бъдат отхвърлени като
неоснователни.
Ищецът
претендира и обезщетение за времето, през което е останал без работа поради
уволнението, като моли да бъде осъден ответника да му заплати сумата
от 872 лева обезщетение по чл. 225, ал. 1 от КТ, за това, че е останал без
работа, в следствие на незаконното уволнение, за периода 28.10.2008 год. – 30.03.2009
год. /уточнение направено в съдебно заседание на 11.03.2009 год. Съгласно чл. 225, ал. 1 от КТ при незаконно уволнение
работникът или служителят има право на обезщетение от работодателя в размер на
брутното му трудово възнаграждение за времето, през което е останал без работа
поради това уволнение, но за не повече от 6 месеца. Тъй като не е налице
незаконно уволнение, то и обусловеният от изхода на първия, иск за заплащане на
обезщетение за времето, през което ищецът е останал без работа поради
уволнението се явява неоснователен и следва да бъде оставен без уважение.
С оглед
оставяне без уважение на предявените искове, не е налице и основание за
присъждане на разноски, съобразно искането на ищеца.
Водим от
горните съображения, съдът
Р Е Ш И:
ОТХВЪРЛЯ иска на Д.Д.Д., с ЕГН: **********,***, против Министерство на земеделието и храните – София, представлявано от
министър В. Ц., за признаване на уволнението за незаконно и отмяна на Заповед №
РД–44–1914/23.10.2008 год. на Министъра на земеделието и храните София, с която
е извършено и възстановяването му на заеманата от него длъжност преди
уволнението – старши специалист в МЗХ, с място на работа ОСЗГ Първомай, на
основание чл. 344, ал.1, т. 1 и 2 от КТ.
ОТХВЪРЛЯ
иска на Д.Д.Д., с ЕГН: **********,***, против Министерство на земеделието и храните – София, представлявано от
министър В. Ц., за заплащане на сумата от 872 лева, представляваща обезщетение
по чл. 225, ал. 1 от КТ, за периода 28.10.2008 год. – 30.03.2009 год.
РЕШЕНИЕТО подлежи на въззивно обжалване пред ПОС в двуседмичен
срок от обявяването му – 16.04.2009 година, съгласно чл. 315, ал. 2 от ГПК.
Районен съдия: /п/
ЕК/НК